تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۲۱۱۷۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیریت "تعادل" به سبک "مدیریت نقدینگی" در "بورس"؛

آیا به کف سهام شاخص‌ساز نرسیده‌ایم

‌می‌متالز - سهام شاخص‌ساز درصورتی تعادل را به بازار بازمی‌گرداند که حداقل ۵۰درصد بازار این تعادل را تجربه کنند وگرنه همچنان سهم‌های نقدشونده، فشار فروش را کماکان حفظ خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه که از مردادماه سال گذشته به قله خود رسید و از آن روز به بعد، ریزش شاخص همچون بهمن بر پیکره سهامداران تازه‌وارد تازید تا تمام سرمایه‌ها مدفون شده همین سرمایه‌گذاران هیچگاه نه‌تن‌ها رنگ خورشید و گرمای آن را نچشند بلکه بیش از ۳ماه است که بازار در چنان قفلی از صف فروش سه‌قفله شده که شاید بسیاری از این سرمایه‌گذاران برای ورود مجدد به بورس، پشت دست خود را داغ کنند.

سرمایه‌هایی که در این سه ماهه قفل شده‌اند و پس از مدت‌ها آمدند و گفتند که "نقدینگی" آمده اما؛ حالا که آمده و آنقدر دیر آمده، تنها به سهام خاصی تزریق می‌شود و نتیجه آن، تابلوی امروز معاملات بورس است.

شاید برای خیلی از مدیران با سواد اینگونه جا افتاده که اگر شاخص‌ساز‌ها حرکت کنند، تمام بازار به‌صورت بله‌قربان‌گو سر خود را پایین می‌اندازند و با "چشم" گفتن، راه سقوط را به صعود تغییر می‌دهند اما؛ نه. شتر در خواب بیند پنبه‌دانه.

تصور مدیران با سوادی که به ظن خودشان سایه آن‌ها باعث سبک‌بال بودن بازارسرمایه شده! کاملا اشتباه است، ولی از سوی دیگر، به اعتقاد اغلب کارشناسان قدیمی بازارسرمایه بر آن است که سهام شاخص‌ساز درصورتی تعادل را به بازار بازمی‌گرداند که حداقل ۵۰درصد بازار نیز این تعادل را تجربه کنند وگرنه همچنان سهام نقدشونده فشار فروش وارد خواهد بود؛ امروز سهم‌هایی که به واسطه نقدینگی آورده شده، شارژ می‌شود؛ به‌مثال همان آغازاده‌هایی بوده که مردم این‌روز‌ها از آن‌ها نالانند.

مدیران با سواد عزیز، البته این نکته را باید اشاره کنیم که "تعادل" هم باز کردن با سقوط آزاد نیست و همین سقوط آزاد به سهم دیگری که ۸۰ درصد ریزش کرده هم فشار وارد می‌کند.

هرچند از نظر تکنیکالی دو تا سه روز تا کف‌های محکم سهام شاخص‌ساز فاصله نداریم اما؛ حمایت باید از دیگر سهام بازار هم صورت بگیرد، نمی‌شود که صف فروش "خودرو" جمع شود و کل گروه خودرو در صف فروش قفل باشند، یا هر گروه دیگر.

این روش هدر دادن منابع تزریق شده به صندوق توسعه بازار است.

به فکر مدیریت تعادل باشید ...

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده