تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۲۰۷۵۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

همکاری ایران و چین، فرصت شکوفایی بخش معدن استان سمنان

‌می‌متالز - فعالان اقتصادی استان سمنان معتقدند همکاری ایران و چین دروازه‌ای برای ارتقای همکاری‌ها و توسعه کشور است، باید از مفاد این سند در توسعه بخش معدن استان با برنامه کارشناسی بهره‌مند شد.

به گزارش می‌متالز، سند جامع همکاری ایران و چین می‌تواند منافع متقابلی برای کشور به خصوص در شرایط تحریم به ارمغان آورد و زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اقتصادی را فراهم کند که جمعی از فعالان اقتصادی استان سمنان مهر تایید بر این گفته زده‌اند.

تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان سمنان بر این باورند همکاری ایران و چین مسیری برای تقویت همکاری‌ها و توسعه کشور است، اما باید هوشمند، با تدبیر و برنامه کارشناسی و عملیاتی وارد این راه شد تا ایران هر جه بیشتر از مواهب این همکاری استفاده کند.

این همکاری می‌تواند در بخش‌هایی از توسعه معدنی استان سمنان راهگشا باشد و ضمن تحقق اهداف چشم‌انداز سند، توسعه را در این بخش عملیاتی سازد.

پروفسور فان هونگدا استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگ‌های در تحلیلی برای تارنمای اتاق فکر چین (thinkchina) در مورد فرایند امضای برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین گفته است: برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین که به تازگی امضا شده نه تنها برای تهران و پکن، بلکه برای سایر کشور‌های منطقه در خاورمیانه نیز مفید است و فعالان اقتصادی استان سمنان نیز بر این باورند.

وی گفته است: امضای توافقنامه اتفاق غافلگیرکننده‌ای نیست از نظر تاریخی هر دو کشور قدرت‌های تاثیرگذاری در جهان هستند و هرگز با یکدیگر درگیر نشده اند. در یک قرن گذشته و حتی بیشتر چین یکی از معدود قدرت‌های بزرگی است که هرگز با ایران دچار تنش نشده است.

از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۷۱، چین و ایران روابط دوستانه خود را حتی در زمان تحریم ایران توسط جامعه جهانی حفظ کرده اند.

سند همکاری ایران و چین یک قرارداد راهبردی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: سند همکاری ایران و چین به عنوان یک قرارداد راهبردی امضا شده که می‌تواند نقطه مثبتی باشد و در واقع معادله‌ای برد - برد است.

علی اصغر جمعه‌ای در سی و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، ابراز داشت: سند همکاری ایران و چین در واقع راهکاری برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه سند همکاری ایران و چین تاثیرات مطلوبی بر توسعه استان سمنان دارد، افزود: بخشی مهمی از این سند همکاری مربوط به فعالان در زمینه صنایع معدنی است و استان در زمینه معدنی ظرفیت خوبی دارد.

جمعه‌ای اضافه کرد: این امکان وجود دارد که صنایع استان سمنان از سند همکاری ایران و چین منتفع شوند که در اینصورت اجرای طرح‌های بزرگ مانند راه آهن برقی و بزرگراه، استان سمنان را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

تصمیم‌گیران فرصت همکاری ایران و چین را مغتنم بشمارند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان درباره همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: اصل سند همکاری ایران و چین خوب است، اما بستگی دارد این ابزار‌ها چگونه مورد استفاده قرار بگیرد، البته رقم قرار داد با توجه به زمان ۲۵ ساله در داده‌های اقتصادی ایران بسیار بزرگ نیست، مهم این است که تصمیم گیران چگونه می‌خواهند از این فرصت استفاده بهینه ببرند.

فرج الله معماری ادامه داد: زمانی که کار اقتصادی وارد مرحله عملیاتی شود منجر به قرارداد خواهد شد و آنچه مسلم است چین روز به روز بهتر و تبدیل به ابرقدرت اقتصادی شده است، احیاء مسیر جاده ابریشم به عنوان «یک کمربند، یک راه» قطعا برای ایران درآمد خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان معتقد است: طرح‌های مورد همکاری ایران و چین بیشتر در حد کالا‌های عمومی است که در اختیار دولت است و بخش خصوصی تنها رئوس این تفاهم نامه را می‌داند و از ریز این قرارداد اطلاع کافی ندارد.

تشکل‌های اقتصادی برای همکاری با همتای چینی طرح ارائه دهند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: تاجران چینی اهل مذاکره و کار هستند و تشکل‌های اقتصادی برای همکاری باید برنامه منظمی داشته باشند.

سعید ترکمان دهنوی اظهار داشت: شرکت‌‎هایی که قابلیت کار بزرگ در کشور را دارند باید احصاء و شرکت‌های مادرتخصصی با ظرفیت کامل وارد شوند.
وی ادامه داد: اکنون که فرصت کار مشترک اقتصادی به وجود آمده، شرکت‌های ایرانی باید حداکثر استفاده را از این فرصت داشته باشند و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان می‌تواند متولی بسیار خوبی در طرح‌های کلان باشد.

حمید علوی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در این نشست گفت: چین به عنوان یک قدرت نوظهور جای آمریکا را در آینده بسیار نزدیک خواهد گرفت و آینده نقطه تقابل آمریکا و چین خواهد بود، پس سیاسیون باید بسیار هوشمند باشند.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان ادامه داد: در انتخابات بعدی می‌توان گفت جایگاه سند همکاری ایران با چین چگونه خواهد شد و تا آن زمان باید منتظر باشیم.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه ۲ کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط ۲ کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقا دادند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده