تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۰۷۸۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صادرات ۱۹- درصد و واردات ۱۵- درصد کاهش یافت

دلایل کاهش ۱۹ درصدی صادرات کالا در یکسال اخیر چیست؟ / پیشی گرفتن واردات از صادرات برای اولین بار در سال‌های اخیر

‌می‌متالز - در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ صادرات غیر نفتی ۱۹ درصد و واردات ۱۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش می‌متالز، همچنین طبق آمار ۱۰ ماهه ۹۹ نیز صادرات ۲۰ درصد کاهش یافته و نشان می‌دهد که روند صادرات غیر نفتی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با چالش‌ها و عدم نظارت و برنامه ریزی مواجه بوده است و اگرچه بخشی از این مشکلات به خاطر کاهش رشد اقتصاد جهان، و اثر کرونا بر مبادلات تجاری بوده است، اما به دلیل ترکیب صادرات سنتی و صنعتی انرژی بر ایران، لازم بوده که مسوولان متناسب با شیوع کرونا، راهکار‌هایی برای جبران کاهش صادرات ارائه دهند و صادرات فولاد، پتروشیمی و نفتی، مواد غذایی، خشکبار و فرش که عمدتا به کشور‌های همسایه صورت می‌گرفته را با ثبات و پایداری مواجه کنند و اجازه کاهش شدید و ۲۰ درصدی را ندهند.

طبق آمار سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی، برای اولین بار در سال‌های اخیر میزان واردات کالا به کشور از صادرات کالا بیشتر شده و صادرات غیرنفتی و نفتی کشور کاهش زیادی داشته است و همین موضوع موجب منفی شدن تراز صادرات و واردات کالا به کشور شده است.
در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ صادرات غیر نفتی ۱۹ درصد کاهش داشته است. همچنین طبق آمار ۱۰ ماهه ۹۹ نیز صادرات ۲۰ درصد کاهش یافته و نشان می‌دهد که روند صادرات غیر نفتی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با چالش‌ها و عدم نظارت و برنامه ریزی مواجه بوده است و اگرچه بخشی از این مشکلات به خاطر کاهش رشد اقتصاد جهان، و اثر کرونا بر مبادلات تجاری بوده است، اما به دلیل ترکیب صادرات سنتی و صنعتی انرژی بر ایران، لازم بوده که مسوولان متناسب با شیوع کرونا، راهکار‌هایی برای جبران کاهش صادرات ارائه دهند و صادرات فولاد، پتروشیمی و نفتی، مواد غذایی، خشکبار و فرش که عمدتا به کشور‌های همسایه صورت می‌گرفته را با ثبات و پایداری مواجه کنند و اجازه کاهش شدید و ۲۰ درصدی را ندهند.
طبق آمار، واردات نیز ۱۵ درصد کاهش داشته، اما رشد منفی ۱۹ درصدی صادرات بیش از رشد منفی ۱۵ درصدی واردات بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که در بخش صادرات، سوء مدیریت‌هایی وجود داشته که امکان جبران کاهش تجارت را فراهم نکرده است. این درحالیست که به دلیل کاهش شدید صادرات نفت کشور، اقتصاد ایران نیازمند رشد صادرات است و کاهش ۱۹ یا ۲۰ درصدی صادرات رقم بزرگی است که می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز ارزی و عرضه ارز در ماه‌های آینده را تامین کند. براساس آمار، طی چهارسال ۹۵ تا ۹۸ میزان صادرات غیر نفتی کشور به ترتیب ۲۸، ۳۳، ۳۲ و ۳۰ میلیارد دلار بوده است، اما در شش ماهه ۹۹ به رقم ۱۱۵۷۲ میلیون دلار رسیده است. براین اساس چنانچه رقم ۱۹ درصد کاهش صادرات غیرنفتی را نسبت به سال ۹۸ محاسبه کنیم میزان صادرات غیرنفتی کشور درکل سال ۹۹ احتمالا چیزی حدود ۲۴ میلیارد دلار است. میزان واردات کشور نیز طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ به ترتیب ۶۳، ۷۳، ۶۰ و ۵۲ میلیارد دلار بوده است و در ششماه اول ۹۹ به ۲۱ میلیارد دلار رسیده است که اگر کاهش ۱۵ درصدی واردات نسبت به سال ۹۸ را در نظر بگیریم در کل سال ۹۹ واردات کالا به کشور حدود ۴۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود. براین اساس حدود ۲۰ میلیارد دلار رقم صادرات غیر نفتی نسبت به واردات کمتر شده است و این موضوع با توجه به کاهش صادرات نفتی می‌تواند چالش برانگیز باشد.

دلایل کاهش ۱۹ درصدی صادرات کالا در یکسال اخیر چیست؟ / پیشی گرفتن واردات از صادرات برای اولین بار در سال‌های اخیر


کل صادرات کشور در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ به ترتیب ۸۱، ۹۶، ۹۳ و ۵۹ میلیارد دلار بوده است و در همه این سال‌ها میزان صادرات از کل واردات بیشتر بوده است و کسری صادرات غیر نفتی نسبت به واردات کالا از محل صادرات نفتی جبران شده است.
اما در شش ماهه اول سال ۹۹ برای اولین بار، رقم صادرات کل با عدد ۲۰۱۳۰ میلیون دلار نسبت به ۲۰۹۷۴ میلیون دلار کمتر است و واردات بیش از صادرات شده است. اگر این روند تا پایان سال ادامه یافته باشد که براساس کاهش ۱۹ درصدی صادرات و کاهش ۱۵ درصدی واردات نسبت به سال قبل می‌توان براورد کرد که در مجموع کل صادرات کشور از کل واردات کشور کمتر شده و تراز تجاری کالایی کشور منفی شده است و اگر رقم واردات خدمات را نیز به آن اضافه کنیم در مجموع کل تراز تجاری کشور را منفی کرده است.
به عبارت دیگر، در صورتی که صادرات نفتی در شش ماهه دوم سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ بیشتر نشده باشد، برای تامین ارز واردات کشور باید از سایر منابع و ذخایر استفاده شود.
براین اساس، شایسته است که دولت و مجلس موضوع کاهش صادرات کشور و همچنین عوامل اثرگذار مدیریتی آن را بررسی نمایند و همچنین مشخص شود که وزارت صنایع و معادن چه برنامه‌ای برای جبران کاهش صادرات دارد و به چه دلیل در سال ۹۹، میزان صادرات کشور کاهش زیادی داشته و آیا در سال ۱۴۰۰ نیز این روند ادامه خواهد یافت و یا این که جلوی آن گرفته خواهد شد.
تجارت کالایی ایران با سایر کشور‌ها در ۱۰ ماهه نخست سال به حدود ۵۹.۲ میلیارد دلار رسید و حدود ۲۸.۶ میلیارد دلار کالای بدون نفت خام از ایران به سایر کشور‌ها صادر شده و در مقابل حدود ۳۰.۶ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۷ میلیارد دلار کالای چینی وارد شده است.
در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۲۸.۶ میلیارد دلار کالای بدون نفت خام از ایران به سایر کشور‌ها صادر شده و در مقابل حدود ۳۰.۶ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده است؛ ارزش صادرات بدون نفت خام و واردات ایران در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰ درصد و ۱۵.۵ درصد کاهش یافته است.

مقدار وزنی صادرات کشور طی مدت مورد بررسی به ۹۴.۵ میلیون تن رسید که نسب به مدت زمان مشابه سال گذشته با افت ۱۷.۷ همراه بوده است. همچنین مقدار وزنی واردات ایران طی این مدت به ۲۸.۲ میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش حدود ۲ میلیون تنی داشته است. در ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۹، چین با واردات حدود ۷.۲ میلیارد دلاری از ایران، بزرگترین مقصد صادرات کالای بدون نفت خام ایران بوده است. علاوه بر این، کشور عراق با حدود ۶.۳ میلیارد دلار واردات از ایران، دومین مقصد صادراتی ایران در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ است. همچنین امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان به ترتیب دیگر مقاصد صادراتی ایران بودند.
چین به عنوان بزرگترین مبدا وارداتی ایران حدود ۷.۹ میلیارد دلار صادرات به ایران داشته است. دراین میان، ارزش واردات کالایی امارات به ایران، به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده و کشور‌های ترکیه، هند و آلمان نیز به ترتیب، ۳.۴ میلیارد دلار، ۱.۸ میلیارد دلار، ۱.۴ میلیارد دلار صادرات به ایران داشتند. بر اساس آمار‌ها مجموع تجارت خارجی کشور در این بازه زمانی، معادل ۲۴میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ثبت شده است. از این رقم سهم صادرات ۱۰میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رقم خورده است تا بدین ترتیب تراز تجاری کشور تا پنج ماهه منتهی به مرداد ماه، منفی ۲ میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار ثبت شود.
تراز تجاری چهار ماهه ۹۹، منفی ۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ثبت شد؛ بنابراین تراز تجاری در پنج ماهه ۹۹ نسبت به چهار ماهه امسال بیشتر منفی شده است. صادرات خالص مرداد برابر با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، در حالی که در تیر امسال، ارزش صادرات معادل ۲ میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار رقم خورده بود
بنابراین میزان صادرات مرداد نسبت به تیر روند کاهشی داشته، اما میزان خالص واردات در مرداد ۹۹ برابر با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است. این در حالی است که واردات تیر ماه امسال معادل ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار به‌دست آمده بود. به این ترتیب روند واردات نسبت به چهارمین ماه سال، کاهشی شده است.
طبق اعلام گمرک، عملکرد تجاری کشور در شهریور ماه ا ۹۹ نسبت به شهریور سال ۱۳۹۸، در حوزه صادرات کاهش ۵.۴ درصدی ارزش و ۱۱درصدی وزنی و در حوزه واردات نیز افزایش ۶.۶ درصدی وزن و کاهش ۱۵ درصدی ارزش را شاهد بوده و آمار شش ماهه نیز حاکی از کاهش ۳۴ درصدی ارزش و ۳۳ درصدی وزن صادراتی و کاهش۱.۲ درصدی وزن و ۲۱ درصدی ارزش وارداتی است.

دلایل کاهش ۱۹ درصدی صادرات کالا در یکسال اخیر چیست؟ / پیشی گرفتن واردات از صادرات برای اولین بار در سال‌های اخیر

منبع: اقتصادگردان

عناوین برگزیده