تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۰۶۳۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن ایران:

نگرانی‌ها در خصوص اتمام ذخایر سنگ آهن، قابل مدیریت است

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران، نگرانی‌ها نسبت به اتمام ذخایر سنگ آهن کشور تا حدود دو دهه آینده را قابل رفع و مدیریت دانست.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان در واکنش به گزارشی که امروز دیوان محاسبات کشور در خصوص اتمام ذخایر سنگ آهن کشور تا ۱۸ سال آینده منتشر کرد، گفت: این گزارش مبتنی بر اعداد نسبی تهیه شده و میزان ذخایر شناخته شده دقیق نیست. اگر کار اکتشاف دقیق‌تر و سرمایه گذاری در این حوزه به صورت کلان صورت گیرد، قطعا میزان دقیق ذخایر مشخص خواهد شد.

وی گفت: مانده ۳/۳ میلیارد تنی ذخایر که تاکنون اعلام شده، قابل افزایش است و اگر فعالیت‌های کلانی که روی فولاد انجام شد و تولید فولاد را ۵۵ میلیون تن افزایش داد، در حوزه معادن هم انجام شود، قطعا جای نگرانی نیست و ذخایر افزایش خواهد یافت.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از ۵۵ میلیون تن فولاد کشور صادر می‌شود، ادامه داد: اگر قرار است کالایی صادر شود، بهتر است مواد اولیه اش هم از خارج وارد شود بر همین اساس می‌توان سنگ آهن و کنستانتره مورد نیاز برای بخش فولاد را از خارج وارد کرد و ذخایر داخلی را صرف مصارف داخلی کرد.

اکبریان گفت: آیا مطمئن هستیم که ۱۸ سال آینده، همچنان فولاد نقش فعلی را در اقتصاد ایران دارد؟ امروز مواد اولیه و دیگر محصولات به سرعت در حال جایگزینی با فولاد و درصد استفاده از ضایعات در جهان رو به رشد است پس نمی‌توان از امروز و صرفا روی کاغذ برنامه ریخت و ابراز نگرانی کرد، اما می‌توان با مدیریت، این نگرانی را مرتفع کرد.

گفتنی است در گزارش دیوان محاسبات و در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، عملکرد صنعت فولاد کشور مورد بررسی قرار گرفته، و به ذخیره قطعی ۳/۳ میلیارد تنی سنگ آهن کشور اشاره شده و آمده است: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ موجب اتمام ذخایر سنگ آهن حدود ۱۴ سال بعد از افق ۱۴۰۴ خواهد شد که عدم انجام اکتشافات جدید و جایگزینی ذخایر سنگ آهن مصرف‌شده باعث از بین رفتن پشتوانه‌ی تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات وابسته به فولاد می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده