تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۱۶۸۱
کد خبر: ۲۰۶۲۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
با حضور مدیران معدنى و فولاد صورت گرفت:

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

‌می‌متالز - زنجیره ارزش از حلقه ابتدایى خود یعنى معدن تا حلقه هاى انتهایى یعنى محصولات فولادى با ارزش افزوده امروز با مشکلاتى همچون وضع قوانین ناگهانى و غیر کارشناسى، محدودیت صادرات و ورود دولت به بحث قیمت گذارى مواجه هستند. این در حالى است که امروز موضوعى با عنوان بحران مواد اولیه ذهن مدیران فولادى را به خود مشغول کرده و فعالان معدنى نیز به دلیل مشکلات نقدینگى، نبود ماشین آلات، ریسک بالاى سرمایه گذارى تمایلى براى ورود به بخش اکتشافات ندارند. اما صنعت فولاد براى تحقق افق ١٤٠٤ نیازمند نیازمند راهکارهایى براى رهایى از این بحران است.

به گزارش می‌متالز، در همین زمینه پایگاه خبری، تحلیلی و اطلاع رسانی «مى متالز» دومین نشست کلاب هاوسى خود را به موضوع چشم انداز سنگ آهن و فولاد اختصاص داده است که در ادامه مشروح آن را مى خوانید:

خداداد غریب پور:

بخش معدن قابلیت ارز آوری بالایی دارد

تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند تامین مواد اولیه و همچنین رفع موانع صادراتی است. غریب پور رییس سابق ایمیدرو معتقد است، اگر محصولات مازاد صادر نشوند شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی دچار مشکل خواهند شد.

خداداد غریب پور رییس سابق هیات عامل ایمیدرو در گفت و گوی کلاب هاوس با موضوع چشم انداز سنگ آهن و فولاد اظهار کرد: سه سال گذشته مقارن با دوران سخت تحریم‌های پنج گانه آمریکا بود که در آخرین مراحل به اسم افراد حاضر در حوزه صنعت و معدن رسید.

وی ادامه داد: در آن شرایط با همراهی مسوولان توانستیم با همکاری بانک مرکزی مدلی را طراحی کنیم که صنعت کشور در سال ۹۸ با رشد ۳۸ درصدی صادرات مواجه شود. همچنین صادرات مس نیز نسبت به سال ۹۷ دو برابر و صادرات فولاد با رشد ۳۴ درصدی همراه شد.

وی با بیان اینکه تولید نیز با رشد همراه شد، تصریح کرد: اگر تولید رشد داشته باشد باید فروش محصولات نیز در جریان باشد. این در حالی است که در بخش معدن و صنایع معدنی ما صادرات محور هستیم. ما در مس نزدیک به ۱ میلیارد دلار صادرات را در اختیار داریم. در حوزه فولاد نیز صادرات ۱۱ میلیون تنی داریم. البته این میزان پس از تامین نیاز بازار داخل راهی بازار‌های صادراتی شده است.

وی معتقد است، اگر محصولات مازاد صادر نشوند شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی دچار مشکل خواهند شد.

وی با اشاره به دیگر مشکلات ناشی از تحریم بیان کرد: در آن دوره صنایع معدنی نیازمند الکترود گرافیتی و پودر آلومینا بودند که مشخصا تحریم بودیم، اما خوشبختانه با مدل تهاتر موفق به تامین این مواد شدیم.

غریب پور اضافه کرد: صنایع معدنی در این دوران نه تنها برای خود ارزآوری داشتند بلکه برای سایر صنایع نیز ارزآوری داشته اند. به عنوان مثال صنعت لوازم خانگی در این سال‌ها با کمک صنایع معدنی موفق به رشد شدند.

غریب پور با اشاره به موضوع توسعه اکتشاف، بیان کرد: اینکه اکتشاف جزو اولویت‌ها است حرف درستی است. برآورد‌ها نشان می‌دهد ۱ میلیون مترمربع کشور پهنه‌های قابل اکتشاف است. ما در ایمیدرو تا سال ۹۷ به میزان ۲۴۰ هزار کلیومتر مربع از این پهنه‌ها را در دستور کار انجام اقدامات اکتشاف اولیه قرار دادیم. پس از انجام اکتشافات تکمیلی در آن‌ها درخواست ۴۰۰ کیلومتر مربع پهنه جدید را ارائه کردیم.

وی درباره ورود بخش خصوصی به موضوع اکتشاف نیز بیان کرد: خوشبختانه در قانون این راهکار تا حدودی دیده شده که چطور بخش خصوصی ورود پیدا کند، در نتیجه زمانی که ایمیدرو به ماده معدنی دست پیدا کرد باید فراخوان گذاشته و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری وارد شود.

غریب پور همچنین افزود: ما در ایران مرکزی به ۳ هزار متر اکتشاف هم دسترسی پیدا کرده و از ذخیره ۳ میلیون تنی سنگ آهن به میزان ۵۰۰ هزار تن ذخیره جدید شناسایی شده است. همچنین اقدامات خوبی در حوزه هماتیت‌ها انجام گرفته و پس از آن باید کم کم به سراغ استحصال باطله‌ها رفت. به عبارتی شرایط برای سرمایه گذاری در بخش اکتشاف و استخراج فراهم است.

رییس سابق ایمیدرو همچنین در ادامه این نشست درباره توسعه اکتشافات بیان کرد: همچنین در سال ۹۹ حدود به میزان ۱۵۰ میلیون دلار از ارز بخش معدن برای ماشین آلات معدنی استفاده کردیم در کنار آن دو شرکت معدنی مس و چادرملو نیز دستگاه‌های اکتشافی را تامین کرده اند. به اعتقاد بنده نیاز کشور سالانه ۱ میلیون متر اکتشاف است.

غریب پور درباره توسعه صنعت فولاد در بخش جنوبی کشور، تصریح کرد: ۲ طرح فولاد ۱۰ میلیون تنی در سواحل مکران و هرمزگان پی ریزی شده و خوشبختانه ساختار هردو ایجاد شده است. البته این دو فولادساز قرار است در آینده مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین کرده و محصولات خود را صادر کنند. این موضوع باعث می‌شود فولاد تولیدی با استاندارد‌های جهانی نیز مطابقت داشته باشد.

وی همچنین اضافه کرد: بحث سازگاری فولاد با محیط زیست موضوع درست و ضروری است. البته فولاد مبارکه در موضوع آب اقدامات خوبی انجام داده و در سایر مجموعه‌های فولادی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است و مشکل آلایندگی در واحد‌های تولیدی نداشته ایم. اما همچنان باید به آن پرداخته شود.

غریب پور درباره صادرات بخش فولاد نیز اظهار کرد: اتفاق بزرگی که در سال ۹۸ رخ داد آن بود که صادرات بخش معدن یک/سوم صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داد. بخش معدن در حوزه صادرات قابلیت انعطافی بالا و درنتیجه بخش معدن قابلیت ارزآوری بالایی دارد. سهم بخش معدن و صنایع معدنی در GDP به میزان ۲۴ میلیارد دلار است این در حالی است که امروز نیازمند ۱۰ میلیارد یورو ایجاد زیرساخت هستیم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در گینه نیز افزود: ما یک معدن بوکسیت در گینه داریم همچنین این کشور دارای ذخایر سنگ آهن است.

امید است اتفاقات خوبی رخ دهد. در کنار آن بحث تولید آلومینا از ذخایر نفلین سینیت نیز در سراب در دستور کار است. هدف ۲ میلیون تن آلومینیوم نیازمند ۴ میلیون تن پودر آلومینا است که امیدواریم با این تغییرات شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

غریب پور همچنین درباره پنجره واحد بیان کرد: این موضوع در قانون هم آمده و باید اجرا شود. برای آنکه موضوع اکتشاف در کشور تحقق یابد نیازمند پنجره واحد هستیم و باید ساز و کار آن را اجرا کرد.

وی افزود: در راستای دریافت ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه جدید، ۱۷۰۰ آنومالی شناسایی شده است که به مرور زمان به فراخوان خواهد رفت که ۱۷۰۰ مورد سرمایه گذاری جدید خواهد بود.

غریب پور درباره برنامه‌های گروه مالی سپهر صادرات بیان کرد: گروه مالی سپهر یک بازار ۳۱ هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه دارد. در حوزه انرژی، غذا و انفورماتیک و... فعالیت دارد. در حوزه معدن یک شرکت پارس کانی است که چند پهنه در اختیار دارد. درواقع فعالیت در حوزه معدن چندان زیاد نیست، اما افزایش برنامه در این حوزه جزو دستوراتی است که مشخص کرده ایم.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: به هر میزان سیاست‌ها به سمت بازار در حرکت باشد، بازار تعیین کننده قیمت تعادلی خواهد بود. عرضه سنگ آهن در بورس آغاز شده و اگر زنجیره وارد بورس شود قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد. امسال سال کامودیتی‌ها است و قیمت‌ها در بهترین حالت قرار گرفته اند درنتیجه کشف قیمت در بورس تا حدود زیادی مشکلات را حل خواهد کرد.

وی درباره حقوق دولتی نیز تصریح کرد: قرار است بخشی از حقوق دولتی صرف زیرساخت‌های لازم در بخش معدن شود. البته بحث بهره مالکانه با حقوق دولتی متفاوت است.

غریب پور با اشاره به میزان تولید در حلقه‌های زنجیره بیان کرد: به طور کلی زمانی که در حلقه‌های پایین دست با مازاد تولید همراه باشیم قیمت در بورس کنترل می‌شود، زمانی که ابتدای زنجیره هم در بورس ارائه می‌شود این تعادل شکل خواهد گرفت.

به گفته وی، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد افق در دسترس است.

غریب پور درباره تامین مواد اولیه اضافه کرد: ما در بحران خوراک سال ۹۸، کمیته سنگ را در ایمپاسکو تشکیل دادیم. ۳۰۰ معدن کوچک مقیاس فعال شد که البته تمامی آن‌ها سنگ آهن نبود. اما این اتفاق برای تامین خوراک موثر بود. البته این طرح همچنان در جریان است.

وی همچنین درباره راهکار‌هایی به جهت حفظ واحد‌های تولیدی، بیان کرد: با عرضه در بورس بسیاری از مشکلات حل می‌شود و می‌توان مازاد بر تقاضا را صادر کرد.

غریب پور درباره پروژه سنگ آهن استرالیا نیز بیان کرد: در راهکار‌های تامین مواد اولیه هم واردات از کشور‌های دیگر را داریم و هم اکتشافات از عمق و استحصال باطله و در کنار آن اکتشافات جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

پیمان مولوی:

در دوران گذار اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال هستیم

تحلیلگر بازار‌های مالی معتقد است بخش معدن امروز تشنه حضور سرمایه گذار‌ها است.

پیمان مولوی تحلیلگر بازار‌های مالی در نشست کلاب هاوسی چشم انداز سنگ آهن و فولاد درباره وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد: ما در ایران همیشه از دستاورد‌ها صحبت می‌کنیم، اما هیچگاه از هزینه فرصت این دستاورد‌ها صحبت به میان نمی‌آیند.
وی بیان کرد: بخش معدن جدای از اقتصاد ایران نیست، آن چیزی که می‌توان از آن به عنوان بختک اقتصاد یاد کرد، اقتصاد دولتی است.
به گفته مولوی، اقتصاد دولتی همه چیز را می‌خواهد برنامه ریزی کند. در اقتصاد ایران گا‌ها از اقتصاد چین و ... مثال زده می‌شود که درست است، اما نکته جالب آن است که ما در دوران گذار اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال هستیم.

تحلیلگر بازار‌های مالی ادامه داد: اقتصاد در جهان در حال تحول است. به عنوان مثال اقتصاد چین در حال دگردیسی شدید تحت چتر انقلاب بلاکچین هستند. ما در زمانی که اقتصاد دنیا در حال گذار است ما در اقتصاد خود در حال نگاه کردن به تمامی حوزه‌ها به صورت متمرکز هستیم. این موضوع در بخش معدن نیز دیده می‌شود و در برخی از حوزه‌های موجود بسیار شدید‌تر است.

مولوی تصریح کرد: البته تحریم‌ها ابزار قوی بودند تا با استفاده از آن در داخل شاهد تغییرات مسیر اقتصادی باشیم.

وی افزود: واقعیت آن است که بخش معدن ایران فارغ از هر نوع بزرگنمایی، بخشی است که می‌تواند ارزآوری بسیاری داشته باشد. از سویی دیگر می‌تواند اقتصاد کشور را پوشش دهد البته فراموش نکنیم اقتصاد معدن ایران تشنه سرمایه گذاری است. در سال ۹۵-۹۶ در جریان برجام می‌توانستیم شاهد تحولات زیادی باشیم. اما تحریم‌های دوباره این مسیر را به سمت دیگری کشاند.

مولوی بیان کرد: اما این سوال مطرح است که آیا با یک اقتصاد دولتی می‌توان امیدی به آینده بخش معدن در ایران داشت؟ این امید به معنای تحول است. زیرا امروز در بعد جهانی با تحولاتی همچون برگشت به برجام مواجه هستیم.

تحلیلگر بازار‌های مالی اظهار کرد: صنایع معدنی همانند حوزه انرژی نیازمند سرمایه گذاری بین المللی هستند گرچه می‌توان سرمایه‌های داخلی را هم بسیار خوب تجهیز کرد.

وی درباره نقش ارزآوری معدن در دوره تحریم و ادامه آن در ۱۴۰۰ نیز بیان کرد: تحریم‌ها به اقتصاد ایران بیش از ۳ هزار میلیارد دلار به صورت انباشته و مرکب ضرر زدند و هیچ بخشی در اقتصاد ایران توانمندی پوشش این حجم از فرصت سوزی را ندارد.

مولوی تصریح کرد: امروز تولید ناخالص کشور ۳۸۰ میلیارد دلار و کل پول آماده برای سرمایه گذاری در دنیا ۳۵ هزار میلیارد دلار است. میزان نقدینگی در دنیا نیز ۹۵ هزار میلیارد دلار است. ما نه دسترسی به فاینانس داریم نه به پول‌های خودمان و نه می‌توانیم از روش‌های دیگر استفاده کنیم. نکته دیگر بازار‌های سرمایه در دنیا است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم که اندازه آن ۱۰۵ هزار میلیارد دلار است. بازار‌های معدنی ابزار‌های مشتقه دارد. تمام رقبای ما در جهان به این ابزار‌ها دسترسی داشته و از آن استفاده می‌کنند.

مولوی بیان کرد: اقتصاد دستوری می‌تواند اقتصاد کشور را به فروپاشی برساند. از سویی دیگر تحریم‌ها از بین برنده تمامی پتانسیل‌های کشور برای استفاده از منابع بین المللی است. به نظر بنده باید یک بار برای همیشه درباره هزینه‌های تحریم صادقانه صحبت کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در ایران مشکلات را حل نمی‌کنیم بلکه تنها صورت مساله را پاک می‌کنیم. نکته آن است که اگر همین الان تمام تحریم‌ها برداشته شود، رتبه ایران بالاترین ریسک را دارد. پس از رفع تحریم‌ها ۶ ماه زمان می‌برد که رتبه ایران -B شود؛ و پس از یک سال بتوانیم به رتبه BB برسیم. این در حالی است که رتبه قابل قبول بین المللی BBB است که به تامین کنندگان جهت می‌دهد. هرچقدر این رتبه بالاتر باشد هزینه تامین کمتر خواهد بود.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

سجاد غرقی بیان کرد:

باید قیمت‌ها در زنجیره ارزش واقعی شود

واقعی شدن قیمت‌ها در زنجیره ارزش به توسعه هرچه بیشتر بخش معدن و صنعت فولاد کمک خواهد کرد.

سجاد غرقی نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و عضو انجمن سنگ آهن در نشست کلاب هاوس با موضوع چشم انداز سنگ آهن و فولاد بیان کرد: در انتهای سال گذشته با تغییراتی همراه بودیم و تشکل‌های معدنی تلاش‌هایی درباره قوانینی داشتند که بر رقابت پذیری و فعالیت‌ها تاثیرات منفی به همراه داشت.

وی با بیان اینکه مواردی درباره بازار‌های صادراتی مطرح است، افزود: اول وضع عوارض صادراتی که با ۸ درصد شروع شد به ۲۵ درصد رسید توانست مشکلاتی را ایجاد کند. اما با تلاش تشکل‌های معدنی عوارضی که مبنای اصولی هم نداشت لغو شد و باید اثرات آن را در سال ۱۴۰۰ دید. اما موضوع دیگر بحث سهمیه بندی محصولات در بالا دست بود که علی رغم ابلاغ در انتهای سال گذشته با توجه به مغایرت با بحث رقابت از طریق دیوان عالی کشور درخواست ابطالش داده شده است.

غرقی تصریح کرد: باید اثرات این دو موضوع را در سال جاری مشاهده کرد. اما مورد سوم کاهش سرمایه گذاری در بالادست بخش معدن بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ به میزان ۸۹ درصد سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن کاهش یافته و این رقم در ۹ ماهه سال گذشته به منهای ۱۱۱ درصد رسیده است. یعنی استهلاک سرمایه و عدم سرمایه گذاری در بخش معدن بسیار بالا است.

این فعال حوزه سنگ آهن اضافه کرد: در این باره ایمیدرو نیز کسری ۱۲ میلیون تنی را برای کنسانتره در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را پیش بینی کرده است. البته به اعتقاد بنده با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده کسری ۸ میلیون تنی را خواهیم داشت. متاسفانه با سیاست‌های انقباضی موجب خروج سرمایه از این بخش شدیم.

غرقی همچنین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست بیان کرد: موضوع محیط زیست مرتبط با توسعه پایدار است.

وی همچنین درباره حقوق دولتی بیان کرد: بدون شک این رقم کاهش پیدا نخواهد کرد و متاسفانه نمی‌توان چشم انداز روشنی در این زمینه داشته باشیم.

غرقی با اشاره به تشکیل شورای آهن و فولاد نیز تصریح کرد: جلسات متعددی برگزار شد تا بتوانیم قیمت‌ها را واقعی کنیم. اما امیدوار هستیم فرصت صادراتی برای تمامی حلقه‌های زنجیره فراهم شود. اگر قیمت‌ها واقعی شود به تمامی حلقه‌های زنجیره کمک خواهد شد و می‌توان با استفاده از آن سنگ آهن را از شرایط موجود خارج کرد.

به گفته غرقی، امیدوار هستیم با دوستان فعال در حوزه فولاد به یک تعامل خوبی دست پیدا کنیم. پیشنهاد نهایی ما نظام عرضه و تقاضا است.

وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی سال گذشته پیشنهاد خود را برای اصلاح نسبت‌های قیمتی ارائه داده است، اما هنوز اقدامی روی این پیشنهاد انجام نگرفته است.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

کیوان جعفری طهرانی

چین به دنبال فولادسازی سبز است

جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازار‌های سنگ آهن و فولاد بیان کرد: قرار است تمامی صنایع فولاد سازی چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی سبز شود که البته بزرگترین فولادساز چین اعلام کرده تا سال ۲۰۲۳ به این افق دست پیدا خواهد کرد.

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازار‌های سنگ آهن و فولاد در نشست کلاب هاوس با موضوع چشم انداز سنگ آهن و فولاد بیان کرد: ما در موقعیت بسیار حساسی هستیم که با کسری منابع مواجه شده ایم.

وی با اشاره به عرضه سنگ آهن در بورس افزود: بنده بازخوردی از دوستان فولادی درباره افزایش اخیر قیمت سنگ آهن در بورس دریافت کردم که خواستار جلوگیری از آن بودند و گفتند اگر این روند ادامه پیدا کند قیمت بیلت در فروش داخلی به ۸۰۰ دلار می‌رسد.

جعفری طهرانی با اشاره به بازار جهانی نیز تصریح کرد: قیمت سنگ آهن از ۱۷۵ دلار CFR و کنسانتره ۲۱۰ دلار عبور کرده است، اما این قیمت‌ها تحویل چین است و اگر قرار باشد با شرایط تحریم مقابله کنیم با توجه به هزینه حمل دریایی به ایران این اعداد حدود ۲۰ دلار افزایش خواهد داشت درنتیجه به طور جدی مشکل کسری خواهیم داشت و باید این کسری منابع را از طریق جذب سرمایه گذاری تامین کنیم.

وی با اشاره به وضعیت سال ۱۴۰۰ بیان کرد: سال جاری یا سال ۲۰۲۱ میلادی سال بسیار خوبی برای چین است و این موضوع به برنامه‌های این کشور برمی گردد که در نشست کنگره دولت چین تصویب کرد و باعث شد پروژه‌های بسیاری را مد نظر قرار دهد.

تحلیلگر ارشد بازار‌های سنگ آهن و فولاد با اشاره به سیاست‌های فولادی چین تصریح کرد: چین سیاست تولید فولاد سبز را دنبال می‌کند. قرار است تمامی صنایع فولاد سازی چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی سبز شود که البته بزرگترین فولادساز چین اعلام کرده تا سال ۲۰۲۳ به این افق دست پیدا خواهد کرد. این تکنولوژی بسیار جدید است و ما فاصله زیادی با تکنولوژی انقلاب صنعتی پنجم داریم و هنوز برخی از شرکت‌های فولادی ما به انقلاب صنعتی چهارم وارد شده اند.

وی همچنین درباره ممنوعیت واردات زغالسنگ کک شو چین اظهار کرد: چین به طور رسمی اعلام نکرده است اما مدت ۶ ماه است که واردات زغال کک شو را از استرالیا ممنوع کرده است و بنده معتقدم که چین این سیاست را اتخاذ کرد که شوکی به صنایع زغال سازی خود وارد کند، زیرا روابط چین و استرالیا خوب است.

به گفته جعفری طهرانی، اگر چین بخواهد در ۲۰۳۰ به تولید فولاد سبز برسد دیگر دلیلی به استفاده از زغال وجود ندارد درنتیجه با این اقدام تصمیم گرفت صنایع زغالی کشورش در مدت کوتاهی به تولید انبوه برسند و پس از تامین نیاز داخلی به سمت فولاد سبز برود.

وی در ادامه با اشاره به بازار کامودیتی‌ها بیان کرد: بازار کامودیتی امسال بازار خوبی است، زیرا چین به سمت شرایط خوبی پیش می‌رود و پیش بینی‌ها بر این است که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۱ به اعداد و ارقام ۲۰۱۲ میلادی که بیش از ۷.۵ درصد بود نزدیک شود.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد:

سال ۲۰۲۱ فرصت خوبی برای صنعت فولاد است

افزایش قیمت کامودیتی‌ها به ویژه فولاد می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه صادرات این بخش باشد.

وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست کلاب هاوس با موضوع چشم انداز سنگ آهن و فولاد و با اشاره به افت ۱۵ درصدی صادرات فولاد در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته از همان ابتدا انجمن نامه‌های خود مبنی به کاهش صادرات را به وزارت صمت ارسال کرد، اما متاسفانه به درخواست‌ها عمل نشد و محدودیت‌های صادراتی باقی ماند.

وی ادامه داد: امسال صحبت‌هایی با معاونت معدنی وزارت صمت انجام گرفته تا محدودیت‌های صادراتی کمرنگ‌تر از سال قبل شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و محدودیت‌ها حذف شود می‌توان از این فرصت طلایی استفاده کرد.

به گفته یعقوبی، سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ فرصت خوبی برای صادرات فولاد ایران است و در این زمینه درخواست‌های خود را به وزارت صمت ارائه کرده ایم تا قوانین اصلا ح و محدودیت‌ها لغو شود.

وی اظهار کرد: پیش‌تر به درخواست انجمن فولاد، تنها تولیدکنندگان فولاد قادر به صادرات بودند، اما امسال صحبت‌هایی صورت گرفته تا این محدودیت نیز لغو و تجار و شرکت‌های بازرگانی نیز بتوانند صادرات را انجام دهند. امیدوار هستیم این وعده‌ها عملی شود.

یعقوبی همچنین درباره تامین مواد اولیه شرکت‌های بزرگ نیز اظهار کرد: انجمن در این زمینه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد بلکه می‌تواند راهکار‌های پیشنهادی را به دولت ارائه دهد. اما امیدوار هستیم با هماهنگی میان شرکت‌ها کار را جلو ببریم.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به قیمت گذاری در زنجیره فولاد نیز، گفت: با توجه به تجربه ناموفق رگولاتوری دولت در محاسبات میان سنگ آهنی‌ها و فولادی ها، با دوستان سنگ آهنی تصمیم گرفتیم مشکلات را درون خود حل کرده و پیشنهادات را به دولت ارائه دهیم. به همین دلیل به طور جدی بحث تشکیل شورای آهن فولادی در دستور کار قرار گرفته است. فکر می‌کنم با تاسیس این شورا چالش فولادی‌ها و معدنی‌ها کاهش پیدا کرده و تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

یعقوبی تصریح کرد: ما در حوزه شمش بیش از ۲ برابر نیاز داخل مازاد داریم، اما این موضوع در حوزه سنگ آهن وجود ندارد درنتیجه باید سیاست‌ها براساس میزان نیاز تعیین شود.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت در تولید شمش به روش کوره‌های القایی بیش از نیمی از نیاز کشور تولید می‌شود. در نتیجه انجمن موضوع سهمیه بندی آهن اسفنجی برای واحد‌ها القایی را به وزارتخانه پیشنهاد داده است، اما یکی از تصمیمات وزارت صمت این است که آهن اسفنجی به واحد‌هایی داده شود که محصول خود را در بورس عرضه می‌کنند. متاسفانه کمبود در زنجیره منجر به فعالیت دلالان می‌شود و این موضوع در بحث آهن اسفنجی نیز دیده می‌شود.

یعقوبی همچنین درباره برنامه سال جاری انجمن افزود: یکی از برنامه‌های ما این است که هماهنگی بیشتر میان صادرکنندگان هر محصول فولادی انجام بگیرد. البته درمورد شمش جلسات به صورت متناوب در حال برگزاری است. امیدوار هستیم با برگزاری این جلسات فاصله قیمتی در مقاطع مختلف کمتر شود.

وی درباره عرضه گندله و کنسانتره در بورس کالا بیان کرد: در این مورد هنوز برنامه مشخصی وجود ندارد. سنگ آهن دانه بندی عرضه و رقابت عجیبی داشت. البته گندله و کنسانتره همچنان در بورس عرضه، اما تقاضایی برای آن وجود ندارد.

یعقوبی درباره تاثیر این موضوع بر حاشیه سود شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی افزود: بدون شک تاثیر زیادی به همراه خواهد داشت. البته به طور کلی ضرایب قیمتی باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

یعقوبی در پایان تاکید کرد: واگذاری پهنه‌های اکتشافی و معادن محبوس شده به بخش خصوصی از راهکار‌هایی است که می‌توان در بحث تامین مواد اولیه از آن استفاده کرد.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه:

راهی جز سرمایه گذاری در اکتشافات نیست

توسعه اکتشافات موضوع مهمی برای حیات زنجیره فولاد و دست یابی به اهداف افق ۱۴۰۴ است.

محمد مهدی روانفر مشاور مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست کلاب هاوس با موضوع چشم انداز سنگ آهن و فولاد بیان کرد: اختلاف همیشگی میان فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها بر سر قیمت وجود دارد.

وی ادامه داد: اما صرف نظر از این موضوع ما راهبردی جز سرمایه گذاری جدی برروی اکتشافات نداریم.

روانفر بیان کرد: طی یک سال گذشته با مجموعه سازمان زمین شناسی، ایمیدرو و انرژی اتمی در تعامل و ارتباط بودیم تا کار اکتشافی گسترده‌ای را شروع کنیم، اما واقعیت آن است که این فرصت در اختیار ما قرار داده نشده است با وجود آنکه اکثر کارشناسان می‌گویند راهبرد عملی کار جدی در حوزه اکتشافات است، اما دولت هیچ برنامه جدی در این باره ندارد.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران بیان کرد:

باید اقتصاد دستوری به درستی تعریف شود

عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران معتقد است تا زمانی که دولت خود جزو بازیگران اقتصادی است نمی‌توان شرایط را درست کرد.

علی محمد ابویی مهریزی عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران و عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در نشست کلاب هاوس با موضوع چشم انداز سنگ آهن و فولاد اظهار کرد: در سال ۹۴ موضوعی را در اتاق بازرگانی داشتیم مبنی بر آنکه زنجیره مدیریت در کشور پاره شده است.

وی افزود: زمانی که دولت خودش بازیگر می‌شود دیگر نمی‌تواند قاضی خوبی باشد.

به گفته ابویی، بهتر است معنی اقتصاد دستوری مطرح شود و سپس به واکاوی موضوعات بپردازیم.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

مدیرعامل فکور صنعت

امروز با مشکل استخراج در زنجیره فولاد مواجه هستیم

مدیرعامل فکور صنعت بیان کرد: در شرایط فعلی با مشکل استخراج مواجه بوده، یعنی با کمبود ماشین آلات معدنی برای استخراج مواجه هستیم.

محمد وحید شیخ زاده مدیرعامل فکور صنعت در نشست کلاب هاوس با موضوع چشم انداز سنگ آهن و فولاد با اشاره به مسائل موجود در زنجیره فولاد بیان کرد: به نظر بنده باید نگاهی عمیق‌تر به مسائل داشت و دید چه ریسک‌هایی را در پیش خواهیم داشت.

شیخ زاده اضافه کرد: در تحلیل زنجیره ۳ موضوع زمان فعلی، میان مدت و بلند مدت وجود دارد. در وضعیت فعلی تنها نوسانات موجود در زنجیره دیده می‌شود. این موارد چندان جدی نیست و عرضه در بورس می‌تواند مساله را حل کند. اما در میان مدت با پدیده‌ای همراه هستیم که دچار نوساناتی در کارخانه‌ها خواهیم شد. یعنی در سال جاری و سال آینده با کمبود گندله همراه می‌شویم.

وی افزود: ما ۲.۵ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن داریم که نهایت تا ۲۳ سال دیگر به اتمام می‌رسد. البته این اتفاق به شکل یکنواخت رخ نمی‌دهد به عنوان مثال ممکن است سنگان تا ۳۰ سال دیگر، اما گل گهر تا ۱۴ سال دیگر و منطقه بافق تا ۱۰ سال دیگر ذخیره در اختیار داشته باشید.

به گفته شیخ زاده، در این میان راهکاری به نام استخراج در عمق وجود دارد، اما فراموش نکنیم استخراج در عمق هزینه بسیار بالایی دارد.

مدیر عامل فکور صنعت اظهار کرد: ما در شرایط فعلی با مشکل استخراج مواجه هستیم، یعنی با کمبود ماشین آلات معدنی برای استخراج مواجه هستیم. از سویی دیگر مشکلات فنی و طراحی مهندسی نیز وجود دارد.

شیخ زاده تصریح کرد: بخش اکتشافات هزینه بر است، خوب چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ جواب روشن است، چون سود زنجیره در بالادست نیست. درواقع سود زنجیره در حلقه فولاد است.

به گفته وی، ما با مشکل جدی در زمینه مواد اولیه مواجه خواهیم شد.

شیخ زاده همچنین با اشاره به پروژه استرالیا افزود: یکی از راه‌های برون رفت از این مشکل واردات سنگ آهن است. چین حدود ۶۰ درصد از نیاز خود را از استرالیا تامین می‌کند. درنتیجه در استرالیا تنها شرکتی هستیم که ۲ معدن بسیار خوبی در اختیار داشته باشیم و قیمت تمام شده ما در بندر استرالیا حدود ۴۷ دلار خواهد بود. با این روش می‌توان کنسانتره مورد نیاز کشور را تامین کرد. امروز ۱۰۰ میلیون تن پروژه کارخانه مگنتیتی در استرالیا تعریف شده است.

وی تاکید کرد: ما باید از درون مرز‌های فکری خود خارج شویم و ببینیم در دنیا چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

شیخ زاده همچنین تاکید کرد: در مورد انتقال دانش فنی قرار است عمده تجهیزات تولید داخل را به پروژه استرالیا ببریم.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان:

سال ۲۰۲۱ سال خوبی برای فولاد است

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان بیان کرد: چشم انداز بازار جهانی تا پایان سال میلادی مثبت است و فکر می‌کنم سال ۲۰۲۱ برای کامودیتی‌ها به ویژه فولاد سال خوبی خواهد بود.

احسان دشتیانه عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در نشست کلاب هاوس چشم انداز سنگ آهن و فولاد بیان کرد: اصلا این گونه نیست که سرمایه گذاری در ابتدای زنجیره ارزش خود را از دست داده باشد. این موضوع را می‌توان با نگاهی به سود شرکت‌های معدنی بزرگ مثل گل گهر و چادرملو مشاهده کرد.

وی افزود: نظر بنده هم بر این است که قیمت‌ها باید بر اساس قیمت‌های جهانی باشد.

به گفته دشتیانه، در این هفته قیمت‌های جهانی تقویت شده و چشم انداز بازار جهانی تا پایان سال میلادی مثبت است. فکر می‌کنم سال ۲۰۲۱ برای کامودیتی‌ها به ویژه فولاد سال خوبی خواهد بود.

وی درباره صادرات نیز بیان کرد: متاسفانه صادرات ما کاهش یافته و این نگران کننده است. این کاهش ناشی از تصمیمات دولت بود و باید در این زمینه اصلاحاتی انجام بگیرد.

دشتیانه درباره اقدام مجلس برای وضع عوارض صادرات بیان کرد: این اقدام مانع تراشی برای صادرات است و اقدامی غیر کارشناسی است، اما می‌توان آن را اصلاح کرد.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

مدیر عامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی بیان کرد:

قیمت تمام شده مشکل تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی

تجهیز ماشین آلات به ویژه در حوزه اکتشاف و استخراج می‌تواند سرعت توسعه در بخش معدن را افزایش دهد، اما ممنوعیت واردات در این میان توانسته فعالان بخش معدن را با مشکل همراه سازد.

فرید دهقانی مدیر عامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در نشست کلاب هاوس با موضوع چشم انداز سنگ آهن و فولاد، بیان کرد: در ارتباط با نوسازی و واردات ماشین آلات از شهریور ماه گذشته نیازسنجی‌ها را آغاز کرده ایم.

وی افزود: برای اولویت بندی ماشین آلات معدنی در حوزه واردات و ساخت داخل اقداماتی را انجام داده ایم.

به گفته دهقانی، برای برخی تجهیزات و نوسازی نیازمند ارز بودیم. البته ایمیدرو ۱۵۰ میلیون دلار برای بخش معدن از محل صادرات و تهاتر در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات تصریح کرد: امیدوار هستیم خیلی سریع این ممنوعیت برطرف شود، زیرا ما تمامی اقدامات را انجام داده ایم، اما با ممنوعیت واردات این کار انجام نشد. امیدوار هستیم با جلسات برگزار شده گشایش در واردات انجام شود.

دهقانی همچنین درباره موضوع ساخت داخل افزود: در این زمینه هم هپکو و هم دیگر سازندگان فعال هستند، اما مشکل اصلی در مورد قیمت تمام شده و کمیت مورد نیاز است. طبق برآورد ما اگر تولیدکنندگان داخلی می‌توانند برخی نیاز‌ها را تامین کنند، اما کمیت تولید آن‌ها جوابگوی نیاز داخلی نخواهد بود. البته برای گسترش ساخت داخل صندوق بیمه برای افرادی که برای خرید از کارخانه‌های داخلی اقدام می‌کنند ۴ درصد یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده است.

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

واکاوى آینده سنگ آهن و فولاد در دومین نشست کلاب هاوس «مى متالز»

 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده