تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۰۶۹۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست شورای گفت‌وگوی استان سمنان مطرح شد:

مقررات زدایی از تولید با برش استانی

‌می‌متالز - رئیس اتاق سمنان می‌گوید: این اتاق راهکار‌های اجرایی تحقق شعار سال ۱۴۰۰ را با برش استانی برای مقررات زدایی از تولید منتشر می‌کند و اجرای آن را در دستور کار قرار می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، هفتادمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان با محوریت بحث و بررسی در خصوص راهکار‌های اجرایی تحقق شعار سال ۱۴۰۰، بررسی مشکلات صادرکنندگان محصولات معدنی و تعیین قیمت پایه مواد معدنی به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در این نشست گفت: با توجه به نام‌گذاری سال با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و موانع زدایی ها، مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی مطالعات تحقیقی انجام داده و در نظر است راهکار‌های اجرایی تحقق شعار سال با برش استانی و با عنوان «مقررات زدایی از تولید» منتشر شود.

رئیس اتاق سمنان ادامه داد: با تمرکز به مسائل فوق بسیاری از موارد به‌عنوان چالش بسیار بزرگ در مقابل فعالان اقتصاد قرار گرفته است، هنوز یک ماه از آغاز سال جدید نگذشته است فعالان اقتصادی با سه دستورالعمل در حوزه گمرک مواجه شده‌اند، عدم ثبات قوانین و دستورالعمل‌ها یکی از عارضه‌های پیشرو است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان در بخش دیگری از این نشست، ادامه داد: دغدغه اصلی استان تأمین آب است کلیه دستگاه‌های اجرایی باید به این امر مهم توجه کافی داشته باشند و تا زمانی که مسائل آب این استان حل نشده به صنایع آب بر اجازه کار داده نشود.

او معتقد است کارشناسان سازمان صمت باید اشرافیت کامل نسبت به صدور مجوز صنایع، به آب مصرفی داشته باشند، بدین معنی صنایعی در استان تأسیس و تشکیل نشود که مشکل آب داشته باشد.

رئیس اتاق سمنان خاطرنشان کرد: مشکلات در سامانه جامع تجارت کماکان وجود دارد بسیاری از اعضای اتاق سمنان به دلیل مغایرت ثبت کد پستی حوزه استحفاظی محل کار و ثبت دفاتر شرکت در روزنامه رسمی مجبور شده‌اند که فرایند انتقال کارت بازرگانی را از سمنان به تهران داشته باشند.

جمعه‌ای خاطرنشان کرد: مسائلی همانند مشکلات حق بیمه کارفرمایی، معافیت‌های کارفرمایی، قانون هوای پاک، رفع املاک تملیکی بانک‌ها و مشکلات معادن همچنان پابرجاست که باید به این موارد توجه کافی داشته باشیم.

علیرضا آشناگر، رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان نیز در این نشست گفت: تأمین آب و برطرف کردن موانع پیش رو در این مسیر، نیاز اصلی توسعه تولید و بخش صنعت در استان سمنان است.

استاندار سمنان ادامه داد: یکی از موانع جدی تولید و توسعه در استان، مساله تامین آب است که باید در بحث بُرش استانی مبتنی بر ظرفیت‌های استان برای تحقق شعار سال، مدنظر قرار بگیرد.

او با بیان این مهم که پیگیری‌ها برای تأمین آب در استان از چندین مجرا در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی یکی از این موارد است که اقداماتی در این حوزه ازجمله مکاتبه با رئیس محترم جمهور و پیگیری برای ورود سرمایه‌گذار به جهت اجرای پروژه در حال انجام است.

استاندار سمنان اظهار کرد: مبحث استفاده از پساب نیز توسط شهرداری سمنان در حال انجام است که لازم است در این خصوص با هماهنگی و مساعدت دستگاه‌های مرتبط، تسریع صورت گیرد تا با تأمین آب در استان، بخش صنعت ما معطل تأمین آب نباشد.

او خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان، امروز و با شرایط فعلی استان، مجوز استقرار صنایعی که نیاز به آب فراوان دارند داده نمی‌شود و در شرایط فعلی شاهد رونق صنایع آب بَر در استان سمنان نخواهیم بود.

آشناگر با تأکید بر اینکه اقدام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای ورود به بحث ارائه راهکار برای تحقق شعار سال کار پسندیده‌ای است، گفت: تحقق شعار سال به‌عنوان یک وظیفه برای دستگاه‌های اجرایی و یک استراتژی برای بخش خصوصی است که نیاز است بُرش استانی در خصوص ارائه راهکار‌ها برای تحقق شعار سال توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در دستور کار قرار گیرد.

استاندار سمنان گفت: در حوزه اجرا باید پشتیبانی‌هایی که برای رونق اقتصادی کشور مهم است را شناسایی و در دستور کار قرار دهیم؛ تعدد بخشنامه‌ها و مقررات پشت سر هم، کارآفرینان را با مشکلاتی مواجه کرده که باید بررسی و برای رفع موانع ارائه راهکار شود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده