تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۱۲
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۲۰۸۷۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لطفا با چشم باز سرمایه گذاری کنید

‌می‌متالز - آنچه مهم است، استراتژی تولیدکنندگان بزرگ خارجی است که هیچ تایرسازی، محصول تولیدی خود را فقط برای معادن کشورش تولید نمی‌کند و باتوجه به طیف محصولات و تیراژ تولید، بازار مصرف کل دنیا را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا کافی در سرمقاله یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «لطفا با چشم باز سرمایه گذاری کنید» پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

سرمایه‌گذاری برای تولید کالا‌های اساسی و استراتژیک اگر چه کار بزرگی است، اما بدون در نظر گرفتن نکات کارشناسی می‌تواند نتیجه‌ای معکوس برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

خودرو‌های فعال در معادن کشور از آن دست تجهیزاتی هستندکه برای خرید، تعمیر و نگهداری‌شان هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌شود. از خرید ماشین‌آلات گرفته تا تامین قطعات یدکی و تایر‌های غول‌پیکر که هر یک، پیچیدگی‌های خاصی برای تولیدشان وجود دارد.

یکی از موارد بسیار پر کاربرد در معادن کشور، تایر‌های OTR یا معدنی است که توسط تعداد انگشت‌شماری تولیدکننده در سراسر دنیا تولید شده و به فروش می‌رسد. قیمت تایر‌های غول‌پیکر معدنی این روز‌ها با افزایش نرخ دلار حتی به ۳۰۰میلیون تومان به ازای هرحلقه نیز می‌رسد که همین موضوع باعث شده است شرکت‌های معدنی در ایران به فکر تولید این کالای پرمصرف و گران بیفتند.

حتی خبر‌هایی از سرمایه‌گذاری مشترک معادن بزرگ برای ساخت تایر تخصصی در سیرجان به‌گوش می‌رسد و گویا قرار است با انتقال تکنولوژی در آینده، ایران نیز به حلقه تولیدکنندگان این گروه از تایر‌ها بپیوندد. اما آنچه سرمایه‌گذاران این پروژه و پروژه‌هایی از این دست به آن بی‌توجه هستند، تغییر سالانه تکنولوژی تولید تایر‌های معدنی و نوع تایر مورداستفاده در معادن متناسب با سال برداشت از آن معدن است.

همچنین متنوع بودن سایز‌ها و انواع تایر‌هایی که در معادن ایران استفاده می‌شوند نیز موضوعی است که باید به آن توجه کنند. به‌همین دلیل سرمایه‌گذاران با بررسی دقیق جوانب امر باید زمانی اقدام به انتقال تکنولوژی و ساخت کارخانه تایرسازی در ایران بکنند که نسبت‌به اقتصادی بودن تولید تایر در کارخانه اطمینان داشته باشند.

آنچه مهم است، استراتژی تولیدکنندگان بزرگ خارجی است که هیچ تایرسازی، محصول تولیدی خود را فقط برای معادن کشورش تولید نمی‌کند و باتوجه به طیف محصولات و تیراژ تولید، بازار مصرف کل دنیا را هدف قرار می‌دهد.

ازسوی‌دیگر نوع تایر مورداستفاده در تجهیزات معدنی با بالا رفتن سن برداشت از معدن تغییر می‌کند که همین امر می‌تواند محصولی را که امروز برای تولید آن سرمایه‌گذاری شده، اما بازاریابی خارجی برایش انجام نگرفته است، به محصولی بدون مشتری در بازار داخل تبدیل کند.

پس جا دارد مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با بهره‌گیری از نظریات کارشناسان صنعت تایر ومعادن کشور، از اتلاف سرمایه‌های ملی با سرمایه‌گذاری در طرح‌های فاقد سوددهی در درازمدت جلوگیری کنند.

منبع: دنیای خودرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده