تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۰۹۹۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چرا سهم "شستا" را می‌فروشند؛

"شستا" غولی که باید از خواب بیدار شود

‌می‌متالز - سود‌های غیرعملیاتی ناشی از فروش‌های بلوکی و عمدتا معاوضه‌ای که تنها سود‌هایی کاغذی و البته غیر قابل تقسیم را در صورت‌های مالی این شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمایان می‌کند.

به گزارش می‌متالز، اعلام سود‌هایی قابل توجه و عمدتا غیرعملیاتی ناشی از فروش سهام تقریبا به یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال عرضه در بازار سرمایه مبدل شده است.

سود‌های غیرعملیاتی ناشی از فروش‌های بلوکی و عمدتا معاوضه‌ای که تنها سود‌هایی کاغذی و البته غیر قابل تقسیم را در صورت‌های مالی این شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمایان می‌کند.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی "شستا" نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرش شده در بازار بورس در سال‌های گذشته، نیز از این قاعده مستثنی نیست و متاسفانه بخش عمده‌ای از سود خالص این شرکت در سال مالی جاری نیز غیر عملیاتی، کاغذی و غیر قابل تقسیم خواهد بود. رخدادی که تا حدود زیادی چرایی فروش‌های اشخاص حقیقی و حقوقی را در این نماد در روز‌های گذشته آشکار می‌کند.

عدم عرضه سهام "شستا" از سوی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی آن هم در روز‌هایی که شاهد تشکیل صفوف سنگین خرید در قیمت‌های بیش از ۲۰۰۰۰ ریال تا ۶۰۰۰۰ ریال بود، تنها بخشی از توان بالای بازارگردانی صحیح این شرکت در "بورس" در ماه‌های گذشته بود.

اما انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه حسابرسی نشده این شرکت در روز گذشته را می‌توان اخطاری جدی برای سهامداران این شرکت و حتی سرمایه‌گذاران آتی در سهام این شرکت دانست.

بخش عمده‌ای از سود محقق شده این شرکت در ۹ ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۰ همچون سال مالی ۱۳۹۹ مربوط به سود‌های حاصل از فروش سهام بوده که با توجه به شرایط کنونی و در ادامه سال بازار سهام کشور به نظر می‌رسد شاهد کاهش چشمگیر درآمد‌ها و احتمالا نزول قیمت سهام این شرکت باشیم.

اگر چه ممکن است شناسایی بیش از ۸۶.۸۰۲ میلیارد ریال سود ناشی از فروش سهام در عملکرد ۹ ماهه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در سال مالی ۱۴۰۰ در مقایسه با درآمد‌های فروش ۷۷.۶۱۹ میلیارد ریالی کل سال مالی ۱۳۹۹ عملکردی مطلوب به نظر برسد، اما با نگاهی به ۲۱۲.۵۲۲ میلیارد ریال سهام بورسی و غیر بورسی تحصیل شده در این مدت می‌توان خیال سهامداران را از عدم تقسیم این سود‌ها و درآمد‌ها در مجمع سالانه راحت دانست.

همانگونه که در جدول نیز مشاهده می‌شود، بیش از ۷۰.۸۲۸ میلیارد ریال از درآمد‌های ۸۷.۱۶۷ میلیارد ریالی این شرکت مربوط به واگذاری سهام بانک ملت و سیمان تامین بوده که فروش بانک ملت معامله‌ای تهاتری با تاپیکو و بیش از ۱۸.۶۳۵ میلیارد ریال از ۳۰.۵۷۸ میلیارد ریال واگذاری سیمان تامین مجددا تحصیل شده. به جدول ذیل نگاهی بیندازیم تا شرایط آشکار‌تر شود:

همانگونه که مشاهده می‌شود در حدود ۲.۵ برابر مبالغ سهام فروخته شده توسط "شستا" در ۹ ماهه نخست صرف خرید سهام شرکت‌های زیرمجموعه شده است:

بنابراین شاید تنها درآمدی که شاید سهامداران "شستا" می‌توانند به آن امید داشته باشند سود شرکت‌های زیر مجموعه بوده که به نظر نمی‌رسد حتی با وجود رشد این سرفصل از درآمد‌ها نیز شاهد تقسیم سودی مطلوب از این شرکت در مجمع عمومی سالانه باشیم.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده