تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۶
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۲۰۶۴۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

همه معادنی که تسلا می خواهد

می متالز - تسلا برای رسیدن به آرزوهای خود در زمینه تولید خودرو نیاز به معادن زیادی در سراسر دنیا دارد تا نیازهای خود را براورده کند اما تعداد این معادن چقدر خواهد بود و این موضوع می تواند مخاطرات محیط زیستی هم به همراه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، تسلا برای رسیدن به آرزو‌های خود در زمینه تولید خودرو نیاز به معادن زیادی در سراسر دنیا دارد تا نیاز‌های خود را براورده کند، اما تعداد این معادن چقدر خواهد بود و این موضوع می‌تواند مخاطرات محیط زیستی هم به همراه داشته باشد.

روزی که ایلان ماسک استارت فعالیت‌های خود را تحت برند تسلا زد شاید فقط خودش همچین روز‌های درخشانی را متصور می‌شد، روز‌هایی که بسیار از مردم دنیا منتظر خودروی جدید آن و حتی تصمیم گیری این شرکت برای آینده خودروسازی دنیا هستند. با این حال تسلا برای رسیدن به آروز‌های خود نیاز به منابع زیادی دارد و اگر قصد دارد نقشه تولید سالانه ۲۰ میلیون خودرو ۲۵ هزار دلاری خود را عملی کند باید معادن فراوانی را در سطح دنیا استخراج کند.

سوالات مختلفی در اطراف ایلان ماسک و تسلا می‌چرخد مانند، چقدر آسان است تا لیتیوم استخراج شود؟ چه مقدار لیتیوم در صحرای نوادا موجود است؟ چگونه می‌توان از معادن برداشت کرد و سپس بدون ایجاد مشکل برای محیط زیست پسماند‌های آن را دفن نمود؟ این‌ها سوالاتی هستند که تسلا باید برای آن‌ها پاسخ مناسب پیدا کند.

در عین حال، اما ایلان ماسک اعتقاد دارد که لیتیوم به راحتی قابل دسترسی است و می‌تواند همیشه از آن استفاده نماید و البته دانشمندان تسلا برای حذف مواد معدنی دیگر مانند گرافیت نیز به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده و آن را با شن جایگزین کرده اند. همچنین از نظر تئوری مشکل کوبالت مورد نیاز برای باتری‌ها نیز تا حدی رفع شده است و آن چیز که بیشتر تسلا را می‌ترساند، کمبود ماده‌ای به نام نیکل است.

در کنفرانس روز باتری که چندی پیش برگزار گردید، ایلان ماسک به طور واضح اعلام کرد که تمامی افراد و شرکت‌هایی که اکنون مشغول به فعالیت بر روی معادن نیکل هستند باید سرعت خود را افزایش داده و در هر نقطه‌ای این کره زمین که باشند تسلا خواهان نیکل آن‌ها است. او همچنین اعلام کرد که شاید دفعات گذشته که اعلام نیاز شد خیلی مورد توجه قرار نگرفت، اما اینبار شخصا این موضوع را بیان کرد.

در حالی ماسک می‌گوید به تمام معادن نیکل دنیا نیاز دارد، چندی پیش وی در توییتر خود اعلام کرد که تسلا به تولید ۲۰ میلیون خودرو به صورت سالانه پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد رسید که این ادعا برای برخی کارشناسان جای تعجب داشت.

همه معادنی که تسلا می خواهد

تسلا در حال حاضر سالانه ۵۰۰ هزار خودرو تولید می‌کند و برای رسیدن به تولید ۲۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۳۰ میلادی نیاز به حجم گسترده‌ای از مواد معدنی استخراج شده در سطح جهانی دارد. طبق برآورد‌های انجام شده در حال حاضر نزدیک به ۴۵ کیلوگرم نیکل در هر مدل از خودرو‌های تسلا به کار می‌رود و اگر تکنولوژی باتری‌های این شرکت به NCMA تغییر پیدا کند میزان استفاده از نیکل بالاتر رفته و کوبالت مصرف کمتری خواهد داشت.

اگر تسلا به پیشبینی اعلام شده خود برسد باید سالانه ۳۰ درصد از کل تولید نیکل در تمام دنیا را خریداری کند. این یعنی تسلا باید ۲۳ معدن بزرگ نیکل را به خود اختصاص دهد. البته لازم به ذکر است که این اعداد بر اساس میزان تولیدات در سال ۲۰۲۰ میلادی تهیه شده اند و ممکن است تا سال ۲۰۳۰ تغییرات جزئی در آن حاصل شود.

از آنجایی که تسلا در حال جایگزین کردن گرافیت با سیلیکون است میتوان این باور را داشت که آن‌ها میزان کمتری گرافیت به صورت سالانه نیاز دارند با این حال اگر این اتفاق رخ ندهد، تسلا باید ۹۴ درصد از کل تولید خالص گرافیت در دنیا را خریداری کرده و در ۲۰ میلیون خودروی تولیدی اش جاگذاری کند که تقریبا امری ناممکن به شمار می‌آید.

همچنین شاید جالب باشد که اشاره کنیم کوبالت مورد نیاز برای خودرو‌های تسلا تا سال ۲۰۳۰ تقریبا نصف تولید جهانی خواهد بود و جالبتر این است که بدانید، در سال گذشته میلادی تنها ۷۷ هزار تن لیتیوم استخراج شد، ولی تسلا برای رسیدن به اهداف بلند پروازانه اش نیاز به ۱۲۷ هزار تن لیتیوم در سال دارد.

منبع: پایگاه خبری معدن نیوز

عناوین برگزیده