تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۱۲۴۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اجرایی شدن برجام ثمرات زیادی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد

‌می‌متالز - رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بی تردید هیچ کشوری علاقه‌مند به تحمل تحریم نیست لذا احیا و اجرای مصوبات برجام و برقراری ارتباط دنیا با ایران می‌تواند ثمرات زیادی برای کشورمان در حوزه اقتصادی داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین روشنک روز چهارشنبه افزود: توافق در برجام به این معنا نیست که اجازه دهیم شرکت‌های خارجی در ایران تولیدات خود را بفروشند و به کشوری متکی به خارج تبدیل شویم، اما عدم همکاری با دنیا نیز معقولانه نیست.

وی ادامه داد: باید بررسی کرد که اجرای برجام چه بهایی دارد، اگر بهای آن از دست رفتن غرور و اقتدار و تسلیم شدن در برابر صهیونیست‌ها و آمریکا باشد ملت ایران تحریم‌ها را ترجیح می‌دهند، اما تسلیم نمی‌شوند، باید در مذاکرات تعادل برقرار باشد تا طرفین مذاکره برای احیای برجام به سرچشمه مثبتی دست پیدا کنند.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: هیچ جامعه‌ای در هیچ روستا یا شهری یا کشوری نمی‌تواند بدون مراوده و همکاری با همسایه اش زندگی کند پس تردیدی در لزوم مراودات اقتصادی ایران با کشور‌های دیگر وجود ندارد.

روشنک افزود: ایران لطمات و خسارات زیادی از عدم همراهی با دنیا، تحریم‌ها و توقف اجرای مصوبات برجام و جنگ اقتصادی دنیا علیه کشورمان متحمل شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: رهبر معظم انقلاب پیشتر در خصوص نرمش قهرمانانه ملت سخن گفته بودند که نکته عمیقی در آن است، ایران در عین حال که قهرمان و بزرگ و مقتدر است بنا ندارد که با دنیا لجبازی کند و نمی‌خواهد سر به سر دنیا بگذارد، نظر رهبر معظم انقلاب کاملا واضح است و مسیر را مشخص کرده اند و گفته اند اگر می‌خواهید مذاکره کنید عزتمندانه باشد، در مذاکره حتما جایی طرف کوتاه می‌آید و جایی نرمش قهرمانانه لازم دارد که طبیعی است.

روشنک افزود: چه طور آمریکا مختار است که شرکت‌های اقتصادی خود را در هر کشوری مانند افغانستان، قطر، عراق و امارات فعال داشته باشد، اما ایران حق حضور در سوریه یا لبنان را نداشته باشد؟ ما معترض به حضور آمریکا در این کشور‌ها نیستیم چرا او به حضور ما معترض است؟

وی بیان کرد: ایران حداقل باید با کشور‌هایی که در جنگ اقتصادی با او نیستند، مذاکره کند و به توافق برسد، گره زدن مساله برجام به سیاست‌ها و مسائل داخلی که چه کسی می‌خواهد رییس جمهوری آینده کشور شود اقدامی نابخردانه و برخلاف نظر رهبری است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: آقای ظریف در یک جلسه محرمانه صحبتی کرده‌اند که نشات گرفته از اختلاف نظر آن دو در مورد مساله‌ای بوده است و هیچ ارتباطی به روابط صمیمانه آنان ندارد، اینکه در شرایط نزدیک به انتخابات و انجام مذاکرات، فردی آن صحبت‌ها را منتشر کند، باید قصد او از انتشار این مطالب مشخص شود و باید عقوبت کار خود را ببیند و به طور قطع این رفتار به مذاکرات لطمه می‌زند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده