تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۲۱۰۳۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت:

آزادسازی صادرات «محصولات فولادی» مقدمه صادرات سایر محصولات فلزی می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: با انجام تعهدات شرکت‌ها به مرور زمان به دنبال آزادسازی صادرات سرب، روی، مس، آلومینیوم و شمش هستیم تا روند صادرات تسهیل شود.

به گزارش می‌متالز، سیف الله امیری در رابطه با صادرات محصولات فولادی گفت: چنانچه ۷۵درصد عرضه محصولات فولادی شامل میلگرد، نبشی، ناودانی در بورس کالا انجام شود و این شرکت‌ها نسبت به کف عرضه متعهد باشند پس از سه ماه می‌توانند محصولات خود را صادر کنند.

وی افزود: لیست شرکت‌ها به گمرک کشور ارسال شده است و هر ماه توسط وزارت صمت رصد می‌شوند و شرکت‌هایی که نسبت به کف عرضه در بورس کالا کوتاهی کنند از این لیست خط می‌خورند و پس از طی مدت زمان طولانی به این لیست برخواهند گشت.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: شرکت‌هایی که کف عرضه و تعهدات خود در بورس کالا را رعایت کنند بدون طی کردن مراحل بوروکراسی و در راستای مانع زدایی می‌توانند نسبت به صادرات محصولات خود مبادرت ورزند.

وی این اقدام وزارت صمت را در راستای مانع زدایی دانست و گفت: وزارت صمت در نظر دارد موانع موجود بر سر راه صادرات واحد‌های تولیدی را بردارد که با این اتفاق شرکت‌ها بدون فوت زمان صادرات خود را توسعه می‌دهند و در گمرکات کشور حق توقف (دموراژ) نمی‌خورند و در امور صادرات تسهیل گری می‌شود.

امیری افزود: آزادسازی صادرات محصولات فولادی هم صرفه کاهش نیروی انسانی را در برخواهد داشت و هم از نظر حق توقف (دموراژ) به واحد‌های تولیدی کمک خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته هم آزادسازی محصولات فولادی انجام شد، اما شرکت‌ها به تعهدات خود در بورس کالا عمل نکردند و بازاز تشنه شد، قیمت‌ها تغییر کرد و وزارت صمت مانع از این کار شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: وزارت صمت ماهانه شرکت‌ها را رصد می‌کند و اگر این شرکت‌ها به تعهدات خود پایبند باشند و ۷۵ درصد تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند می‌توانند به صادرات محصولات خود ادامه دهند حتی اگر کالا‌های عرضه شده در بورس کالا هم مشتری نداشت مشمول صادرات می‌شود و گمرک هم به طور کامل با وزارت صمت همکاری خواهد کرد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در خاتمه گفت: با انجام تعهدات شرکت‌ها به مرور زمان به دنبال آزادسازی سایر محصولات نظیر سرب، روی، مس، آلومینیوم، شمش هستیم تا روند صادرات تسهیل شود. هرچند قبل از این هم سعی شد نهایت همکاری درخصوص صادرات انجام شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده