تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۰۹۷۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

نتیجه تصمیم‌های "بورس" پشت درب‌های بسته!

‌می‌متالز - مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: تصمیمی که گرفته شد که مشخص نیست توسط کدام اجماع تائید شده و بزرگ‌ترین گلایه فعالان بازار سرمایه هم این است که به‌جای تصمیم‌گیری پشت در‌های بسته، به‌طور شفاف اعلام شود تصمیمات با اجماع نظرات کدام خبرگان اتخاذشده است!

به گزارش می‌متالز، با موافقت شورای عالی بورس، دامنه نوسان به‌جای +۶ و ۴- به مثبت و منفی ۵ تغییر یافت و در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه به خاطر تغییرات مکرر قوانین و مقررات بازار سرمایه گلایه دارند و معتقدند دامنه نوسان نامتقارن، سیاست نادرستی بود که به سهامداران خرد آسیب زد و نقدشوندگی این بازار را کاهش داد و در چنین مواقعی هم، هیچ‌کس مسئولیت اشتباه خود را نمی‌پذیرد!

روزبه شریعتی مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در این خصوص بیان کرد: گلایه فعالان بازار سرمایه بابت تغییر دامنه نوسان معاملات، به‌جا بوده چراکه یکی از اصول بازار‌های مالی، ثبات رویه است و حتی در بحث زیر ساختار‌ها هم باید ثبات رویه‌ای حاکم باشد.

وی ادامه داد: اگر هم قرار باشد تغییری در مقررات و زیرساختار‌های این بازار صورت بگیرد، باید دلیل تغییرات به‌طور شفاف ارائه شود.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از اینکه ثبات تصمیم‌گیری در بورس وجود ندارد، اظهار کرد: سازمان بورس بهتر بود با طرح دلایل خود برای تغییر دامنه نوسان، به‌جای دامنه نوسان نامتقارن منفی ۲ _ مثبت ۶، اقدام به اجرای دامنه نوسان (مثبت۲_منفی ۲) می‌کرد و به بازار اعلام می‌کرد مثلاً هرماه نیم درصد به این دامنه اضافه خواهد شد.

شریعتی اضافه کرد: تصمیمی که گرفته شد که مشخص نیست توسط کدام اجماع تائید شده و بزرگ‌ترین گلایه فعالان بازار سرمایه هم این است که به‌جای تصمیم‌گیری پشت در‌های بسته، به‌طور شفاف اعلام شود تصمیمات با اجماع نظرات کدام خبرگان اتخاذشده است! سهامداران این بازار باید حداقل از سوی خودی‌ها (شورای عالی بورس و سازمان بورس) احساس ناامنی نکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درمجموع معتقدم دامنه نوسان مثبت و منفی ۵ از دامنه نوسان نامتقارن مؤثرتر خواهد بود و امیدواریم به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک کند. به بهبود اوضاع در روز‌های آینده خوش‌بین هستم و امروز هم وضعیت بازار سرمایه نسبت به اوضاع فاجعه‌بار روز گذشته، بهتر است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده