تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۵۴۸
کد خبر: ۲۱۰۹۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان:

ذوب‌ آهن با تولید ریل، جریان تحریم را در هم شکست

‌می‌متالز - مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به نقش کلیدی در این مجموعه در صنعت ریلی کشور، گفت: ذوب آهن اصفهان با تولید ریل، جریان تحریم را در هم شکست و به همه اثبات کرد همواره برای قطع وابستگی به کشور‌های خارجی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

به گزارش می‌متالز، منصور یزدی زاده در هفتمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل ریلی در مهندسی راه آهن، اظهار کرد: تولید ریل، آرزوی دیرینه مردم ایران بود که ذوب آهن اصفهان با کوشش شبانه روزی خود بر این خواسته جامه عمل پوشاند و ایران را با تولید ریل استاندارد EN ۱۳۶۷۴ در بین تولیدکنندگان ریل دنیا قرار دادند.

وی افزود: فرآیند تولید ریل از فولاد آن تا مرحله نورد با چالش‌های فراوانی همراه بود، اما ذوب آهن اصفهان با وجود بهره‌مند نبودن از یارانه انرژی و سهمیه مواد اولیه از این آزمون نیز سربلند خارج شد تا بتواند با افتخار در زمینه دستیابی به این محصول ایرانی نقش کلیدی داشته باشد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: ریل زبانه سوزن، جدیدترین ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان است و به دلیل نقش مهمی که در خطوط ریلی دارد از آن به عنوان کلید توسعه حمل و نقل ریلی یاد می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه ساخت و توسعه تجهیزات ریلی مانند چرخ و محور، نیز ذوب آهن اصفهان مطالعات مربوطه را انجام داده و با راه آهن جمهوری اسلامی مذاکرات خوبی داشته تا از مسیر این مشارکت، چنین تجهیزاتی نیز تولید شود.

یزدی زاده گفت: در کنار تحویل محموله ۶۰ هزار تنی ریل به مترو تهران، ریل UIC ۵۴ را نیز در خردادماه تحویل می‌دهیم.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان توانایی تولید ریل ۱۲۰ متری را دارد و برای تولید مقاطع ریل طویل‌تر نیاز است از برنامه‌های توسعه راه آهن مطلع باشد و بر این اساس برنامه‌های تولید خود را تنظیم کند.

مدیرعامل شرکت خاطرنشان کرد: ذوب آهن اصفهان با تولید ریل، جریان تحریم را در هم شکست و به همه اثبات کرد ایران و ایرانی همواره برای قطع وابستگی به کشور‌های خارجی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

وی تصریح کرد: امروز باید متعهد باشیم از صنعت حمل و نقل ریلی به عنوان یک صنعت پاک و ایمن حمایت کنیم و برای توسعه آن با همدلی و هم افزایی تلاش کنیم.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این کنفرانس، گفت: ذوب آهن اصفهان در شرایط سخت تحریم دشمن، ایران را در جمع تولید کنندگان ریل دنیا قرار داد که دستاورد بسیار ارزشمندی است و هم اکنون ریل استاندارد این کارخانه در محور‌های مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد اسلامی افزود: اولین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود؛ بنابراین شرکت‌ها و کارخانجات سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آن‌ها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود، اما هم اکنون نتیجه‌اش این است که ریل در داخل کشور تولید می‌شود و برای پروژه‌های زیرساختی نصب و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر حمایت از تولید داخل، خاطرنشان کرد: باید همه ما متعهد باشیم که صنعت حمل و نقل را در کشور توسعه دهیم و این توسعه باید در شان مردم ایران باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: حمایت از تولید داخل نقش بسزایی در توسعه راه آهن دارد، زیرا تفاوت در دانش و فناوری شکل می‌گیرد و برای توسعه پایدار راه آهن نیاز به حمایت از تولید داخل داریم.

وی تصریح کرد: نیازمند تحول فکری و عملی در توسعه زیر ساخت، منابع انسانی و ساز و کار فرایند‌ها بودیم که در این راه اقدامات زیادی انجام دادیم که بخشی از نتایج این تحول در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ قابل مشاهده است.

اسلامی گفت: با ریل گذاری که در خطوط راه‌آهن کشور انجام شده است ما از سال گذشته تا به حال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰ کیلومتر ریل گذاری می‌کنیم که ۶.۵ برابر معدل سال‌های گذشته است.

در ادامه سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز گفت: با حمایت‌های مقام معظم رهبری، در توسعه صنعت ریلی کشور شاهد پیشرفت‌های خوبی هستیم و برنامه‌های علمی و تکنولوژیک ریلی طبق سند چشم انداز به نقطه مطلوبی رسیده است.

وی اضافه کرد: با تکیه بر توان متخصصان و تولید کنندگان داخلی می‌توانیم در توسعه کمی و کیفی صنعت ریلی کشور گام‌های مهمی برداریم.

رسولی ادامه داد: ارتباط صنعت با دانشگاه می‌تواند گره‌ها و مسایل را بگشاید، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و در کنار آن فعالیت‌های مرکز جهادی پیشرفت و کارگروه‌های آن که اساتید دانشکده راه آهن هستند، محلی برای تلاقی نخبگی، صنعت و کارشناسان برای حل مسائل اولویت دار است.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده