تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۰۶۰۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار:

محدودیت معاملات کارگزاران برداشته می‌شود

‌می‌متالز - مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تسهیل در صدور مجوز‌ها پتانسیل مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری را بالا خواهد برد.

به گزارش می‌متالز، میثم فدایی در گفتگویی رادیویی درباره اصلاح یا لغو برخی مصوبات و ابلاغیه‌ها که مانع توسعه کمی و کیفی صندوق‌ها در بازار سرمایه انجام شده بود، اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه گذاری یکی از ابزار‌های پر مخاطب سرمایه گذاری در بازار سرمایه هستند که بیش از ۱۰ میلیون عضو یا سرمایه گذار در این حوزه دارند؛ لذا برای اینکه پتانسیل خود را بیش از قبل نشان دهند، تغییراتی در قوانین این صندوق‌ها انجام دادیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" نام گذاری کردند و از آنجا که صندوق‌های سرمایه گذاری توانایی رشد و توسعه بسیار بالایی دارند و از پشتیبانان تامین مالی تولید کشور هستند، اصلاحاتی در این حوزه انجام شد.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: قبلا مدیران سرمایه گذاری فقط می‌توانستند یک صندوق با درآمد ثابت تحت مدیریت خودشان داشته باشند که این موضوع ایجاد محدودیت می‌کرد؛ چرا که ممکن بود کسب و کار‌ها در مدل‌های مختلفی تعریف شده باشد، اما آن‌ها امکان تاسیس صندوق‌های جدید درآمد تابت نداشتند که این محدودیت هم اکنون برداشته شده است.

فدایی گفت: دومین تغییر، طرح ادغام مجوز تاسیس و فعالیت صندوق‌ها است؛ قبلا صندوق‌ها برای تاسیس باید دو مجوز از سامان بورس تهیه می‌کردند: یکی مجوز پذیره نویسی که از عموم پول می‌گرفتند و دیگری مجوز فعالیت شروع به کار عملیاتی صندوق بود؛ زمانی که بین این دو مجوز وقفه ایجاد می‌شد بسیاری از سرمایه گذاران، میزانی از بازدهی‌ها را از دست می‌دادند و بنابراین برای تسهیل در فرایند، این دو مجوز را ادغام کردیم.

وی افزود: صدور و ابطال روی پلت فرم‌های آنلاین یکی دیگر از مواردی است که دستخوش تغییرات شده است؛ با توجه به اینکه سرمایه گذاری غیر مستقیم یکی از رویکرد‌های اصلی سازمان بورس و وزارت اقتصاد است، باید کانال‌های دسترسی به صندوق‌ها را توسعه می‌دادیم.

فدایی ادامه داد: در این راستا مشابه استارتاپ‌هایی که در حوزه پرداخت یا بیمه شکل گرفته، موضوع سرمایه گذاری در صندوق‌ها ازطریق برنامه‌های سرمایه گذاری را مجاز اعلام کردیم که درصدد توسعه بیشتری در این زمینه هستیم.

وی در جمع بندی تصمیمات در حوزه صدور مجوز‌ها گفت: در این حوزه چند تغییر اساسی داشتیم، اولین تغییر، رفع محدودیت تعداد صندوق‌ها و دومین تغییر، ادغام مجوز پذیره نویسی و فعالیت بود؛ سومین تغییر هم این بود که هر مدیر صندوق متناسب با سرمایه اش می‌توانست حجمی از صندوق‌ها را مدیریت کند که در این زمینه به جای سرمایه ثبت شده، حقوق صاحبان سهام را که معمولا عدد بالاتری است برای دارایی تحت مدیریت در نظر گرفتیم، این چند تغییر، پتانسیل بالایی به مدیران صندوق جهت فرایند بیزینس مدل‌های مختلف می‌دهد.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص امکان سرمایه گذاری هیات مدیره و کارکنان کارگذاری‌ها در بورس بیان کرد: مطابق با مقررات قبلا اعضای کارگزاری‌ها می‌توانستند تا سقف ۲۵ میلیون تومان در کد بورسی خودشان معامله کنند که این موضوع باعث شد کد‌های اجاره ای، برخی فساد‌ها و پرونده‌های حقوقی در سازمان بورس ایجاد شود، این رقم، اکنون رقم کمی برای انجام معاملات بورسی است و کارگزاران هم دسترسی به اطلاعات مهم ندارند و تنها دسترسی آن‌ها به اطلاعات برخی معاملات است که کم کم درصدد همگن سازی این دسترسی هستیم.

فدایی خاطرنشان کرد: ایجاد پرونده‌های فساد باعث شد تا هیات مدیره، محدودیت معاملات را در جهت شفاف سازی بردارد، البته اجرای این بند نیازمند تصویب شورای عالی بورس است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده