تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۰۶۱۰۱

افزایش میزان سرمایه‌گذاری بندر چابهار در سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - رشد بهره‌وری سالانه بندر، ارتقای توان عملیاتی از طریق بهبود فرآیند‌های تخلیه و بارگیری و خروج کالا، ارتقای سطح ایمنی عملیات تخلیه و بارگیری، حمل و انبارش کالا و کانتینر و افزایش میزان سرمایه‌گذاری، محور‌های کلان اهداف تعریف‌شده در حوزه بندری طی سال‌جاری در بندرشهید بهشتی چابهار است.

به گزارش می‌متالز، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از افزایش میزان سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: انعقاد قرارداد‌های سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های ارزش افزوده‌ای و صنعتی، بازنگری قرارداد‌ها برای کاهش اثرات تحریم و کووید-۱۹ و نیز کاهش مدت زمان فرآیند انعقاد قرارداد‌های سرمایه‌گذاری، در دستورکار جدی بندر قرار دارد. به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه دریایی، ارتقای سطح ایمنی دریانوردی در آبراه‌های تحت حاکمیت کشور و ناوگان تحت پرچم و نیز ارتقای سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط‌زیست دریایی ناشی از شناور‌ها و تاسیسات بندری در دستور کار قرار دارد.

آقایی با اشاره به افزایش میزان سرمایه‌گذاری در بندر چابهار به میزان ۸۰۰ میلیارد ریال با هدف تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اعلام کرد: انعقاد یک فقره قرارداد سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های ارزش‌افزوده‌ای و صنعتی، نظارت بر بازنگری دو قرارداد سرمایه‌گذاری برای کاهش اثرات تحریم و کووید-۱۹ و کاهش مدت زمان فرآیند انعقاد قرارداد‌های سرمایه‌گذاری به میزان ۱۰درصد از دیگر اهداف بندر چابهار در سال ۱۴۰۰ است. وی در بخش دیگری از اظهاراتش به اهداف اختصاصی و برنامه‌های عملیاتی سال ۱۴۰۰ بندر شهید بهشتی چابهار در حوزه دریایی اشاره و بیان کرد: افزایش سطح ایمنی دریانوردی در آبراه‌های تحت حاکمیت بندر چابهار و افزایش سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط‌زیست دریایی ناشی از شناور‌ها و تاسیسات بندری دو محور کلان تعریف‌شده در حوزه اهداف دریایی در سال‌جاری است.

رشد بهره‌وری سالانه بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد بهره‌وری سالانه بندر چابهار به میزان یک‌درصد در سال‌جاری بیان کرد: آموزش در جهت پیاده‌سازی و اجرای الزامات و دستورالعمل‌های ترمینال کانتینری و نظارت مستمر بر برگزاری دوره‌های آموزشی لجستیک بندری در این بخش تعریف شده است. آقایی در رابطه با ارتقای توان عملیاتی از طریق بهبود فرآیند‌های تخلیه و بارگیری و خروج کالا در بندر شهید بهشتی چابهار به میزان ۵ درصد، اعلام کرد: میانگین نرم‌های تخلیه و بارگیری انواع کالا و کانتینر در بندر شهید بهشتی چابهار نسبت به سال قبل به میزان ۵درصد افزایش خواهد یافت و شاهد کاهش میانگین زمان ماندگاری کالا و کانتینر در این بندر خواهیم بود. وی افزود: ساماندهی تردد کامیون‌های حامل بار در بندر شهید بهشتی چابهار با کنترل ترافیک و کاهش زمان ماندگاری به میزان ۵درصد، آموزش قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های مصوب ابلاغی مناطق آزاد بندری، بهره‌گیری از تجربیات سه بندر شمالی و جنوبی در راستای اجرایی‌سازی قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های مصوب ابلاغی مناطق آزاد بندری از دیگر اهداف تبیین شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین به ارتقای سطح ایمنی عملیات تخلیه و بارگیری، حمل و انبارش کالا و کانتینر به میزان ۵درصد به عنوان دیگر هدف بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: شناسایی و ارزیابی ریسک‌های عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری و فله خشک و مایع به میزان ۱۰۰درصد، احصا، بررسی و تجزیه و تحلیل سوانح تخلیه و بارگیری در سنوات قبل و برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات اصلاحی به میزان ۵۰درصد از دیگر مواردی است که در سال جاری مدنظر قرار می‌گیرد.
افزایش سطح ایمنی دریانوردی در آبراه‌های تحت حاکمیت

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در رابطه با افزایش سطح ایمنی دریانوردی در آبراه‌های تحت حاکمیت بندر چابهار از ۲۰ به ۲۲درصد، خاطرنشان کرد: بهبود فرآیند‌های امور دریایی و ایمنی عملیات دریایی به میزان ۱۰۰درصد، نظارت بر اجرای کامل تعهدات در قرارداد لایروبی و علائم کمک ناوبری به میزان ۱۰۰درصد و نیز واگذاری راهبری، تعمیر و نگهداری شناور‌های جست‌وجو و نجات دریایی و قایق‌های یگان حفاظت استان سیستان و بلوچستان از جمله اهداف ترسیم شده در این بخش است. آقایی ادامه داد: نظارت بر اجرای طرح یکپارچه‌سازی رادیویی و تعمیرات مراکز اصلی و فرعی جست‌وجو و نجات دریایی استان سیستان و بلوچستان، نظارت بر آماده به‌کاری تجهیزات امداد و نجات دریایی شناور‌های همیار ناجی و شناور‌های جست‌وجو و نجات دریایی نیز دو هدف تبیین شده دیگر است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ساماندهی شناور‌های فاقد هویت اعلامی از سوی شیلات به میزان ۱۰۰درصد خبر داد و گفت: هوشمندسازی پلاک شناور‌ها به میزان ۱۰۰درصد، کنترل و بازرسی شناور‌های خارجی متردد در بندر چابهار به میزان ۲۰درصد و کنترل و بازرسی شناور‌های ایرانی متردد در بندر چابهار به میزان ۷۰درصد نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، فرهنگ‌سازی ایمنی دریانوردی در شناور‌های سنتی، مشارکت در بازنگری و به روزرسانی دستورالعمل‌های مرتبط با نحوه آموزش، آزمون و صدور اسناد دریانوردان مطابق با آخرین اصلاحیه کنوانسیون STCW به میزان ۱۰۰درصد و نیز بهبود سیستم کیفیت امور دریانوردان به میزان ۵۰درصد دیگر اهداف تعیین شده در بخش افزایش سطح ایمنی دریانوردی در آبراه‌های تحت حاکمیت بندر چابهار از ۲۰ به ۲۲درصد در سال ۱۴۰۰ است. آقایی در رابطه با اهداف بندر شهیدبهشتی چابهار در سال‌جاری در بخش افزایش سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط‌زیست دریایی ناشی از شناور‌ها و تاسیسات بندر از ۹ به ۱۰درصد اظهار کرد: واگذاری و نظارت بر قرارداد راهبری، نگهداری و تعمیر تجهیزات مقابله و پاکسازی آلودگی آب دریا به میزان ۱۰۰درصد و اجرای الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها از طریق انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری بلندمدت در زمینه احداث و بهره‌برداری از تاسیسات و تجهیزات دریافت و پردازش مواد زائد حاصل از عملیات کشتی‌ها به میزان ۵۰درصد را می‌توان به عنوان اهداف و برنامه‌های تعریف شده در این بخش نام برد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده