تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۱۰۰۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه:

اجرای طرح جامع مرز رسمی پرویزخان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: اجرای طرح جامع مرز رسمی پرویزخان شهرستان قصرشیرین ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما عملیات اجرایی آن باید تسریع شود.

به گزارش می‌متالز، «محسن دارابی» روز جمعه افزود: طرح جامع مرز رسمی پرویزخان شامل احداث ساختمان گمرک، محوطه سازی، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت و همچنین امکانات رفاهی و محل استقرار تجار و فعالان در مرز است.

به گفته او اجرای طرح جامع مرز رسمی پرویزخان در ۲ مرحله و در سطح ۴۵ هکتار در حال اجرا است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه گفت: باوجود شیوع ویروس منحوس کرونا و تاثیر آن بر روی صادرات کشور؛ مرز‌های تجاری استان حتی یک روز هم تعطیلی نداشته و تجارت برقرار بوده است.

دارابی اظهار داشت: صادرات از گمرکات استان در سال ۹۹، ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۸ از لحاظ وزنی هشت درصد و از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد افزایش داشته و این نویدبخش توسعه در استان است.

وی اظهار امیدواری کرد امسال با توجه به نام‌گذاری سال جاری به نام «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» بتوانیم منویات مقام‌معظم رهبری در امر صادرات را بکار ببریم و موانع پیش روی صادرات را برداریم و مبادلات تجاری را بهبود ببخشیم.

پیش از این تاتار فرماندار قصرشیرین گفته بود: طرح جامع مرز رسمی پرویز خان با اعتبار ۷۴ میلیارد تومان در سال ۹۸ کلنگ زنی شد و طبق قرار داد باید ۱۸ ماهه تحویل داده می‌شد، اما پس از گذشت ۲ سال هنوز تکمیل نشده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرز‌های طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می‌شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. پنج مرز رسمی پرویزخان، خسروی، شیخ صله، شوشمی و سومار در استان اکنون فعال است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمانشاه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده