تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۲۱۰۷۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در اولین کنفرانس آنلاین مس مطرح شد:

سعدمحمدی: نیازمند تغییر نگاه در تکنولوژی‌های استخراج هستیم

‌می‌متالز - اولین کنفرانس آنلاین مس با حضور فعالان این صنعت در محل هتل المپیک برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در این کنفرانس اردشیر سعدمحمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با نگاهی به وضعیت جهانی فلز سرخ بر سرمایه گذاری در این صنعت تاکید کرد.

سعد محمدى در این برنامه با اشاره به پروژه هاى تعریف شده، تصریح کرد: براساس آمارهاى وزارت صمت از ٢٩٠ هزار تن مس کاتدى تولیدى در کشور را ٢٨٠ هزار تن را شرکت ملى مس تولید کرده است. این آمار نشان دهنده سهم بالای شرکت ملی مس در تولید این بخش است.

وى در ادامه با اشاره به عرضه از معادن افزود: عرضه معادن جهان از سال ٢٠٢٤ رو به کاهش خواهد رفت زیرا ذخیره چند معدن در دنیا رو به انتها است؛ بنابراین تولید در سال ۲۰۲۶ به میلیون تن و در سال ۲۰۳۱ به ۱۷ میلیون تن خواهد رسید، در نتیجه با توجه به افزایش تقاضا نیازمند توسعه و احداث واحد‌های جدید خواهیم بود.

وی با اشاره به قیمت مشوق، گفت: قیمت مشوق قیمتی است که پروژه بتواند مطابق با آن، جریان نقدی کافی تنها برای جبران سرمایه گذاری اولیه ایجاد کند.

سعد محمدى اظهار کرد: قیمت مشوق در حوزه مس مشخص مى کند باید برروى کدام معادن سرمایه گذاری کرد. براساس تحقیقات CRU، قیمت بلند مدت مشوق بازار مس را از حدود ۶۸۳۴.۳ دلار بر تن بر حسب دلار در سال ۲۰۱۹ به حدود ۷۱۶۵ دلار بر تن بر حسب دلار سال ۲۰۲۰ افزایش داده است.

سعد محمدی همچنین افزود: شکاف عرضه، از پیش بینی تقاضای مس تصفیه شده محاسبه می‌شود که مطابق با تغییرات موجودی انبار، عرضه قراضه و اتلاف مواد در واحد‌های ذوب و پالایش تعدیل می‌شود تا کل عرضه معدنی مورد نیاز محاسبه شود.

وى ادامه داد: در حال حاضر ١٩٩ پروژه سرمایه گذارى براى تقاضاى سال ٢٠٣١ تعریف شده است. ۷۲ پروژه محتمل و ۱۲۷ پروژه ممکن که برای تعیین قیمت بلند مدت استفاده شده است. از این تعداد ٤ پروژه تا پایان سال ٢٠٣١ به پایان عمر خود مى رسد و ۱۹۵ پروژه با مجموع تولید ۱۰.۶ میلیون تن در سال ۲۰۳۱ باقی می‌مانند.

وی ادامه داد: پیش بینی سهم پروژه‌های محتمل و ممکن در کل تولید به ترتیب ۴.۰۳ میلیون تن و ۶.۵۷ میلون تن است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با اشاره به سناریو قیمت بیان کرد: از سال ۲۰۲۶ به بعد، فرض بر این است که قیمت مس با افزایش مداوم، به قیمت بلند مدت ۳.۲۵ دلار بر پوند در سال ۲۰۳۱ برسد.

سعدمحمدی اضافه کرد: بیشتر سرمایه گذارى‌ها در عیار پایین نیم درصد یا کمتر شکل مى گیرد. عیارهاى بالا بیشتر در معادن زیر زمینی است و ما هم باید به این سمت برویم. بیشتر پروژه‌ها در کشور شیلى است.

سعد محمدى افزود: در کشور پرو حدود ٨.٥ میلیارد دلار سرمایه گذارى در حال شکل گیرى است. در کنگو نیز ٩.٧ میلیارد دلار سرمایه گذارى تعریف کرده است.

وى اظهار کرد: در آمریکا مجموع سرمایه گذارى ٩.٧ میلیارد دلار است، اما ایران در ٢ افق (١٤٠٣ و ١٤١٠) نزدیک به ٤ میلیارد دلار سرمایه گذارى کرده ایم. ٨ هزار و ٨٠٠ دلار هم میزان سرمایه برى تعریف شده است.

به گفته سعدمحمدى، استرالیا ٧ درصد، آمریکا شمالى ٣٩ درصد آسیا ١٤ درصد سرمایه گذارى در مس را به خود اختصاص داده اند. درنتیجه مس اولین عنصر استراتژیک از سوى اروپا معرفى شده است.

وى افزود: رویالیتى در مس ٤ درصد است، اما این رقم در ایران ٩ درصد بوده که رقمى بالا است. ٢٣ درصد هزینه‌ها حقوق و هزینه است که در ایران هم تقریبا نزدیک به این است. مواد اولیه نیز براى تولید ٤٩ درصد قیمت را به خود اختصاص داده است.

سعدمحمدی: نیازمند تغییر نگاه در تکنولوژی‌های استخراج هستیم

به گفته سعد محمدى، محصولات جانبی یکی از منابع درآمدی مهم برای صنعت مس است که در این میان مواردی مانند طلا، نقره، مولیبدن و اخیرا کبالت نقش زیادی در افزایش درآمد شرکت‌ها دارند. تا سال ۲۰۳۱، پیش بینی می‌شود قیمت طلا و نقره کاهش چشمگیری نسبت به سال ۲۰۲۰ داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر موضوع تکنولوژی بیان کرد: امروز نیازمند تغییر نگاه براى تکنولوژى مورد استفاده در استخراج معدنى هستیم.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی مس، این شرکت در سونگون به سراغ آخرین تکنولوژى ذوب رفته است. خوشبختانه ایران جز کشورهایى است که در صنعت مس سرمایه گذارى خوبى دارد.

سعد محمدى افزود: سرمایه گذارى در صنعت مس سرمایه گذارى اقتصادى خواهد بود. نباید از دنیا جا بمانیم. البته بعید است قیمت مس تا سال ٢٠٣١ به کمتر از ٧ هزار دلار برسد.

مدیرعامل شرکت ملى مس اظهار کرد: معادن رو به کاهش عیار و تولید است درنتیجه قیمت‌ها افزایشى شده است. نکته مهم آن است که باید بدانیم کجا کاتد بفروشیم و کجا کنسانتره، نگذاریم اقتصاد فداى تصمیمات احساسى شود.

سعد محمدی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت مس افزود: مجموع ظرفیت سالانه پروژه‌ها حدود ۱۰ میلیون تن مس و مجموع ظرفت سالانه پروژه‌های زیر ۱۰۰ هزار تن حدود ۳.۵ میلیون تن است.

دانلود فایل سخنرانی اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با عنوان بررسی پروژه ها و آینده صنعت مس دنیا و ایران

عناوین برگزیده