تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۱۱۴۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مرکز مطالعاتی «فیچ» اعلام کرد؛

افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن، محرک سیر صعودی نرخ فولاد

‌می‌متالز - براساس پیش‌بینی مراجع بین‌المللی، در ماه‌های پیش رو، فولاد رکورد‌های قیمتی جدیدی در کارنامه خود به ثبت خواهد رساند که دلیل اصلی آن تحرک قیمت سنگ آهن است.

به گزارش می‌متالز، طبق گزارش مرکز مطالعاتی «فیچ»، باید منتظر افزایش ۲۰ درصدی قیمت فولاد در ماه‌های آتی باشیم که دلیل آن نیز تأثیر کامل افزایش قیمت سنگ‌آهن بر قیمت تمام‌شده فولاد خواهد بود؛ این پیش‌بینی در صورتی است که سیر افزایش قیمت سنگ‌آهن متوقف شود و قیمت این ماده اولیه صنعتی در سطح کنونی ثابت بماند. اما درصورتی‌که قیمت سنگ‌آهن همچنان به رشد خود ادامه دهد، روند صعودی قیمت فولاد نیز شتاب می‌گیرد. بااین‌حال، اگر در آینده قیمت سنگ‌آهن به دلایل مختلف رو به کاهش بگذارد، می‌توان انتظار داشت که افت قیمت فولاد را به دنبال داشته باشد.

این گزارش تأکید دارد، نیمی از قیمت تمام‌شده فولاد چین به نرخ سنگ‌آهن بستگی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی یک سال اخیر قیمت سنگ‌آهن در دنیا ۴۰ درصد رشد کرده، ولی تأثیر این افزایش هنوز به‌طور کامل در بازار فولاد نمایان نشده است.

با افزایش قیمت سنگ‌آهن و سیاست‌های چین، قیمت فولاد در بازار‌های جهانی با سرعت زیادی رشد کرد. از یک‌سو، تصمیم چین مبنی بر کاهش تولید فولاد به دلیل سطح بالای انتشار گاز دی‌اکسید کربن باعث شد تا بازار با بحران کمبود عرضه روبرو شود و از طرف دیگر افزایش قیمت سنگ‌آهن به‌خصوص در بازار چین به دلیل بالا گرفتن تنش این کشور با استرالیا زمینه را برای رشد هزینه تولید و افزایش قیمت تمام‌شده محصول در بازار فراهم کرد.

مرکز مطالعاتی «فیچ» در گزارش اخیر خود با اشاره به این مسئله که چین یکی از بزرگ‌ترین بازیگران در بازار فولاد دنیاست نوشت: «با توجه به نقشی که چین در تولید و مصرف فولاد دارد، سیاست‌های این کشور و تنش‌های چین با دیگر کشور‌های تأثیرگذار در تأمین مواد اولیه صنعت فولاد می‌تواند روی بازار جهانی تأثیرگذار باشد.»

فریب افت کوتاه‌مدت را نخورید

این مرکز مطالعاتی در ادامه این گزارش تأکید کرد: «حتی اگر در دوره‌هایی کوتاه، قیمت جهانی فولاد با کاهش همراه شود، باید اطمینان داشت این روند موقتی است و به‌سرعت، روند صعودی قیمت در بازار بازخواهد گشت؛ بنابراین در ماه آتی هم شاهد رشد قیمت فولاد خواهیم بود که خبر بدی برای فعالیت‌های صنعتی پایین‌دستی صنعت فولاد است.»

از ابتدای سال جاری، تاکنون، قیمت فولاد تولیدشده در چین با سرعت زیادی رشد کرده و از ابتدای ماه می‌امسال، افزایش قیمت آن، شتاب گرفته که یکی از دلایل اصلی آن، از ابتدای ماه جاری، شروع اجرای طرح کاهش تولید در واحد‌های فولادسازی چین به دلیل مسائل زیست‌محیطی و تعطیلی شماری از فولادسازی‌های کوچک بود.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده