تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۶
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۱۱۳۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معاون وزیر صنعت وارد تربت‌حیدریه شد

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صبح امروز چهاشنبه وارد شهرستان تربت‌حیدریه شد.

به گزارش می‌متالز، وجیه الله جعفری در بدو ورود به تربت حیدریه مورد استقبال معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه و جمعی از مسوولان محلی قرار گرفت.

سفر رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به دعوت محسن زنگنه نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی و با هدف بازدید از جاده حصار یزدان و تلخ بخش در منطقه کدکن، مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه و معدن طلای زرمهر این شهرستان انجام می‌شود.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این خصوص گفت: یکی از مشکلات مجتمع فولادرخ تربت حیدریه، لزوم تامین زیرساخت‌هاست که در این سفر یک روزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
محمد توکلی افزود: معدن طلای زرمهر خودش به تنهایی مشکلی ندارد، اما با توجه به سرمایه‌گذاری این معدن برای راه‌اندازی کارخانه فراوری کائولین به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن، نیازمند کمک‌های ایمیدرو است.

عملیات اجرایی مجتمع فولاد رخ تربت‌حیدریه سال ۹۷ با اعتبار یک میلیارد یورو و در زمینی به مساحت ۵۵۰ هکتار آغاز شد.
بر اساس طرح اولیه، ظرفیت کارخانه تولید سالانه ۲ میلیون تن آهن اسفنجی، ۱.۵ میلیون تن ورق فولادی با تامین مواد اولیه از معادن سنگان خواف و یک میلیون و ۶۰۰ تن ذوب و ریخته‌گری است و برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۲ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
این پروژه صنعتی بر اساس استاندارد‌های مورد نظر ایمیدرو ساخته می‌شود و بخشی از اعتبارات این پروژه از محل منابع صندوق توسعه ملی و بخشی نیز از طریق فاینانس چین تامین می‌شود.

مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرمهر گروه صنعتی، معدنی زرمهر نیز در سال ۱۳۸۷ با هدف انجام فعالیت‌های معدنی و به خصوص با اکتشاف مواد معدنی فلزی (طلا، نقره، مس و ...) و غیرفلزی (کائولین، خاک‌های صنعتی، فلدسپار، سیلیس) کار خود را در کیلومتر ۹ جاده بایگ، در مسیر روستای فدیهه آغازکرد.
در طی این سال‌ها عمده فعالیت‌های معدنی، در کمربند زمین شناسی خواف و در محدوده‌ای به وسعت بیش از ۶ هزار کیلومترمربع متمرکز بوده است و با در اختیار گرفتن متخصصان و کارشناسان مجرب، مشاوران زبده داخلی و خارجی موفق به پیشبرد اهداف معدنی خود با دریافت پروانه‌های متعدد اکتشاف فلزی و غیر فلزی و پروانه‌های بهره‌برداری کانسنگ طلا، کائولین، سیلیس و خاک صنعتی شده‌است.

همچنین ظرف این سال‌ها فعالیت‌های شرکت دانش بنیان زرمهر باعث شد که گروه صنعتی، معدنی زرمهر طی ۱۰ دوره به عنوان مکتشف، معدنکار و تولید کننده نمونه استان و کشور انتخاب شود.

همچنین در قالب طرح‌های تحقیقاتی و همکاری متقابل با دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی، هفت پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های داخل و ۲ مورد نیز در موسسه ITC هلند در پروژه‌های معدنی این شرکت انجام شده است و مقالات آکادمیک و حرفه‌ای پژوهشی متعدد توسط کارشناسان و مشاوران این گروه به رشته تحریر درآمده است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده