تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۶۵۴
کد خبر: ۲۰۹۸۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در نشست تخصصی «می متالز» در کلاب هاوس مطرح شد:

فولاد مبارکه به دنبال تعامل با مشتریان خود است/ دولت از بحث قیمت گذاری خارج شود

می متالز - در سلسله نشست های کلاب هاوسی «می متالز» این بار موضوع به عرضه محصولات از سوی فولاد مبارکه و فولاد خراسان اختصاص یافت تا مشکلات از سوی تولیدکننده و مصرف کننده مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

فولا مبارکه به دنبال دامپینگ نیست

طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در نشست کلاب هاوسی «می متالز» درباره بحث دامپینگ بیان کرد: فولاد مبارکه در هیچ برهه زمانی به دنبال دامپینگ نبوده و این کار را انجام نداده است. محصول فولاد مبارکه محصولی کیفی و قابل رقابت با محصولات اروپایی است که امروز مشتریان در اروپا دارد. در نتیجه رقبا از این راه وارد شدند تا با مطرح کردن موضوع دامپینگ ما را حذف کنند. همانطور که می‌دانید پس از مدتی این موضوع منتفی شد. فولاد مبارکه هیچ گاه چنین استراتژی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در دنیا نیز برای برخی شرکت‌ها یا کشور‌ها مساله دامپینگ را مطرح می‌کنند، اما بنده اطلاعی از آن ندارم که واقعا در حال انجام است یا برنامه رقبا است.

جوانبخت همچنین افزود: به نظر می‌آید چینی‌ها در حال دامپینگ هستند، اما این موضوع در حد خبر بوده و بیشتر از این اطلاعی ندارم.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به پیشنهاد قیمت تختال، بیان کرد: قیمت ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار برای فولاد خوزستان بود. به نظر می‌آیند قیمت‌ها باید بالاتر از ۷۵۰ دلار باشد که با رشد همراه است.

وی درباره فاصله با قیمت‌های جهانی نیز گفت: یکی از موضوعات آن است ترجیح مشتریان این است که از CIS با قیمت بالاتر خرید را انجام دهند، چون فولاد مبارکه یا فولاد خوزستان به صورت پایدار در بازار‌های جهانی حضور ندارند.

جوانبخت اظهار کرد: در واقع برخی از دستورالعمل ها باعث می‌شد به صورت پایدار در بازار‌های جهانی حضور نداشته باشیم. درنهایت ترجیح مشتری امروز خرید از CIS تا بتواند به صورت پایدار مواد اولیه خود را تامین کند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر درباره خرید از CIS شاید به موضوع کیفی باز می‌گردد که میزان درصد کمی را به خود اختصاص داده است. اما بحث دیگر این است که قیمت پایه CIS با توجه به آنکه به اروپا می‌رود و آرسلورمیتال هم کل اروپا را دارد، شاید این شرکت آرسلورمیتال از عمد اعلام می‌کند قیمت CIS در بازار اروپا ۸۵۰ دلار است، یعنی ممکن است تا حدودی کاذب باشد.

به گفته جوانبخت، قیمت‌های ما در صورت ادامه روند فعلی در حال نزدیک شدن به قیمت‌های CIS است. ضمن آنکه هزینه حمل هم باید محاسبه شود. هزینه حمل ایران حداقل حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار است، درنتیجه باید CFR آسیای شرقی را در نظر گرفت که بر مبنای آن قیمت‌های پایین است البته نه به اندازه تفاوت قیمتی که با CIS دارد.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به وضعیت بازار افزود: پروفیل ساز‌ها می‌خواهند محصول را به قیمت داخلی سرکوب شده با قیمت گذاری دستوری وزارت صمت خریداری کند، اما با قیمت بفروشد. به همین دلیل در سال ۹۹ ما با مشکل همراه شده ایم. مصرف ظاهری بر اساس آمار‌ها مشخص و در حدود ۸ میلیون تن است.

وی همچنین افزود: فولاد مبارکه بر اساس تجربه ۳۰ ساله خود، از همان ابتدا گفت خود به سراغ شناسایی ظرفیت صنایع پایین دستی می‌رود. در این باره فولاد مبارکه واحدی به نام پشتیبانی فنی از مشتری دارد که تخصص آن‌ها شناسایی ظرفیت‌های پایین است که در حوزه‌های مختلف در حال مطالعه هستند.

جوانبخت ادامه داد: بر اساس کارشناسی ما ظرفیت‌های صنایع پایین دستی حدود ۱۳ میلیون تن بود که ۶۰ الی ۷۰ درصد از نیاز آن‌ها تامین می‌کردیم. با ورود سیستم بهین یاب در ابتدای سال ۹۹ افراد با کد بورسی خرید می‌کردند و سپس در بازار آزاد عرضه می‌کردند. در نتیجه اعلام کردیم که مشکلاتی در بهین یاب درباره ظرفیت‌های اعلامی وجود دارد. در نتیجه سال ۹۹ شاهد تفاوت قیمت بازار و بورس و همچنین عطشی که در بازار شکل گرفت بدون آنکه تقاضای واقعی افزایش پیدا کرده باشد. اصل ماجرا این است که اگر دستورالعمل ها اجازه دهند که فولاد مبارکه به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده ورق کشور خود بر اساس تعامل با صنایع پایین دستی عمل کند، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی همچنین افزود: امیدوار هستیم علاوه بر درست شدن سیستم بهین یاب، دولت نیز از بحث قیمت گذاری کنار بکشد و اجازه دهد فولاد مبارکه با تجربه خود کار کند. بورس کالا محل کشف قیمت است نباید به محل عرضه تبدیل شود.

جوانبخت در ادامه با اشاره به تامین ورق کشور، گفت: در سال ۹۹ تلاش کردیم تا حداکثر ورق ۲ میلیمتر را داشته باشیم. فولاد نمی‌تواند تمام تولید خود را به ورق ۲ میلیمتر محدود کند، زیرا از نظر فنی این کار امکان پذیر نیست. حداکثر تولید ما ورق ۲ تا ۲.۵ میلیمتر است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اظهار کرد: نکته دیگر آن است که سایر تولیدکنندگان ورق به کمک ما نیامدند. اما با این حال فولاد مبارکه به تعهد خودش عمل کرده تا مشتریان راضی باشند. ما امروز برای حفظ مشتریان فروش اعتباری را انجام می‌دهیم در حالی که شرایط فعلی بازار این روش را منطقی نمی‌داند.

جوانبخت درباره واردات ورق نیز گفت: تعرفه‌ها در بحث ورق از سال ۹۵ برقرار شد و اتفاق جدیدی رخ نداد. اما سال گذشته فولاد مبارکه برای آنکه دولت را برای خروج از قیمت گذاری دستوری قانع کند، اعلام کرد فولاد مبارکه خود با مشتریان تعامل خواهد کرد و اگر نیاز بود خودش ورق را وارد می‌کند. در واقع این پیشنهاد برای خروج دولت از بحث قیمت گذاری مطرح شد. به تازگی نیز مباحثی در کمیته‌های فنی مطرح می‌شود که تولیدکنندگان اگر می‌خواهند ورق را وارد کنند تعرفه‌ها برای آن‌ها حذف تا بازار کنترل شود. در حوزه محصولات تخت فولاد مبارکه به عنوان محور انتخاب تا اگر نیاز باشد خودش واردات را انجام دهد. اما نکته مهم در مورد کمبود ورق ۲ میلیمتر مدیریت اشتباه بوده است در غیر این صورت اتفاق خاصی در سال ۹۹ رخ نداده است.

وی همچنین درباره خرید صادراتی محصولات فولاد مبارکه نیز بیان کرد: آن طور که پیداست قرار است اجازه صادرات محصولات با مشخص کردن سهمیه در حال انجام است و این کار در حال بررسی است.

جوانبخت همچنین با اشاره دوباره به موضوع فروش محصولات فولاد مبارکه، اظهار کرد: ما شرایط اعتباری برای مشتریان را فراهم می‌کنیم. در زمانی شرایط اعتباری باعث می‌شد قیمت‌ها به صورت صوری افزایش پیدا کند، یعنی فرد خریدی را با کد بهین یاب به صورت اعتباری خریداری می‌کرد و سپس ورق را در بازار آزاد می‌فروخت و پس از ۲ ماه با فولاد مبارکه تسویه می‌کرد. در چنین علی رغم میل باطنی در مواردی بر اساس شرایط بورسی برخورد می‌شود تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی افزود: در حوزه اسلب برای حمایت از تولیدکنندگان نوردی فروش اعتباری را انجام داده ایم. در واقع به طور کلی تعامل خود با نوردکاران را حفظ خواهیم کرد.

جوانبخت با اشاره به چشم انداز بازار تصریح کرد: چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده دنیا بر این بازار اثر گذار است. این کشور در حال کاهش تولید و حذف مشوق‌های صادراتی است و این موضوع بر بازار اثر گذار و قیمت‌ها صعودی شده است. به نطر بنده تا ۲ الی ۳ ماه آینده این رشد ادامه خواهد داشت.

بازار ورق بازاری برای دامپینگ نیست

در این نشست حسین باستان زاد اقتصاددان، با اشاره به موضوع دامپینگ، بیان کرد: سال گذشته میلادی علی رغم آنکه رشد اقتصادی دنیا به دلیل کرونا منفی بود، شاخص فلزات لندن ۳۷ درصد رشد کرد. سنگ آهن ۸۸ درصد، فولاد حدود ۴۵ درصد در ۲۰۲۰ رشد ثبت کرد. اما جالب است بدانید در ۴ ماهه اخیر سال ۲۰۲۱ نیز با رشد عجیبی مواجه بودیم. در نتیجه زمانی که بازار‌ها صعودی هستند معقوله دامپینگ چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند. از سویی دیگر به لحاظ عملیات دامپینگ در بازاری رخ می‌دهد که انحصار چند جانبه وجود داشته باشد. یعنی باید بازیگران این بازار محدود باشند این در حالی است که بازار جهانی فولاد محدود نیست.

وی در ادامه با اشاره به بازار ورق، تصریح کرد: بازار ورق به اندازه‌ای متکثر است که هر کشوری به نظر مبادلات بازار بزرگی در اختیار دارند؛ بنابراین بازار ورق بازاری نیست که در شرایط فعلی با رشد قیمت و تقاضا دامپینگ صورت بگیرد.

برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خراسان برای ۱۴۰۰

کسری غفوری مدیر عامل مجتمع فولاد خراسان نیز در این نشست، درباره برنامه‌های ۱۴۰۰ این مجموعه گفت: برنامه‌های گذشته همچنان ادامه خواهد داشت. ما حدود ۲ میلیون تن تولید گندله داشته ایم که امیدوار هستیم امسال تولید را ۲.۵ میلیون تن برسانیم. همچنین ۲ مدول احیای مستقیم یک میلیون تا ۱.۵ میلیون تن تولید آهن اسفنجی خواهد داشت و ۱.۳ میلیون تن تولید شمش را در ۲ واحد فولاد سازی در دستور کار داریم. در مجموع نوردی نیز ۶۲۵ هزار تن تولید میلگرد خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در ادامه برنامه‌های نیز پروژه کنسانتره سازی سنگان کار خود را شروع کرده و حدود ۲۵ درصد پیشرفت دارد. با بهره برداری از این پروژه با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن کنسانتره سازی نیز به مجموعه اضافه خواهد شد.

غفوری افزود: در سال ۱۴۰۰، چند پروژه توسعه‌ای از جمله تصفیه پساب شهر نیشابور برای ۲۵ سال، خط تولید تیرآهن در دست بررسی است و در هیات مدیره مصوب شده است که خارج از زیر سقف کارخانه است. همچنین یک مگامدول آهن اسفنجی با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن در حال بررسی است.

وی درباره اینکه چرا tsp به صورت مرتب عرضه نشده است، بیان کرد: سعی ما بر این است که یک انضباط مالی و محصولی را شاهد باشیم به همین دلیل عرضه محصولات ما مشابه وضعیتی بود که وزارتخانه از ما خواسته بود.

غفوری افزود: اما در سال ۱۴۰۰ tsp با شرایط بهتری عرضه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به قیمت گذاری دستوری و سهمیه بندی ها، اضافه کرد: در چنین تصمیماتی متاسفانه چند فولادساز بزرگ کشور تحت فشار قرار می‌گیرند. هر چند در جلسات بررسی از فولادسازان بزرگ دعوت می‌شود، اما در تصمیم گیری نهایی هیچ نقشی ایفا نخواهیم کرد. در نتیجه شرکت‌هایی وارد بورس می‌شوند و سبد‌هایی را عرضه می‌کنند که خریداری ندارد و به نوعی شیطنت‌های بازاری است.

غفوری همچنین با اشاره به بارگیری در فولاد خراسان، تصریح کرد: متاسفانه مشکلاتی در این بخش وجود دارد و دلیل آن هم این است که ترابری‌های منطقه بیشتر به صورت سنتی بوده و اصلاح آن‌ها سخت است، اما در حال درست کردن شرایط هستیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان همچنین درباره ادامه کار با تکنولوژی دانیلی، نیز اظهار کرد: دانیلی امروز نیازی به تعریف ندارد، این مجموعه در حوزه فولاد به ویژه پروژه‌هایی که در سال‌های گذشته در کشور ایجاد شده است، جزو بهترین‌ها بوده و ما نیز استفاده از این تکنولوژی را ادامه خواهیم. در این باره سفارشاتی نیز انجام شده و موردی بر روی آب است تا از دانیلی به ایران بیاید. به هر حال باید از تکنولوژی‌های برتر دنیا برای بهینه شدن تولید استفاده کنیم. ما امیدوار به حل مساله برجام هستیم و در این باره به تکنولوژی‌های اروپایی فکر می‌کنیم.

غفوری همچنین درباره چشم انداز بازار فولاد نیز بیان کرد: بازار بین المللی که امروز ۵۹۵ دلاری است و فکر می‌کنم شرایط به همین صورت صعودی باقی بماند.

منبع: می متالز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده