تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۲۱۱۳۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دستاورد‌های دولت تدبیر وامید

۲۹۳ فرصت شغلی در حوزه معدن کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شد

‌می‌متالز - معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۲۹۳ فرصت شغلی در معادن استان ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، دارا فرامرزی روز شنبه اظهار داشت:در مجموع اشتغال ایجاد شده در معادن کهگیلویه و بویراحمد ۸۲۹ شغل است.

وی بیان کرد: تاکنون ۸۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه معادن استان انجام شده که ۴۲۳ میلیارد ریال آن در دولت تدبیر وامید صورت گرفته است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:در مجموع ۷۹ پروانه واحد‌های معدنی در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده که از ابن تعداد ۳۶ مورد آن در هشت سال گذشته بوده است.

فرامرزی عنوان کرد: هم اکنون ذخیره قطعی معادن استان یکهزار و۶۲۷ میلیون تن است.

وی گفت: میزان استخراج از معادن استان سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۲ با افزایش سه برابری به ۲ هزار و۷۳۹ تن رسیده است.

فرامرزی اظهار داشت:میزان استخراج معادن کهگیلویه و بویراحمد در زمان شروع فعالیت دولت تدبیر و امید ۹۰۰ تن بود.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد معادن فعال از دلایل جهش سه برابری استخراج معادن در استان بوده است، عنوان کرد: تعداد معادن فعال کهگیلویه و بویراحمد که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۹ فقره بود در پایان سال ۱۳۹۹ به ۵۳ فقره رسیده است.

وی افزود:معادن غنی کهگیلویه و بویراحمد شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است.

فرامرزی تاکید کرد: تجدیدناپذیری، انفال بودن منابع معدنی، اهمیت ارزآوری و کمک به توسعه صادرات غیر نفتی، ظرفیت تامین نیاز‌های بخش گسترده‌ای از صنایع داخلی در اقتصاد ملی و روند پیشرفت کشور از مزایای رونق بهره وری از معادن است.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد هر چند این استان از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی‌شود، اما پتانسیل‌های خوبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در این حوزه دارد به طوری که چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از این حیث ایران را در جمع کشور‌های دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده و سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی از جمله معادن این استان است.

براساس آمار موجود، بیشترین معادن استان در شهرستان بویراحمد با ۲۲ مورد و بیشترین معادن فعال در شهرستان گچساران با ۱۲ مورد واقع شده اند.

به دلیل برخورداری از قابلیت تولید محصولات صادراتی با امکان ارزش افزوده و تنوع و پراکندگی ذخایر معدنی کهگیلویه وبویراحمد می‌تواند به برنامه‌های رشد و توسعه اقتصادی به ویژه در مناطق محروم کمک کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه و بویراحمد

عناوین برگزیده