تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۲۰۸۹۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به وضعیت بورس کالا و فلزات اساسی در هفته گذشته

بیم و امید

‌می‌متالز - هفته‌ای که گذشت تمامی زنجیره بورس کالا و به خصوص زنجیره بالادستی شرایط رو به رشدی را تجربه کرد. به دلیل رشد قیمت فولاد در بازار‌های جهانی شاهد سوپرسایکل‌های فولاد ایران بودیم. متاسفانه چالش فعلی صنعت فولاد ارزان فروشی و خام فروشی سنگ آهن است که در هفته‌ای که گذشت تحلیلگران مختلفی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند. در این گزارش به ارزیابی عملکرد هفتگی فولاد در بورس کالا اشاره خواهیم کرد.

به گزارش می‌متالز، هفته‌ای که گذشت تمامی زنجیره بورس کالا و به خصوص زنجیره بالادستی شرایط رو به رشدی را تجربه کرد. به دلیل رشد قیمت فولاد در بازار‌های جهانی شاهد سوپرسایکل‌های فولاد ایران بودیم. متاسفانه چالش فعلی صنعت فولاد ارزان فروشی و خام فروشی سنگ آهن است که در هفته‌ای که گذشت تحلیلگران مختلفی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند. در این گزارش به ارزیابی عملکرد هفتگی فولاد در بورس کالا اشاره خواهیم کرد.

بهترین عملکرد هفتگی فولاد در بورس تهران

اما قبل از اینکه به بررسی عملکرد شرکت‌ها در بورس کالا بپردازیم بد نیست که نیم نگاهی به بازار نیمه جان سهام داشته باشیم.

به همت حمایت‌های اندکی که در بورس از برخی حقوقی‌ها مشاهده شد بازار سهام تهران در انتهای هفته مسیر رشد را در پیش گرفت.

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته نماد کاوه بود. شرکت فولاد کاوه در هفته گذشته بازدهی ۴٫۷ درصدی را در بورس کالا ثبت کرد. این بازدهی در بازار نابسامان بورس کالا یک موهبت محسوب می‌شود.

کارنامه عملکرد هفتگی فولاد در بخش عرضه‌ها

در هفته‌ای که گذشت ۲۹۰ هزار و ۷۶۲ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. ارزش کل معاملات فولاد نیز در بورس کالا در هفته گذشته ۴۱۱۶ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۰۴۱ میلیارد تومانی به‌دست آورد.

از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود. این موضوع نیز دور از انتظار نبود چرا که فولاد مبارکه بزرگترین مصرف کننده فولاد خام کشور است.

قطعا خروجی این حجم باید بتواند در هر شرایط رکورد تولید در بورس فلزات را به همراه داشته باشد.

سیاه و سفید عملکرد هفتگی بورس فلزات

بر اساس آمار نهایی معاملات بورس کالا، عرضه‌های شمش فولاد آلیاژی با استقبال خوبی همراه نشدند؛ اما قیمت شمش تختال SM فولاد مبارکه نسبت به هفته گذشته بیش از ۱۵ درصد؛ قیمت شمش تختال C فولاد خوزستان نزدیک به ۸ درصد و قیمت شمش تختال C فولاد هرمزگان با رشد ۱۲.۵ درصدی نسبت به عرضه قبل همراه بودند؛ لذا اینطور استنباط می‌شود که شمش تختال فولاد خوزستان با وجود رشد قیمت‌ها که متاثر از قیمت‌های جهانی است بهترین بازدهی را در بازار بورس کالا داشته است. البته اگر سنگ آهن را از این موضوع مستثنی کنیم.

تقاضای ضعیف در معاملات هفتگی فولاد

در هفته‌ای که گذشت با وجود رشد قیمت‌ها و افزایش عرضه‌های ثبت شده شاهد تقاضای ضعیف در کل بازار بودیم. متاسفانه برخی از عرضه کنندگان امروز با چینش خاص سبد‌های خود، به این عدم استقبال تقاضا به نوعی دامن زدند.

مهندسی عرضه برخی از عرضه کنندگان در بورس کالا در روز جاری، به نحوی که محصول ارائه شده برای تقاضا جذابیت نداشته باشد؛ در نهایت به ضرر حوزه نورد در تعیین نرخ پایه هفته بعد تمام خواهد شد.

به احتمال زیاد هفته آینده حوزه نورد در بازدهی منفی خواهد بود. چراکه بنا بر فرمول تعیین نرخ پایه عرضه ها؛ هرچقدر تقاضای داخلی در بورس کالا ضعیف دیده شود؛ به همان تناسب تعیین نرخ پایه هم ضعیف محاسبه خواهد شد.

روز‌های پر بازده در معاملات شمش فولادی

اما در هفته‌ای که گذشت هر چقدر تقاضا در بازار ضعیف بود، اما شاهد رشد معاملات و به موازات آن افزایش قیمت‌ها در بخش شمش فولادی بودیم.

حرکت در سقف قیمت‌های تاریخی در بازار داخلی شمش بلوم فولادی که به همت رشد قیمت‌ها در بازار صادراتی صورت گرفته بود باعث شد شمش فولادی دومین محصول پر بازده در بورس کالای تهران باشد.

مطابق با آخرین داده‌ها در حال حاضر، متوسط نرخ شمش داخلی حدود ۱۵ درصد پایین‌تر از نرخ صادراتی ایران ثبت شده است.

تاثیر بازار جهانی در عملکرد هفتگی فولاد

ارزیابی تکانه‌های منتشر شده از بازار جهانی به بازار داخلی نیز موضوع بحث ماست. در هفته‌ای که گذشت سیگنال‌هایی از مسائل زیست محیطی در کشور چین مخابره شد.

چین اعلام کرده است که به شدت به مسائل زیست محیطی نظارت خواهد داشت و کارخانجات آلاینده را تعطیل خواهد کرد.

کنترل مسائل زیست محیطی در چین و کاهش ظرفیت تولید در این کشور و فشار تقاضای چین از یکسو و همچنین جو روانی صعودی حاکم بر بازار‌های مواد اولیه به خصوص رکورد‌های کم سابقه نرخ سنگ آهن جهانی از سوی دیگر؛ باعث شدند که هفته‌ای سبز در بازار‌های فولاد جهانی داشته باشیم. نتیجه این موضوع دورخیز قیمت‌های جهانی شمش در حوزه cis به مرز ۶۰۰ دلار در این هفته بود.

عرضه‌های قابل تامل در بورس فلزات

اما بد نیست نیم نگاهی به عرضه‌های قابل تامل در بازار بورس فلزات ایران داشته باشیم. شاخص متوسط نرخ شمش حوزه القایی روز سه‌شنبه، تقریبا در میانه‌ی روند هفتگی این حوزه به عنوان الگو در نظر گرفته شد و از حیث قیمت حدود ۱۲،۸۴۵ تومان به ازای هر کیلوگرم رصد شد که نسبت به میانگین هفتگی؛ با افزایش متوسط و تقریبی حدود ۱۰۰ تومانی همراه بوده است.

عرضه ۶،۹۹۶ تن سبد میلگرد فولاد سیرجان در بورس کالا با تقاضای اولیه ۱۰،۰۹۸ تن روی نرخ پایه مواجه و در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون ۱۲۳،۴۷۳ ریال یا حدود ۱۳،۴۶۰ تومان با رشد ۱ درصدی در طول هفته همراه بوده است که این رقم در آخرین روز هفته تثبیت شد.

عرضه قابل تامل دیگر در بخش میلگرد این هفته عرضه ۱۰،۰۳۲ تن میلگرد آجدار فولاد خراسان در بورس کالا با تقاضای اولیه ۱۶،۵۲۲ تن روی نرخ پایه بود که بازدهی نیم درصدی را در طول هفته به همراه داشته است.

رکود؛ جان کلان عملکرد هفتگی فولاد

در مجموع کلیت بازار بورس کالا در هفته گذشته توام با یک رکود قابل توجه ارزیابی شد. برخی صاحبنظران در بازخورد معاملات ضعیف بورس کالا؛ از اصرار به ادامه افزایش قیمت‌ها توسط بازارساز گله‌مند هستند و معتقدند که این افزایش قیمت‌ها عامل اصلی تشدید رکود در بازار داخلی است.

چراکه سیگنال‌های سیاسی و برجامی ساتع شده به اقتصاد کشور اجازه پذیرش و باور این افزایش قیمت‌های افسارگسیخته در حوزه فولاد را به تقاضای داخلی نمی‌دهد.

نگاه بازارساز به بازار‌های صادراتی است و این چالش افزایش قیمت تا نزدیک نرخ‌های صادراتی، همواره یکی از خواستگاه‌های اصلی بازارساز و فولادسازان بزرگ بوده است.

دلایل رشد قیمت‌های صادراتی در هفته اخیر

افزایش تقاضا برای شمش فولادی صادراتی ایران از طرف مشتریان آسیایی باعث شد تا فولادسازان ایرانی هفته گذشته قیمت‌ها را باز هم بالاتر ببرند.

یک محموله ۲۰ هزار تنی شمش فولادی ایران در هفته گذشته با قیمت ۵۷۶ دلار به ازای هر تن به مشتریان خارجی فروخته شد و محموله ۳۰ هزار تنی دیگری نیز با نرخ ۵۷۹ دلار به ازای هر تن به فروش رسید.

متال بولتن گزارش داده که یک فولادساز ایرانی قیمت ۵۸۰ دلار به ازای هر تن را برای یک مزایده خود مدنظر دارد. در هفته گذشته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور ۵۷۶ تا ۵۷۹ دلار به ازای هر تن بود که میانگین آن نسبت به قیمت‌های ۱۸ فروردین، رشد ۱.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در هفته اخیر با وجود رشد عرضه‌ها و افزایش قیمت‌هایی که به واسطه رشد جهانی قیمت فولاد ایجاد شد شاهد بازاری کم رمق در بورس کالا بودیم. با این وجود در بازار سهام فولاد کاوه و در بورس کالا فولاد مبارکه اصفهان بهترین عملکرد را ثبت کردند. با وجود رشد قیمت سنگ آهن‌ای بخش زیان ده‌ترین بازار در شرایط فعلی محسوب می‌شود.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده