تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۳۷۴
کد خبر: ۲۰۷۸۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همگرایی تهران و اسلام‌آباد در مرزها، حرکتی در مسیر تامین منافع اقتصادی

‌می‌متالز - دولت پاکستان تعمیق ارتباطات منطقه‌ای به ویژه گسترش همکاری‌ها با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران را چرخش سیاست خارجی اسلام‌آباد از ژئواستراتژیک به ژئواکونومیک می‌داند، حرکتی که همزمان با افزایش معابر رسمی میان ایران و پاکستان مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، گشایش سومین گذرگاه رسمی میان ایران و پاکستان در پیشین (مند) با استقبال قوی از سوی جامعه تجار، نهاد‌های بازرگانی، بخش خصوصی و همچنین رسانه‌های همسایه شرقی همراه شده و به عقیده صاحبنظران در پاکستان، توسعه روابط با تهران و افزایش تعداد معابر مرزی دو کشور حکایت از تحول در سیاست خارجی پاکستان دارد.

روزنامه‌های پاکستانی با تمجید از اقدامات مشترک تهران و اسلام‌آباد برای بهبود مناطق مرزی و توافق بر تاسیس بازارچه‌های مشترک مرزی، تاکید کردند: موفقیت بیشتر این تلاش‌ها در گرو اقدام جدی و به موقع پاکستان برای افزایش تعامل اقتصادی با ایران از طریق فعال سازی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است.

نشریه انگلیسی زبان «نیشن» پاکستان در گزارشی درباره فعال سازی مجدد کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران نوشت: هدف از افتتاح سومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان در جهت تقویت همکاری‌های تجاری و در زمانی است که به شدت نیاز دو کشور احساس می‌شود.

نیشن با استناد به مواضع دولت پاکستان مبنی بر تحول در سیاست خارجی و تمرکز بر افزایش ارتباطات منطقه‌ای، افزود: گشایش گذرگاه پیشین-مند حکایت از تغییر آشکار سیاست خارجی پاکستان از ژئواستراتژیک به ژئو اکونومیک است.

این روزنامه پاکستانی افزود: ممکن است با همه این اقدامات نیز همچنان برای رسیدن به سطح تجارت مطلوب میان دو همسایه راه زیادی درپیش داشته باشیم، و یکی از مسیر‌های کوتاه، مفید و ضروری برای کسب منافع مشترک ژئواکونومیک فعال سازی مجدد کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان است.

این نشریه خطاب به دولت پاکستان تاکید کرد که کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران دوباره فعال شود و در کنار آن یک گروه مشترک ناظر جهت بررسی امور اقتصادی (به طور خاص برای افزایش حجم تجارت دوجانبه) تشکیل شود که از این طریق به صادرات و تأمین کالا‌های اساسی از طریق مسیر‌های جدید کمک خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، پاکستان با گسترش روابط تجاری پایدار با ایران می‌تواند دسترسی آسان به آسیای میانه داشته باشد، اما برای این مهم، اسلام‌آباد باید اولین گام را با تلاش در زمینه فعال سازی مجدد کمیسیون اقتصادی بردارد. با احیای این کمیسیون تاسیس بازارچه‌های مرزی پاکستان و ایران نیز دستاورد بزرگی خواهد بود.

تقویت تجارت قانونی، مزایای افزایش معابر مرزی ایران و پاکستان

روزنامه اردو زبان «اوصاف» چاپ شهر اسلام‌آباد، گشایش سومین گذرگاه رسمی میان ایران و پاکستان را اقدام احسن مقامات دو کشور در مسیر توسعه تجارت و ایجاد فرصت‌های بهتر برای افزایش حجم تجارت مشترک توصیف کرد.

در سرمقاله امروز این روزنامه آمده است: توسعه تجارت با همسایه از جمله تقویت مبادلات مرزی باعث تحکیم موقعیت سیاسی کشور در منطقه و نجات از هزینه‌های بالا و در عین حال غیرضروری برای تقویت معیشت می‌شود.

اوصاف نوشت: فرصت‌های زیادی میان ایران و پاکستان وجود دارد، اما متأسفانه از این فرصت‌ها تا به امروز به درستی بهره برداری نشده است، در نتیجه حجم تجارت بسیار کمتر از آنچه که باید باشد است.

این روزنامه اردو زبان افزود: بر این باوریم که افزایش گذرگاه‌های مرزی فرصت‌های برابر تجاری را برای هر دو کشور فراهم می‌کند. همچنین اگر دو کشور عوارض گمرکی کمتر نسبت به محصولات یکدیگر در نظر بگیرند در مدت زمان کمتری منافع بیشتری به دست خواهد آمد، این وضعیت منجر به توسعه تجارت قانونی و قطعاً کاهش قاچاق می‌شود.

براساس این گزارش، دومین و سومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان، در ریمدان (گبد) و پیشین (مند) با حضور «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان و خانم «زبیده جلال» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان به ترتیب در ۲۹ آذرماه ۹۹ و اول اردیبهشت امسال به صورت رسمی افتتاح شد.

علاوه بر این دولت اسلام‌آباد توسعه زیرساخت‌های مرزی را نیز در دستور کار قرار داده و در تازه‌ترین اقدام، نخست وزیر پاکستان خواستار تسریع احداث بازارچه‌های مرزی با ایران و تدوین یک راهکار جامع در این خصوص شد.

وزیر کشور پاکستان یک هفته پس از افتتاح مرز پیشین-مند با ایران، اعلام کرد: گشایش دو گذرگاه مرزی دیگر با جمهوری اسلامی ایران در دستور کار دولت اسلام‌آباد قرار دارد و این معابر رسمی به زودی افتتاح می‌شود.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده