تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۸

کشف نزدیک‌ترین سیاهچاله به زمین

‌می‌متالز - گروهی از دانشمندان دانشگاه ایالتی اوهایو (OSU) می‌گویند که نزدیک‌ترین سیاهچاله به زمین را یافته‌اند که فقط ۱۵۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد.

به گزارش می‌متالز به نقل از نیوز، بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه اوهایو، این سیاهچاله به دلیل قرار گرفتن در صورت فلکی تک شاخ (Monoceros) و نبود سیاهچاله‌ای مشابه آن «تک شاخ» The Unicorn نامگذاری شد. آنچه آن را بسیار منحصر به فرد کرده، کوچک بودن آن است. این سیاهچاله با تنها سه برابر جرم خورشید، در رده‌ای وجود دارد که تا همین اواخر، اخترشناسان حتی از نظر فیزیکی احتمال آن را پیش‌بینی نکرده بودند.

این گروه تحقیقاتی به‌طور مستقیم از این سیاهچاله تصویربرداری نکرد، اما متوجه شد که اتفاق عجیب و غریبی با یک ستاره غول پیکر قرمز در نزدیکی آن رخ می‌دهد و به‌نظر می‌رسد که این دو توسط جاذبه به یکدیگر متصل هستند و چنان کشش محکمی از خود اعمال می‌کند که در حال تغییر شکل فیزیکی ستاره در هنگام چرخش است.

تاد تامپسون، محقق این تحقیق اظهار کرد: «ساده‌ترین توضیح برای این پدیده سیاهچاله است و ساده‌ترین توضیح محتمل‌ترین است.»

تحقیقات تامپسون قرار است در نشریه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شود و جدیدترین کار‌های وی که در حال انجام است کشف و درک این سیاهچاله‌های عجیب و غریب است. جدا از عجیب و غریب بودن این موارد از لحاظ علمی، یافتن سیاهچاله‌هایی مانند تک شاخ به کشف اسرار چگونگی تکامل و مرگ ستاره‌ها کمک می‌کند.

تامپسون افزود: «من فکر می‌کنم این مورد به شناسایی و نقشه‌برداری از سیاهچاله‌های کم جرم، جرم متوسط و کلان جرم کمک خواهد کرد و در واقع سرنخی در این زمینه است که کدام ستاره‌ها متلاشی و کدام منفجر می‌شوند و کدام یک بین این دو هستند.»

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور