تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۳۰
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۱۱۵۸۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

لکسوس ۲ میلیون خودروی برقی تولید کرد

‌می‌متالز - لکسوس، برند لاکچری تویوتا تا به حال ۲ میلیون دستگاه خودروی برقی فروخته است. به گزارش سایپانیوز، لکسوس از زمان معرفی خودرو‌های هیبریدی در سال ۲۰۰۵ تا آوریل ۲۰۲۱ موفق به تولید و فروش ۲ میلیون دستگاه خودروی برقی در بازار‌های جهانی شده است.

به گزارش می‌متالز، در سال ۲۰۰۵ لکسوس اولین خودروی RX ۴۰۰ h را به بازار معرفی کرد؛ خودرویی که لقب «پیشگام برقی‌سازی در بازار لاکچری» را برای لکسوس به ارمغان آورد. از آن به بعد، لکسوس تعداد و تنوع محصولات برقی خود را بسط و گسترش داد تا گزینه‌های متنوعی را براساس نیاز و خواست مشتری ارائه کند.

لکسوس اساس فلسفه کاری خود را «زمان مناسب، محصول مناسب در مکان مناسب» قرار داده و برای گسترش خودرو‌های برقی به دنبال توسعه خودرو‌هایی بوده که بتوانند خود را با منابع مختلف انرژی و زیرساخت‌های محیط‌زیستی در سراسر دنیا تطبیق دهند.

لکسوس می‌گوید که در حال حاضر ۹ مدل خودروی برقی دارد؛ از جمله خودروی برقی هیبریدی که به‌طور خلاصه به آن HEV می‌گویند و خودرو‌های برقی باتری‌دار یا BEV که در ۹۰ کشور دنیا به فروش می‌رسند. در سال ۲۰۲۰، معادل ۳۳ درصد از مدل‌های فروخته‌شده لکسوس در دنیا به نحوی برقی‌شده بودند.

از سال ۲۰۰۵ این برند ژاپنی می‌گوید که در کاهش آلایندگی دی‌اکسید‌کربن موثر بوده و تقریبا ۱۹ میلیون تُن آلایندگی کربنی را کاهش داده است که تقریبا معادل ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در ۱۵ سال گذشته است. هدف لکسوس ادامه سرآمدی در رشد باثبات در تولید خودرو‌های برقی و کاهش آلاینده‌های کربنی براساس ماموریت بنگاهی این شرکت در رسیدن به آلایندگی کربنی صفر است.

براساس چشم‌انداز «لکسوس برقی‌شده» که در سال ۲۰۱۹ اعلام شد، این برند در حال بهبود مستمر فناوری‌های برقی شدن خودرو‌ها است. تا سال ۲۰۲۵ لکسوس ۲۰ مدل جدید یا بهبودیافته از جمله ۱۰ خودروی تمام باتری BEV، هیبرید قابل شارژ با پریز برق و خودروی هیبریدی عرضه خواهد کرد.

انتظار می‌رود به‌زودی تعداد خودرو‌های برقی‌شده لکسوس از خودرو‌های درون‌سوز بنزینی بیشتر شود. علاوه‌بر این، لکسوس تا سال ۲۰۵۰ از لحاظ آلاینده‌های کربنی به وضعیت خنثی

(carbon neutrality) می‌رسد؛ هم در ساخت، هم در استفاده از مواد اولیه و هم در به‌کارگیری قطعات. همچنین تا سال ۲۰۵۰ لجستیک (تامین و تدارک تمامی قطعات و ماشین‌آلات موردنیاز)، دورریز ضایعات و بازیافت کارخانه‌های لکسوس هم عاری از دی‌اکسید‌کربن خواهد شد.

اولین خودرو‌های هیبریدی قابل شارژ با پریز برق در سال ۲۰۲۱ به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه می‌شوند و اولین مدل جدید کاملا برقی و فقط با باتری این برند در سال ۲۰۲۲ به بار می‌نشیند.

مدل‌های برقی آتی از برند لکسوس به سامانه‌های Direct۴ و «فرمان با سیم» (steer-by-wire) مجهز خواهند بود. همان‌طور که می‌دانید Direct۴ سامانه‌ای است که گشتاور را به هر چهار چرخ خودرو توزیع می‌کند و با هماهنگی با سامانه «استیر بای وایر» موجب کنترل نیرو‌های اعمال‌شده به چرخ‌ها و در نتیجه انعطاف‌پذیری بالای خودرو می‌شود.

سامانه Direct۴ اولین بار در خودروی لکسوس برقی LF-Z و خودروی مفهومی BEV لکسوس به کار رفته است. این فناوری آینده محصولات این شرکت را شکل خواهد داد. باتری لیتیوم-آیون ۹۰ کیلووات ساعت به کاررفته در LF-Z می‌تواند ۵۰۰ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که به ازای هر بار شارژ ۶۰۰ کیلومتر می‌پیماید.

در حال حاضر لکسوس مانیلا (Lexus Manila) خودرو‌های برقی در شکل‌ها و ورژن‌های NX compact و شاسی‌بلند RX midsize با قامت متوسط عرضه می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده