تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۰۹۶۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

معرفی انواع ورق سیاه

‌می‌متالز - ورق سیاه یکی از مهم‌ترین و مفیدترین محصولات در صنعت است. آهن و فولاد یکی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین محصولات در جهان هستند. علت این امر استحکام بالای این محصولات می‌باشد.

به گزارش می‌متالز، بنابر اعلام فولادپرایس، آهن و فولاد می‌توانند با فلزات دیگر ترکیب شوند. در نتیجه این ترکیب محصولاتی مانند ورق سیاه بوجود می‌آید. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد انواع ورق سیاه به شما خواهیم داد.

ورق سیاه چیست؟


قبل از هر چیزی بهتر است، یک توضیح کوتاه در مورد ورق سیاه بدهیم. این که ورق سیاه چگونه بوجود می‌آید؟ انواع ورق سیاه کدام است؟ در ادامه این متن به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

ورق‌های فولادی به روش‌های مختلفی تهیه می‌شوند. روش‌های نورد گرم و نورد سرد از روش‌های تولیدی در این حیطه است. محصولاتی که از نورد سرد بوجود می‌آیند شامل ورق رنگی، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ... است.

محصولاتی هم که از نورد گرم بوجود می‌آیند شامل ورق سیاه است. خود ورق سیاه شامل انواع مختلفی است. در تولید ورق سیاه ضخامت‌های مختلفی وجود دارد. این ضخامت‌ها در نهایت در قیمت ورق سیاه تاثیرگذار هستند. کیفیت کلی ورق سیاه از ورق‌های سرد کمتر است. ورق سیاه دارای سطحی صیقلی و کاملا صاف است. ضخامت ورق سیاه نسبت به ورق‌های دیگر معمولا بیشتر است.

از لحاظ قیمتی هم ورق سیاه نسبت به ورق‌های حاصله از نورد سرد قیمت مناسب تری دارد. حتما برای شما هم سوال است که چرا از عنوان سیاه برای این نوع ورق استفاده می‌شود؟ باید بدانید که ورق سیاه در دمای بسیار بالا تولید می‌شود. همین موضوع هم باعث می‌شود تا ورق سیاه در حین تولید مات شود. به همین دلایل نام ورق سیاه به این محصول داده شده است.

انواع ورق سیاه:



همانطور که گفتیم ورق سیاه انواع مختلفی دارد. این تقسیم بندی در ورق سیاه بر اساس ظاهر، ترکیب، کاربرد و ... است. در ادامه این مطلب در مورد انواع مختلف ورق سیاه به طور کامل توضیح می‌دهیم.

· ورق سیاه رول شده یا کلاف: اندازه‌های مختلفی برای این نوع ورق سیاه وجود دارد. عرض محصول هم بستگی به ضخامت آن دارد؛ که معمولا عرض آن بین ۵/۱ تا ۱۵ میلی متر است. طول این ورق سیاه رول شده قابل سفارش است. بدین معنی که محدودیتی برای آن وجود ندارد.

· ورق سیاه فابریک یا همان شیت: ضخامت این نوع ورق سیاه از ۱۵ میلی متر شروع می‌شود و به بالا می‌رود. هر سایزی از ورق سیاه فابریک قابل خرید و فروش است. اما ورق سیاه شیت دارای اندازه‌های پرکاربردی هم هستند.

· ورق سیاه صنعتی: این نوع ورق سیاه بر اساس کاربرد و ترکیب فولادی تقسیم بندی شده است.

· ورق سیاه معمولی: این نوع ورق سیاه هم بر اساس همان ورق سیاه صنعتی تقسیم بندی شده است.

جالب است بدانید که دو گرید مهم و معروف برای ورق سیاه صنعتی و معمولی وجود دارد. گرید ورق سیاه صنعتی ST۵۲ و گرید ورق سیاه معمولی ST۳۷ است. ST مخفف شده‌ی یک کلمه انگلیسی است. STRENGTH به معنی استحکام است.

عدد بعد از حروف ST به معنی میزان سختی ورق است. ورق‌های نورد گرم میزان سختی دارند که آن را مقدار فولاد موجود در آن مشخص می‌کند. در واقع میزان کربن در دو ورق سیاه معمولی و صنعتی متفاوت است. ورق سیاه صنعتی برای صنایع سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا میزان کربن در ورق سیاه صنعتی بیشتر است.


کاربرد‌های مختلف ورق سیاه در صنعت:



ورق سیاه یک نوع محصول اولیه برای ساخت محصولات دیگر است. این محصولات هم در صنایع مختلفی به کار برده می‌شوند. قطعات ساختمانی، صنعتی و ... از همین ورق سیاه ساخته می‌شوند. در ادامه شما را با این موارد آشنا می‌کنیم.

۱) برای تجهیزات کشاورزی از انواع ورق سیاه استفاه می‌شود.

۲) صنایع فلزی سنگین در گروی استفاده از ورق سیاه هستند.

۳) در صنعت کشتی سازی استفاده زیادی از ورق سیاه می‌شود.

۴) در صنعت خودرو سازی هم برای ساخت رینگ، چرخ و ... از ورق سیاه استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که برای صنایع سبک و سنگین از ورق سیاه استفاده می‌شود. اما در صنایع سبک مانند ساختمان از گرید ST۳۷ و در صنایع سنگین مانند تانکرسازی از گرید ST۵۲ استفاده می‌شود. گرید ST۵۲ دارای سختی مقاومتی بیشتری است. به همین دلیل در صنایع سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایت فولاد پرایس:



فولاد پرایس یکی از سایت‌های فروش ورق سیاه، ورق روغنی، ورق رنگی، ورق گالوانیزه و ... است. سایت فولاد پرایس با چندین سال سابقه فروش ورق سیاه و دیگر انواع ورق‌ها یکی از معتبرترین سایت‌های فروش انواع ورق سیاه است. همانطور که اشاره شد عوامل زیادی در نوسانات قیمت ورق سیاه تاثیرگذار هستند که میتوانید مقاله جامع فولاد پرایس را در حوزه

افزایش قیمت فولاد در بازار را در ایسنا مطالعه کنید. در نهایت بهتر است از سایت‌های معتبر و حرفه‌ای با قیمت مناسب ورق سیاه تهیه کرد. هنگام خرید ورق سیاه می‌توانید در مورد انواع آن و قیمت‌های دقیق ورق سیاه از مشاوران فولاد پرایس مشاوره رایگان بگیرید.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده