تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۰۵۹۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

آب خلیج فارس راهکار بهره وری در فولاد / تامین مواد اولیه و انرژی دو گام اساسی برای صنعت فولاد

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: پروژه انتقال آب با محوریت فولادی ها، هم اکنون با سرمایه هزاران میلیارد تومانی در حال انجام است و به طور قطع اجرای آن می‌تواند چالش آب استان اصفهان را برطرف کند، اما در کنار این موضوع تامین مواد اولیه و انرژی، دو گام اساسی برای صنعت فولاد است.

به گزارش می‌متالز، احمد دنیانور عضو هیات مدیره انجمن فولاد با اشاره به اینکه صنعت فولاد در سال ۹۹ روز‌های خاصی را پشت سر گذشته است، گفت: متاسفانه به دلیل عدم وجود انرژی با ثبات و ضعف در تامین مواد اولیه، فشار زیادی به تمام حلقه‌های زنجیره فولاد آورد شد و تولیدکنندگان گندله با کمبود کنسانتره و سنگ آهن روبرو بودند و همچنین تولیدکنندگان آهن اسفنجی هم به دلیل کمبود گندله زیر فشار بودند و واحد‌های ذوب به ویژه بخش القایی با مشکل تامین آهن اسفنجی روبرو بودند و بخشی از نیاز خود را از طریق بازار سرمایه تامین می‌کردند.

مشکلات فولاد به سیاست‌های وزارت صنعت بر می‌گردد

احمد دنیانور با بیان اینکه این مشکلات به سیاست‌های وزارت صنعت بر می‌گردد، افزود: متاسفانه آمایش صنعتی در صنعت فولاد دیر انجام شد و توازن در توسعه صنعت فولاد به درستی انجام نشده، به طوری که می‌بینیم که در برخی روز‌ها آهن اسفنجی، برخی روز‌ها شمش و ... در بازار کمبود داشت. از طرف دیگر در سال گذشته واحد‌های فولادی به دلیل مشکل شیوع کرونا و ضرورت حفظ پایداری تولید در کارخانه‌ها با چالش حفظ تولید و سلامتی جانی کارگران مواجه بودند و این شرایط سخت بود.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با تاکید بر اینکه در یک مقطعی تامین انرژی واحد‌های فولای به سختی انجام می‌شد و در نیمه دوم سال نبود گاز منجر به تعطیلی برخی واحد‌ها شد، گفت: این چالش‌ها نشان داد که ما نتوانستیم در سال‌های گذشته انرژی پایداری را برای صنعت فولاد به وجود بیاوریم، در حالی که این صنعت در ده‌های گذشته بسیار موفق بوده است.

تولید فولاد به ۴۰ میلیون تن رسیده است

دنیانور با تاکید بر اینکه در سال ۸۲ در کشور ۷.۵ میلیون تن فولاد تولید داشتیم و حالا به ۴۰ میلیون تن رسیده است، گفت: در حال حاضر از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در صنعت فولاد هستیم که می‌طلبید دولت سیاست مناسبی را برای تامین مواد اولیه فولاد اجرا می‌کرد و سال ۱۴۰۰ را هم در شرایطی شروع کرده ایم که نقطه روشنی در زمین تامین مواد اولیه و انرژی وجود ندارد و به نوعی ضعف تامین انرژی زخم جدیدی در این صنعت است.

او با بیان اینکه ایجاد بستری برای تامین پایدار مواد اولیه و مدیریت منسجم برای تامین انرژی ضروری است، اظهار کرد: مساله قیمت گذاری هم یکی از دغدغه‌های صنعت فولاد است که دولت برای قیمت گذاری روی این محصول با بحران مواجه است، در حالی که قیمت دستوری علاجی برای مصرف کننده و تولیدکننده نیست و دولت باید از این سیاست برای جلوگیری از رانت خواری خوداری کند و اگر عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را تعیین کند، قیمت‌های واقعی پیدا می‌شوند.

پروژه انتقال آب خلیج فارس با محوریت فولاد

عضو هیات مدیره انجمن فولاد درباره پروژه انتقال آب خلیج فارس به داخل کشور، گفت این پروژه از حیث اقتصادی و سیاسی مناسب است و فقط باید از مباحث زیست محیطی ارزیابی‌های مناسبی انجام شود؛ زیرا در شرایط کنونی استان اصفهان با چالش‌های زیست محیطی روبروست و تامین آب از طریق خلیج فارس می‌تواند مشکلات کنونی این صنایع را برطرف کند.

او افزود: پروژه انتقال آب با محوریت فولادی‌ها هم اکنون با سرمایه هزاران میلیارد تومانی در حال انجام است و به طور قطع انتقال آب دریای خلیج فارس می‌تواند چالش آب استان اصفهان را برطرف کند، چراکه فولادی‌های استان‌های مرکزی کشور با مشکل کم آبی روبرو هستند و پسماند فاضلاب شهر‌های اطراف را برای تامین آب مورد نیاز خود استفاده می‌کنند که برای آن‌ها هم بسیار اقتصادی نیست؛ به همین دلیل اجرای این پروژه می‌تواند به صنعت کشور کمک کند و البته نباید نادیده گرفت که در شرایط کنونی چاره دیگری وجود ندارد و پیش از این واحد‌های فولادی باید از ابتدا کنار دریا شکل می‌گرفت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده