تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۴۳۴
کد خبر: ۲۰۶۷۰۹
سرویس خبر : انرژی
گزارش مکتوب:

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

‌می‌متالز - حفاری چاه اکتشاف نفت و گاز در شهرستان گمیشان استان گلستان، گام بلند برای توسعه استان است.

به گزارش می‌متالز، تامین انرژی از جمله وظیفه‌های اصلی دولت برای رونق اقتصادی و نیز رفاه خانوار‌های جامعه است.

استان گلستان از نظر مسیر مصرف انرژی گاز در انتهای خط لوله انتقال شبکه قرار دارد به طوری که کم بود گاز طبیعی در اوج مصرف سرمای زمستان در سال‌های ۸۶ و ۹۵ و ۹۹ موجب شد گاز بسیاری از صنایع برای تامین انرژی گرمایشی منازل شهری و روستایی قطع شود و هر سال شرکت گاز مشترکان را به صرفه جویی در شب‌های سرد زمستان توصیه کند.

به گفته علی طالبی، مدیر عامل شرکت گاز گلستان، مصرف گاز روزانه در گلستان در زمستان ۹۹ به ۱۴ میلیون متر مکعب هم رسید.

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

البته در این سال‌ها سه خط لوله گازرسانی به شبکه استان اضافه شده تا کمبود فشار و قطع گاز ایجاد نشود.

مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز می‌گوید بخشی از گاز مصرفی مورد نیاز استان‌های شمالی از طریق خطوط اول و سوم سراسری و خط ۴۲ اینچ دامغان - کیاسر تأمین می‌شود.

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

بیگلریان در ادامه، به احداث خطوط جدید در منطقه، برای پایداری گاز در استان‌های شمالی اشاره کرد و افزود: طرح انتقال گاز از طریق خط ۴۲ اینچ بعد از زمستان سال ۸۶ و پس از نخستین بدعهدی کشور ترکمنستان در تامین گاز مورد نیاز کشورمان در دستور کار قرار گرفت که با شتاب بخشی در دولت یازدهم و بهره برداری از این طرح و روشن شدن مشعل گاز توسط وزیر محترم نفت در مرداد ماه سال ۹۶، ظرفیت انتقال گاز به منطقه ۹ از طریق خطوط لوله تا دو برابر افزایش یافت.

این در حالیست که بیش از هزار واحد مرغداری و هزار واحد صنعتی گلستان به گاز نیاز دارند.

ذخیره گاز در طول تابستان یکی از برنامه‌های دولت بعد از بحران سال ۸۶ بود که تاکنون محقق نشده، چیزی که حق شناس استاندار گلستان در دیدار زمستان سال ۹۹ با وزیر نفت تقاضا کرد.

از طرفی ایجاد صنایع تبدیلی گاز یعنی پتروشیمی گلستان نیاز به تامین خوراک دارد بخصوص در اوج مصرف زمستان نباید قطع شود.

وابستگی به واردات گاز از کشور همسایه یعنی ترکمنستان که با هدف سوآپ و صادرات گاز ترکمنستان به ترکیه انجام می‌شود خود چالش‌های اساسی در زمان اوج مصرف برای گلستان ایجاد می‌کند.

از جمله چالش‌های آن شکایت ترکمنستان از ایران در دیوان بین المللی لاهه بود که پیش از آن کشور ترکیه به علت شکایت از ایران کشور ما را به پرداخت ۲ میلیارد دلار غرامت محکوم کرده بود.

با وجود منابع انرژی در نقاط مختلف کشور یکی از راهکار‌های قابل پیگیری انجام مطالعات و حفر چاه اکتشافی بود که از ۷۰ سال پیش با حفر ۱۲ چاه دریایی گلستان انجام شد، ولی به نتیجه مطلوبی نرسید یعنی ۱۰ چاه خشک بود و استخراج نفت ۲ چاه مقرون به صرفه نبود.

دکتر هندی مدیر اکتشاف و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: وزارت نفت از دو سال پیش برای رسیدن به نفت و گاز مطالعاتی در گلستان آغاز کرده که وجود هیدروکربن و نفت را در این منطقه تقویت کرد.

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

استاندار گلستان با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان گمیشان می‌گوید: گمانه زنی‌ها از وجود مخزن مشترک نفت و گاز بین ایران و ترکمنستان حاکیست، گمانه زنی‌هایی که حاکی از وجود نفت در لایه‌های ۳ هزار متری زمین دارد.

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

هادی حق شناس در گفتگوی ویژه خبری گفت: اگر این چاه به نفت یا گاز نرسید دو نقطه دیگر هم شناسایی شده که حفاری در آن‌ها به سرعت آغاز خواه شد.

