تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۱۰۶۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آیا سازمان بورسی تدبیری برای گشودن قفل صف‌ها پیاده می‌کند؛

دست برادری "سهامدارعمده" برای پروژه کردن سهم‌ها

‌می‌متالز - متأسفانه برخی از سهامداران عمده در پروژه کردن سهم‌ها، خود با بازیگران سهم همکاری می‌کردند و اجرای دستورالعمل گره معاملاتی، هشداری هم به سهامداران خواهد بود که بدون دانش تحلیلی وارد سهم‌ها نشوند.

به گزارش می‌متالز، باوجود تمام اقدامات حمایتی و بازگشت دامنه نوسان معاملات به حالت عادی، فقط برخی نماد‌های بزرگ بازار مثبت هستند و هنوز بسیاری از سهم‌های بازار قفل در صف فروش هستند.

محمدعلی کمالی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: به‌هرحال بازار سرمایه، فرازوفرود دارد اما؛ مادامی‌که با محدودیت‌هایی از اصلاح قیمت سهم‌ها جلوگیری کنیم، صف‌های خرید یا فروش هم ادامه خواهد داشت و سهم‌های کوچک بازار در دوران صعود بازار، رشد قیمت زیادی داشته و عمدتاً از قیمت‌های ذاتی، فراتر رفته‌اند و هنوز بعضی از این سهم‌ها اصلاح کافی نداشته و در این قیمت‌ها، جذابیتی برای خرید ندارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌ها برای کاهش فشار فروش نماد‌های کوچک‌تر بازار، نزریق نقدینگی است، افزود: با تزریق نقدینگی به بازار و خرید پرحجم در بعضی از این نمادها، قیمت این سهم‌ها را به سمت پایین هل دهیم تا اصلاح قیمتی انجام شود و از فشار روانی ناشی از صف فروش سنگین حدود ۳۰۰ نماد بازار نیز کاسته شود اما؛ منابعی که تاکنون به بازارسرمایه تزریق‌شده، اندک بوده که جوابگوی این امر نیست و راهکار دیگر، اجرای دستورالعمل گره معاملاتی در این نماد‌ها است که البته هجمه‌هایی متوجه سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تأکید بر اینکه برای متعادل شدن روند معاملات، راهی جز اصلاح قیمت سهم‌ها وجود ندارد، تاکید کرد: تا زمانی‌که سهم‌های کوچک و متوسط بازار صف فروش باشند، تزریق منابع به سهم‌های بزرگ اثرگذار نبوده و فشار روانی منفی صف‌های فروش، کلیت بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ تعدادی از سهم‌هایی که درگیر صف‌های فروش هستند، به سبب فعالیت سوداگران روی این سهم‌ها و اصطلاحاً پروژه کردن سهم، رشد شارپ و غیرمنطقی داشته‌اند و حالا انتظار تخصیص منابع از بیت‌المال برای حمایت از سهامداران این گروه از سهم‌ها، صحیح نیست. متعادل شدن این سهم‌ها مشروط به اصلاح قیمتی این نماد‌ها است و باید سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرراتی تدوین کند که سهم‌ها از ارزش ذاتی فاصله زیادی نگیرند تا سهامداران دچار مشکل نشوند.

کمالی اضافه کرد: حمایت از سهامداران خرد، جزو وظایف نهاد ناظر است و ناظران بازار هم هرگاه قیمت سهم از قیمت ذاتی فاصله گرفت، به سهامداران پیام و هشدار لازم را بدهد. اگرچه الزام به ارائه کنفرانس اطلاع‌رسانی بعد از رشد‌های بالاتر از ۲۰ درصد از سوی ناظر بازار رعایت شد اما؛ این کافی نبود و باید سهامداران عمده را ملزم به حفظ نقدشوندگی سهم کرد تا سهامداران عمده با مدیریت عرضه و تقاضای سهم، مجال فرازوفرود غیرعادی به سهم ندهند، ولی متأسفانه برخی از سهامداران عمده در پروژه کردن سهم‌ها، خود با بازیگران سهم همکاری می‌کردند و اجرای دستورالعمل گره معاملاتی، هشداری هم به سهامداران خواهد بود که بدون دانش تحلیلی وارد سهم‌ها نشوند.

مدیر سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه کاردان در خاتمه تصریح کرد: حتی اگر به بهانه حمایت از سهامداران خرد، صف‌های فروش نماد‌های کوچک بازار جمع شود، بازهم اصلاح قیمتی در این سهم‌ها ضرورت دارد. کما اینکه سهم‌های بزرگ بازار مثل "فولاد" هم اصلاح قیمتی داشته است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده