تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۳
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۲۱۰۶۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده مجلس:

سه ویژگی طرح جدید قانون بانک مرکزی که منجر به بازگشت استقلال می‌شود

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سه ویژگی طرح جدید قانون بانک مرکزی، گفت: طرح جدید استقلال را به این بانک بازمی‌گرداند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی با اشاره به اهمیت بررسی طرح قانون بانک مرکزی در مجلس گفت: یکی از مهمترین محور‌ها و امتیاز این طرح نسبت به قانون فعلی بانک مرکزی، ارتقای جایگاه شورای پول و اعتبار است.

وی افزود: ایجاد شفافیت اطلاعات و تصمیم‌گیری در حوزه بانک مرکزی یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم این طرح به شمار می‌آید که می‌تواند، رویکرد جدیدی نسبت به نظارت در مجموعه فعالیت‌های نظام بانکی از طریق بانک مرکزی با تغییر سازو کار ایجاد کند. نظارت فعلی فاقد سیستم بازدارنده در حوزه اجرای ضوابط و مقررات این بانک و وزارت اقتصاد است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ویژگی مهم دیگر این طرح شفافیت و تدوین نقش و ارتباط دولت با بانک مرکزی است. بانک مرکزی در دنیا مستقل از دولت‌ها عمل می‌کند و سیاست‌های پولی و ارزی آن‌ها براساس منافع ملی تصمیم‌گیری و مشخص می‌شود.

پور ابراهیمی گفت: بانک مرکزی براساس قانون فعلی تحت سیطره دولت است و طرح جدید، استقلال را به آن بازمی‌گرداند و مسیر حرکت را برای افزایش منافع ملی و سیاست‌های پولی و ارزی مشخص خواهد کرد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده