تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۰۸۶۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طرح الزام دولت به دیپلماسی اقتصادی در دستور کار مجلس قرار دارد

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "طرح الزام دولت به دیپلماسی اقتصادی در دستور کار مجلس قرار دارد" گفت: اقدامات دولت سبب تحقیر فعالان اقتصادی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، عزت الله اکبری تالارپشتی در دیدار با جمعی از صنعتگران استان البرز که با موضوع بررسی موانع تولید برگزار شد، اظهار داشت: مشکلات صنعت به خاطر این است که دولت کار را زمین گذاشته است. اگر دولت اراده کند تمام موانع را برطرف می‌کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور کشور همسایه ایران سفرای کشور‌های دیگر را شرکت به شرکت صدا می‌کند و از آن‌ها برای سرمایه گذاری در کشورش درخواست دارد، بیان کرد: حتی ایرانیانی که توانایی مالی دارند و نمایندگی برند‌های معتبر حوزه الکترونیک هستند توسط سفارت خانه این کشور همسایه در تهران به سرمایه گذاری به آن کشور دعوت می‌شوند که در یک مورد این سرمایه گذار ایرانی حاضر به ترک ایران نشده است.

وی با بیان اینکه در شب عید مساله اصلی کشور مرغ و تخم مرغ شده بود، ادامه داد: مسوولان به فکر اداره کشور نیستند.

اکبری با بیان اینکه برای مذاکره تیم مشخص می‌شود و سرانجام مذاکره انجام می‌شود، ادامه داد: کشور باید در راه اجرا برنامه داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌ها در اتفاقات اخیر مقصر نیستند بلکه دولت باید در این زمینه ورود کند تا مشکلات حل شود، گفت: دولت این نیست که رئیس جمهور در خانه بنشیند و مدیریت کند، ما مردم در مطالبه گری ضعیف هستیم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور کشور همسایه با ۳۰۰ نفر فعالان اقتصادی سفر می‌رود، ادامه داد: کل ظرفیت کشور درگیر رفع تحریم‌ها بعد از برجام است و صنعتگران نگرانی‌های در مورد ورود کالا بعد از رفع تحریم‌ها دارند، که ما اعلام کردیم مجلس بعد از این موضوع اجازه نمی‌دهد که کالا‌های مشابه خارجی سبب زمین گیر شدن صنعت داخلی شود

وی با بیان اینکه در مورد یقه گیری آقایان برخی ملاحظات است که دولت کار را زمین گذاشته است، ادامه داد: آمریکا با بیش از ۳۰۰ نفر در برجام حضور داشت که تیم کارشناسان آلمان انگلیس و فرانسه نیز به آن‌ها مشاور می‌دادند، ولی ایران با یک تیم ۳۷ نفره در مذاکرات حضور یافت.

اکبری با بیان اینکه محکم پشت تولید کننده ایستاده ایم، گفت: شهریور از ایران خودرو دیزل بازدید کردم که تعطیل بود؛ اعلام کردند که سفارش نداریم و بعد از آن متوجه شدیم که شهرداری تهران و همدان نیازمند اتوبوس هستند که این موضوع به آن‌ها منعکس و خط تولید اتوبوس راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه مجلس اجازه واردات کشنده دست دوم را نداد، ادامه داد: چند روز بعد معاون رئیس جمهور مصاحبه‌ای کرد که اتوبوس دسته دوم وارد می‌کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه به جهانگیری گفتم که با شما برخورد می‌کنم، ادامه داد: با ۵۰۰ میلیون یورو پولی که قصد داشتند برای خرید اتوبوس دست دوم هزینه کنند کل خطوط خودرو سازی تجهیز می‌شود و سوال این است که این موضوع چه ربطی به ستاد کرونا دارد.

وی با بیان اینکه در این زمینه محکم ایستاده ایم، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی جلوی واردات بی رویه را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به وزیر امور خارجه گفته ایم که باید دیپلماسی اقتصادی را در سفارتخانه‌ها احیا کنند، برخی سفرا و کارمندان وزارت خارجه حقوق دلاری می‌گیرند و اثر بخشی ندارند.

اکبری با بیان اینکه خط لوله گوره به جاسک توسط مهندسان کشور راه اندازی شد که یک کار بسیار بزرگ است، تصریح کرد: در حال حاضر می‌شود بسیاری از توانایی‌های داخلی می‌تواند کشور را از واردات بی نیاز کند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند، ادامه داد: دولت صنعتگران بخش خصوصی را با اقدامات انجام شده تحقیر می‌کند، اگر صدور مجوز به دو ساعت برسد راندمان صنعت افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در باقی مانده عمر دولت باید کنار مردم ایستاد، تصریح کرد: کمیسیون صنایع در کنار مردم است و از حوزه صنعت حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح الزام دولت به دیپلماسی اقتصادی در مجلس در حال پیگیری است، عنوان کرد: براساس این قانونه هیچ واحد تولیدی در ایران نباید پلمب شود و هیچ فعال اقتصادی نباید به زندان برود، قاضی اگر یک فعال اقتصادی را محکوم کند صنعتگر محکوم به کار آفرینی و توسعه تولید است.

وی با اشاره به لزوم حمایت از صنایع گفت: دولت باید خسارات ناشی از قطعی برق واحد‌های صنعتی را تقبل کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده