تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۲۰۶۹۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت خبرداد:

شرایط جدید وزارت صمت برای صادرات سنگ آهن/ وضع عوارض و حذف تیک صادراتی

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: وزارت صنعت تلاش می‌کند با تعیین عوارض صادراتی بر سنگ آهن، تولیدکنندگان این محصولات را برای فروش در داخل و بازار‌های صادراتی ترغیب کند و با تصویب عوارض تیک صادراتی سنگ آهن هم حذف خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، سیف الله امیری افزود: سیاست قطعی ما رفع موانع تولید است؛ یکی از مهمترین موانع هم برکرواسی‌های اداری و غیرشفاف است؛ ما سعی می‌کنیم به مرور با حذف تیک صادارتی در تمام بخش‌های زنجیره فولاد قدم مهمی در این زمینه برداریم.
وی با اشاره به تصمیم وزارت صمت براری حذف تیک صادارتی مقاطع که هفته گذشته اتخاذ شد؛ گفت: در مورد سنگ آهن اگرچه میزان عوارض هنوز تصویب نهایی نشده، اما با تصویب عوارض، دیگر وزارت صنعت برای سنگ آهن تیک نخواهد زد.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: تولیدکنندگان این محصولات، با تعیین عوارض سنگ آهن می‌توانند محصولاتشان را در داخل و در بازار‌های صادراتی به فروش برسانند.
امیری تاکید کرد: صادرات سنگ آهن در شرایطی ممکن خواهد بود که ابتدا خوراک واحد‌های داخلی تامین شود و در صورت مازاد تولید، صادرات صورت بگیرد، زیرا این صنعت سرمایه گذاری زیادی برای تولید و اشتغال داشته است و وزارت صنعت تمایل ندارد این حجم از فعالیت‌های تولیدی معطل بماند.
وی درباره تعیین میزان عوارض صادراتی سنگ آهن گفت:قیمت سنگ آهن در بازار‌های جهانی حدود ۲۱۰ دلاردر هرتن است است که این رقم در داخل بسیار پایین‌تر و رقمی حدود ۱۲۴ دلار با قیمت فوب خلیج فارس بدون کرایه حمل و نقل است.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: پیش بینی می‌شود با تعیین عوارض۶۵ تا ۷۰درصدی بویژه در سنگ آهن مگنت که در صنایع فولادی ایران کاربرد فراوانی دارد ابتدا بتوانیم نیاز صنایع داخلی را فراهم کنیم و سپس درصورت عدم نیاز، سنگ آهن مازاد را صادر کنیم.
امیری افزود: رقم عوارض صادراتی برای سنگ هماتیت بسیار کمتر است، چون هماتیت در داخل مصرف کمتری دارد البته یکسری واحد‌های تولیدی جدید تلاش می‌کنند با تکنولوژی‌های جدید بتوانند عیار سنگ‌های هماتیت را افزایش دهند و وزارت صنعت هم از این صنایع حمایت خواهد کرد.
وی با اشاره به سیاست قطعی وزار صمت در رفع موانع تولید و تصدی گری دولت در حوزه صنعت و معدن، تصریح کرد: ما با واگذاری کار‌ها به خود فعالان اقتصادی بیشتر سیاستگذار این حوزه خواهیم بود و سعی می‌کنیم روند‌های غیرشفاف و مشکل زا را به مرور حذف کنیم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده