تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۴۵۴
کد خبر: ۲۱۰۷۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

رفع احتمالی تحریم‌ها اقتصاد ایران را به شرایط پایدار نزدیک می‌کند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اکنون کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی است و رفع تحریم‌ها می‌تواند اقتصاد ایران را به شرایط عادی و پایدار نزدیک کند.

به گزارش می‌متالز، پرویز اوسطی اظهار کرد: اگر روند کاهشی نرخ ارز به شرایط باثبات برسد به تدریج موجب کاهش قیمت کالا‌ها می‌شود. البته بازار به روند افزایشی نرخ ارز خیلی سریع واکنش نشان می‌دهد، اما در مقابل روند کاهشی نرخ ارز هم زمان بیشتری می‌طلبد و هم بازار با مقاومت مواجه است.

وی افزود: شرایط باثبات می‌تواند موجب بازگشت تدریجی قیمت برخی از کالا‌ها و خدماتی شود که نرخ ارز به عنوان یک عامل مهم در قیمت تمام شده آن‌ها عمل می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: در تعادل بخشی به بازار‌ها یک اصل مهم عرضه و تقاضا است. اگر تولید بتواند تحت شرایط تسهیل امور و فرآیند‌ها بهبود یابد به طور قطع عرضه افزایش خواهد یافت و می‌تواند موجب کنترل قیمت شود.

اوسطی تصریح کرد: اگر روند مذاکرات به خوبی پیش رود می‌تواند در آرامش بسیاری از بازار‌ها موثر باشد. رفع تحریم فروش نفت می‌تواند منابع درآمدی بودجه را افزایش دهد و بودجه لازم برای اجرای طرح‌های عمرانی را فراهم کند.

نماینده قروه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درسال۹۶ که تحریم فروش نفت وجود نداشت، سالانه ۴۰ میلیارد دلار نفت به فروش می‌رسید و اکنون با برقراری مجدد فروش نفت، امکان مبادلات بانکی و جابه‌جایی پولی و مالی می‌توان به افزایش صادرات در بازار‌های هدف امیدوار بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینگونه بهبود روند مذاکرات و رفع احتمالی تحریم‌ها تاثیرات مثبتی در اقتصاد ایران خواهد داشت، عنوان کرد: اکنون کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی است و رفع تحریم‌ها می‌تواند اقتصاد ایران را به شرایط عادی و پایدار نزدیک کند.

وی با تاکید بر اینکه بهبود درآمد‌های ارزی کشور و روند کاهشی نرخ ارز‌ها می‌تواند موجب افزایش ارزش پول ملی شود، افزود: اقتصاد ایران با رفع تحریم‌ها متحول می‌شود و نمی‌توان انکار کرد که اکنون تحریم‌ها ریشه بسیاری از مشکلات کشور در زمینه تولید، صادرات و مبادلات تجاری شده است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده