تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۰۶۴۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نتیجه تحقیقات جدید؛

شناگران به کمک معدن از شر بیماری‌های پوستی رها می‌شوند

‌می‌متالز - محققان آمریکایی در تحقیقات جدید خود به روش جدیدی برای میکروب زدایی با استفاده از نقره-مس یونیزه شده رسیده اند که می‌تواند میزان آلودگی‌های آب را تا حد زیادی کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، محققان آمریکایی در تحقیقات جدید خود به روش جدیدی برای میکروب زدایی با استفاده از نقره-مس یونیزه شده رسیده اند که می‌تواند میزان آلودگی‌های آب را تا حد زیادی کاهش دهد.

یکی از معضلاتی که شناگران با آن روبرو هستند، آلودگی آب استخرهاست که با کلر از بین نرفته و حاوی سلول‌های سمی هستند و می‌توانند بیماری‌های پوستی ایجاد نمایند. با در اختیار داشتن روش‌های جدید برای از بین بردن این میکروب‌ها می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک کمتر شاهد بیماری‌های پوستی ناشی از آب استخر‌ها باشیم.

در تحقیقات جدیدی که در مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست به چاپ رسیده است، دانشمندان یک آنتی میکروب جدید با استفاده از یون‌های الکترولیز شده نقره و مس ایجاد کرده اند. آن‌ها معتقدند که با این تکنیک و با کاهش سطح کلر می‌تواند استخر را به محیط امن تری برای شنا کردن تبدیل نمود.

در نگاه جزئی‌تر باید بگوییم که در اصل دانشمندانی که مشغول فعالیت بر روی این پروژه بودند در اصل اثرگذاری این ترکیب جدید را بر روی موادی که شناگران با آن‌ها در ارتباط هستند، بررسی نمودند. مواردی از جمله عرق، اوره، کرم ضد آفتاب، لوازم ارایشی و مواردی از این دست که غالبا روی پوست هر فردی هست با کلر موجود در استخر واکنش نشان می‌دهد و مواد سمی ایجاد می‌کند که می‌توانند مشکلات پوستی، سرطان پروستات و مشکلات برای بارداری ایجاد نمایند.

این آزمایش شامل نمونه گیری از چند استخر سرپوشیده و سرباز می‌شود و طی آنالیز‌های انجام شده، میزان سلول‌های سمی و واکنش‌های مخرب در استخر‌هایی که به این ماده جدید نقره و مس مجهز بودند تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده بوند که این میزان از پایین بودن آلودگی تا امروز در استخر دیگه‌ای دیده نشده بود.

همچنین مشخص گردید که میزان آلودگی در استخر‌هایی که سرباز هستند از استخر‌های سرپوشیده بسیار پایین‌تر است چرا که ارتباط با هوای آزاد و البته تابش نور خورشید به روی سطح اب باعث میشود تا بعد از مدتی آلودگی‌ها از بین بروند. در استخر‌های سرپوشیده زمانی میزان آلودگی کاهش پیدا کرد که ترکیبی از کلر و محلول یونیزه ابداعی به آب اضافه گردید.

برای کنترل فاکتور‌هایی مانند تعداد شناگران، دما و pH، محققان همچنین آزمایشاتی را در استخر‌های شبیه سازی شده با محلول اضافه شده از مایعات بدن انسان تقلید کردند و نتایج مشابهی را بدست آوردند.

این داده‌ها حاکی از آن است که استفاده از این محلول با مقادیر کمتر کلر می‌تواند روشی برای ایمن سازی شنا باشد.

منبع: پایگاه خبری معدن نیوز

عناوین برگزیده