امین براتی رئیس عملیات اکتشاف شرکت ملی حفاری ایران می‌گوید:برای این کار دکل حفاری از خوزستان با ۱۶۰ تریلی به گلستان حمل شد.

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

پس از انجام مطالعات اکتشافی حفر سیزدهمین چاه اکتشافی در منطقه گمیشان از ۷ فروردین ۱۴۰۰ شروع شد.

مدیر اکتشاف و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران می‌گوید:در صورت رسیدن به نفت و گاز این نخستین چاه اکتشافی شمال کشور در منطقه خشکی خواهد بود.

سید صالح هندی گفت: حفر این چاه اکتشافی با ۴۵ میلیارد ریال و ۱۵ هزار یورو در ۹ ماه انجام خواهد شد.

حمید طاووسی رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست مدیریت اکتشاف می‌گوید: در دکل حفاری گمیشان ۷۵ نفر در دو شیفت ۱۲ ساعته مشغول فعایت هستند که همگی از متخصصان نفت وگاز و اکتشاف داخلی هستند.

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

محمد رضا سکوتی، مدیر طرح اکتشاف خزر جنوبی و دشت گرگان می‌گوید: با تصویب وزارت نفت مطالعات این طرح در سال ۹۶ آغاز شد و دوسال طول کشیدو بر اساس مطالعات همکاران متخصص فارغ التحصیل از دانشگاه صنعت نفت شواهدی پیدا کردیم که این نقطه در شمال گمیشان را بهترین نقطه برای حفاری نشان می‌داد و بر این اساس آن را علامتگذاری و به شرکت نفت معرفی کردیم.

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

دکتر هندی می‌گوید: در استاندارد‌های جهانی از هر سه چاه اکتشافی یکی به نتیجه می‌رسد، ولی در ایران خوشبختانه هم به علت تجربه بالا در ۱۲۰ سال گذشته، هم وجود کارشناسان خوب و هم وجود ثروت خدادادی از هر سه چاه اکتشافی دوتا به نتیجه می‌رسد.

رئیس ایمنی بهداشت و محیط زیست مدیریت اکتشاف می‌گوید: کلیه مراحل طراحی، مهندسی حفاری از زمان کشف چاه‌ها و فعالیت‌های عملیاتی و اجرایی هم در رده‌های کار فرمایی و هم در رده‌های پیمان کاری و اجرای همگی به دست متخصصان داخلی و نیرو‌های صنعت نفت انجام می‌شود.

حمید طاووسی می‌افزاید:در هنگام حفاری بسته به اندازه مته و نوع خاک و ساخت زمین روزانه از ۲۰ متر تا افزون بر ۱۰۰ متر حفاری انجام می‌شود.

فرزاد لک ناظر طرح hac کارگاه حفاری می‌گوید: ابتدا با لوله‌های ۱۲ متری gck با مته‌های ۳۶ اینچ کار حفاری را شروع کردیم و روزانه از ۱۲ تا ۱۰۰ متر حفاری می‌کنیم و پیش بینی می‌کنیم در طول ۲۹۰ روز کار حفاری به پایان برسد.

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

رمضان علی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: با توجه به هزینه سنگین انتقال گاز از عسلویه، اکتشاف چاه گاز یا نفت در شمال کشور ضروریست و در حال حاضر در ۸ منطقه کشور در حال اکتشاف نفت وگاز هستیم.

اکتشاف نفت، انرژی مضاعف توسعه گلستان

استاندار گلستان می‌گوید:عملیات اکتشاف نفت از ۷۰ سال قبل تا کنون به نتیجه نرسیده، اما این چاه به علت مطالعات دقیق‌تر احتمال بیشتری دارد که به نتیجه برسد و به نفت یا گاز یا هردو برسیم.

حق شناس می‌گوید:اگر این چاه به نتیجه برسد منشاء تحولات صنعتی در گلستان خواهد شد، زیرا گاز در پتروشیمی گلستان قابل تبدیل به فرآورده‌های مختلف است که به محصول نهایی تبدیل خواهیم کرد و موجب خیر و برکت برای مردم استان به ویژه مردم گمیشان خواهد شد.

هادی حق شناس می‌افزاید:در یک هفته اول ۱۵۶ متر حفاری صورت گرفته و تا ۹ ماه آینده به ۳ هزار متر خواهد رسید.

نتیجه: با کشف نفت یا گاز در این چاه اکتشافی و دست یابی به منبع انرژی مطمئن، توسعه صنایع استان گلستان سرعت بیشتری می‌گیرد و با تامین انرژی از مسیر توسعه استان مانع زدایی می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما گلستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده