تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۱۰۶۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

سهامداران تا زمان تحقق سه شرط منتظر رشد پایدار شاخص نباشند

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمان بازگشت اعتماد مردم به بورس، تزریق حجم گسترده نقدینگی و حذف صف‌های فروش، نمی‌توان منتظر رشد پایدار شاخص بود.

به گزارش می‌متالز، جلال روحی درباره علت افت روز‌های اخیر شاخص که کاهش قیمت سهام اکثر شرکت‌ها مواجه شده گفت: تا زمان بازگشت اعتماد مردم به سرمایه گذاری در بورس و ورود حجم گسترده نقدینگی و حذف صف‌های فروش، نمی‌توان در انتظار رشد پایدار شاخص بود.

وی افزود: سهام پالایشگا‌ها جزو نخستین گروه‌هایی است که در مواقع خاص افزایشی می‌شود و روند معاملات را تغییر می‌دهد. گروه خودرو هم در ادامه رشد گروه پالایشی در مسیر صعودی قرار می‌گیرند، اما گروه پالایشی بعد از رشد حدود ١٥ درصدی، وارد مرحله اصلاح و باعث شد تا سهام خودرو مورد توجه بازار و سهامداران قرار گیرد.

این کارشناس ادامه داد: دیگر عامل افت شاخص این است که هنگام صعود شاخص، حجم انبوهی از مقاومت‌ها رخ می‌دهد. به طوری که دیروز سهامداران با رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون و ١٨٠ هزار واحدی و نزدیک شدن به خط مقاومت کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحدی که محدوده روانی و تکنیکالی تلقی می‌شود، اقدام به شناسایی سود کردند. این امر باعث شد تا روند بازار بعد از چند روز صعود، تغییر کند.

روحی توضیح داد: با این اوصاف در ابتدا باید جریان خروج پول در بازار متعادل و از فشار خروج پول کاسته شود تا ضمن ایجاد تعادل و بازگشت اعتماد‌ها به بازار، ترس و هیجان معامله گران از بین برود.

وی گفت: در پنج روز گذشته، ارزش روزانه معاملات حدود سه هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با گذشته و معاملات اندک و هزار میلیارد تومانی، رقمی معقول و قابل قبول بوده و در صورت باقی ماندن ارزش معاملات در همین سطوح می‌توان به چرخش پول در گروه‌های مختلف و کاهش میزان فروش امیدوار بود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده