تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۰۷۸۰۶
سرویس خبر : انرژی

عراق واردات برق را افزایش می‌دهد

‌می‌متالز - مقام‌های عراقی با هدف جبران کمبود انرژی به ویژه در تابستان و آغاز فصل گرمای طاقت فرسای این کشور، واردات برق از خارج را افزایش می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، هیات دولت عراق در آخرین نشست هفتگی خود به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور با افزایش واردات برای رفع کمبود برق به ویژه در تابستان موافقت و آن را تصویب کرد.

در همین پیوند، سخنگوی هیات دولت عراق در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست هیات دولت گفت که دولت با افزایش واردات برق به میزان ۳۰۰ مگاوات موافقت و آن را تصویب کرد.

«حسن ناظم» در این باره باره که عراق از کدام کشور برق وارد می‌کند توضیحی نداد.

به گفته وی، تصمیم دولت برای جبران کمبود برق در فصل داغ تابستان اتخاذ شده است.

سخنگوی هیات دولت عراق همچنین اظهار کرد که در این نشست با ساخت راه آهن بصره - شلمچه موافقت شد.

عراق از زمان سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ و ویرانی زیرساخت‌های تولید انرژی در نتیجه حملات آمریکا همچنان با کمبود شدید نیروی برق و خاموشی دوره‌ای روزانه مواجه است.

کمبود برق به ویژه در فصل گرمای این کشور از اردیبهشت تا مهر به اوج خود می‌رسد مشکلی که در چند سال گذشته منجر به نارضایتی شدید مردمی شده است.

قطع طولانی مدت برق که در فصل گرما گاهی به ۱۵ ساعت در روز هم می‌رسد، یکی از معضل‌های اساسی عراق است که در مهر ۹۸ از عوامل اصلی شکل‌گیری اعتراضات گسترده خیابانی در جنوب و مرکز این کشور شد.

عراق با حدود ۱۸ هزار مگاوات کمبود برق مواجه است و اکنون جمهوری اسلامی ایران تنها کشور تامین کننده انرژی برق عراق به میزان یک هزار و ۳۵۰ مگاوات در ساعت است.

حجم صادرات گاز ایران برای تامین نیروی سه نیروگاه گازی برق در عراق نیز بالغ بر ۱۸ میلیون مترمکعب در روز است.

دولت عراق در سال‌های گذشته تاکنون کوشش‌های گسترده‌ای را برای افزایش تولید و تامین برق انجام داده است، با این وجود کمبود برق همچنان یکی از بحران‌های اصلی این کشور است.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده