تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۲۰۹۱۲۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
استراتژیست‌های بانک آو آمریکا هشدار دادند

خطر اتمام ذخایر مس ظرف ۳ سال آینده

‌می‌متالز - استراتژیست‌های حوزه کالا‌های خام در «بانک آو آمریکا» هشدار دادند که در صورت افزایش نیافتن عرضه ضایعات مس، خطر اتمام ذخایر کنونی مس جهان تا سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که روند بازگشایی اقتصاد جهانی شتاب بیشتری گرفته و تقاضا برای مس به‌سرعت در حال افزایش است، خطر اتمام ذخایر جهانی مس بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

بر اساس یادداشتی که اخیراً از سوی استراتژیست‌های حوزه کالا‌های خام در شرکت خدمات مالی و بانکداری «بانک آو آمریکا» منتشر شده است، موجودی انبار‌های مس جهان اکنون به پایین‌ترین میزان خود در ۱۵ سال اخیر رسیده و برای تنها ۳.۳ هفته (۲۳ روز) می‌تواند پاسخگوی تقاضای جهانی باشد. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که کمبود عرضه مس در بازار‌های جهانی طی ماه‌های آتی و همچنین در سال آینده میلادی بر اثر افت میانگین موجودی انبار‌های مس تشدید خواهد شد و در نتیجه، احتمال افزایش قیمت این فلز اساسی تا ۱۳ هزار دلار در هر تن وجود خواهد داشت.

استراتژیست‌های حوزه کالا‌های خام در بانک آو آمریکا، در ادامه این یادداشت هشدار داده‌اند: «شرایط بنیادی بازار مس بسیار نگران‌کننده است. در حالی که اقتصاد جهانی در حال بازگشایی و رشد است، اگر عرضه ضایعات مس افزایش نیابد و کمبود‌های بازار را جبران نکند، ذخایر کنونی مس تا سال ۲۰۲۴ به اتمام خواهد رسید.»

از ابتدای سال جاری میلادی قیمت مس در بازار‌های جهانی با توجه به افزایش تقاضا برای آن، روندی صعودی را پیموده است. مس در صنایع مختلف از جمله صنعت وسایل نقلیه برقی –که بازارشان با توجه به تلاش‌های جهانی برای حرکت به سمت اقتصاد سبز هرروز بیش از پیش رونق می‌یابد- مورد استفاده قرار می‌گیرد. مارکو پاپیک، استراتژیست ارشد شرکت سرمایه‌گذاری کلاک‌تاور، رقابت در عرصه وسایل نقلیه برقی را به مسابقه فضایی تشبیه می‌کند. وی می‌گوید: «این روز‌ها همه به‌سرعت در حال دویدن به سمت نسل جدید وسایل نقلیه برقی هستند. در این میان، مس در هرجایی موردنیاز است؛ زیرا جریان برق را هدایت می‌کند.»

هفته گذشته قیمت مس در معاملات آتی بورس کالای نیویورک برای اولین بار از فوریه ۲۰۱۱ به ۴.۵۳ دلار در هر پوند (۱۰ هزار دلار در هر تن) رسید. استراتژیست‌های بانک آو آمریکا معتقدند که در صورت افزایش نیافتن استفاده از ضایعات مس در کارخانه‌های ذوب و تصفیه مس که بر اساس پیش‌بینی آن‌ها می‌تواند به اتمام ذخایر جهانی مس ظرف سه سال آینده منجر شود، قیمت جهانی مس ممکن است حتی به بیش از ۲۰ هزار دلار در هر تن برسد.

از طرفی طرح توسعه زیرساخت‌های آمریکا که از سوی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده است –که البته برای اجرایی شدن نیازمند موافقت کنگره است- می‌تواند مصرف مس و فولاد را در آمریکا به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. علاوه بر این، به گفته مارکو پاپیک از شرکت سرمایه‌گذاری کلاک‌تاور، نرخ رشد انتظاری اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی که رقمی چشمگیر (۶.۴ درصد بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول) است، بدین معناست که چین امسال تنها متقاضی بزرگ مس در جهان نخواهد بود. وی تأکید می‌کند: «تقاضای مس دیگر مانند سال‌های گذشته صرفاً به رشد چین گره نخورده است. وقتی صحبت از رشد جهانی مطرح باشد، چین دیگر تنها بازیگر بازار نیست.»

مارکو پاپیک پیش‌بینی می‌کند که نگرانی‌های کنونی درباره افت شدید موجودی انبار‌های مس باعث افزایش سرمایه‌گذاری در استخراج معادن جدید خواهد شد. وی می‌گوید: «از سال ۲۰۱۱ همواره شاهد افت شدید سرمایه‌گذاری در معادن مس بوده‌ایم. ما باید برای افزایش عرضه سرمایه‌گذاری کنیم. آفریقا یکی از مناطقی است که منابع مس سرشاری دارد. ممکن است در سال‌های آتی شاهد تنش‌های ژئوپلیتیکی بر سر دستیابی به فلزات مورد نیاز برای انقلاب سبز از جمله نیکل و کبالت باشیم. از طرفی علی‌رغم اینکه آمریکا از منابع مس کافی برای تأمین نیاز خود برخوردار است، اما واردات مس برایش ارزان‌تر تمام می‌شود.»

در عین حال، استراتژیست‌های بانک آو آمریکا تأکید می‌کنند که اگرچه مس نقش مهمی در تلاش‌های جهانی برای کاهش اشاعه گاز‌های گلخانه‌ای ایفا می‌کند، اما این فلز به‌طور کلی سهم نسبتاً کمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است. آن‌ها در یادداشت اخیر خود نیز یادآور شده‌اند: «از نقطه‌نظر کلان امکان تشدید سهمیه‌بندی مس در آینده وجود دارد، اما این لزوماً به معنای متوقف شدن روند رشد اقتصاد جهانی نخواهد بود.»

منبع: ایستا نیوز

عناوین برگزیده