تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۰۶۵۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نوید خاندوزی:

بازگشت بازار منوط به حمایت جدی‌تر دولت است

‌می‌متالز - مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر، بازگشت بازار سرمایه به مدار طبیعی خود را منوط به حمایت جدی‌تر دولت از این بازار دانست.

به گزارش می‌متالز، نوید خاندوزی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ گفت: دولت بعدی نیز باید برنامه‌های حمایتی جدی از بازار داشته باشد؛ چرا که بورس بازاری شناخته شده برای عموم است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی با اشاره به رکود ایجاد شده در بازار سرمایه بیان کرد: با نگاهی به سنوات گذشته باید گفت دوره مشابه با دوره فعلی را قبلا نیز تجربه کردیم، از نظر رکود ایجاد شده در بازار، سال ۹۲ را می‌توان مشابه به حال دانست؛ با این تفاوت که بازار سرمایه در سال ۹۹ رشد خاصی را به خود دید.

خاندوزی افزود: با همان شتابی که سهامداران به بازار هجوم آوردند و روند رو به رشد را شاهد بودیم، فرآیند کاهشی و اصلاحی نیز آغاز شد؛ چرا که بسیاری از معاملات، عقبه تحلیلی نداشت و فشار‌های احساسی در صف‌های فروش دیده می‌شد؛ از طرفی حقوقی‌ها نقش صحیحی در زمان خود برای حفظ تعادل بازار ایفا نکردند و همه این عوامل علتی برای ایجاد رکود فعلی شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته حضور دولت و تامین مالی قابل توجهی را که از بورس داشت نباید نادیده گرفت.

مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر به عوامل تاثیر گذار در ۶ ماهه نخست سال اشاره کرد و گفت: عوامل دخیل در رفتار بازار سرمایه را باید به دو دسته سیاسی و اقتصادی تقسیم کرد، در بخش سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری، مذاکرات برجام و تعاملات بین المللی و در بخش اقتصادی روند بازار‌های جهانی، نرخ سود و ارز، گزارش شرکت‌ها عواملی هستند که در ۶ ماه نخست سال تاثیر بسزایی در روند بازار سهام دارند.

وی درباره واکنش بازار به انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعید است بازار واکنش چندانی نسبت به این رویداد سیاسی داشته باشد و از آنجا که اهمیت بازار سرمایه برای مردم ثابت شده هر شخصی از هر جناحی با هر طرز فکری وارد نهاد اجرایی شود تفاوتی ندارد؛ تنها باید سیاست‌های کمکی یا توسعه‌ای برای بورس در نظر بگیرد.

خاندوزی ادامه داد: سال‌های سختی که موضع گیری‌های شدیدی نسبت به بازار سرمایه وجود داشت، تمام شده و اکنون باید به فکر توسعه این بازار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: داشتن برنامه‌های بلند مدت برای رشد بازار سرمایه یکی از موضوعاتی است که کاندیدا‌های ریاست جمهوری می‌توانند از آن استفاده کنند، چون مباحث بورسی موضوعات چالش برانگیزی است که می‌تواند حامیانی را جذب کند؛ البته نباید طرح‌های آن‌ها در حد طرح بماند و پس از انتخابات به فراموشی سپرده شود.

وی درباره نرخ سود سپرده بانکی و تاثیر آن بر بورس خاطرنشان کرد: سکان دار تعیین نرخ سود، بانک مرکزی است و بعید است که سیاست افزایش نرخ سود در دست بانک مرکزی و بدنه دولت باشد؛ چون ایرادات این موضوع بر همه روشن است؛ یعنی اگر در کوتاه مدت هم پاسخگوی نیاز باشد در بلند مدت برای اقتصاد مضر است و احتمالا برای چند ماه آتی ثبات نرخ فعلی داریم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده