تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۱۱۷۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت مس چگونه به بالاترین سطح سوق یافت؟

‌می‌متالز - معاملات آتی تحویل سه ماهه بورس فلزات لندن در ماه می‌و در میان اختلال ناشی از پاندمی و همه گیری کرونا و تنش‌های سیاسی که در عرضه مواد از معادن تاثیرگذار است، قیمت مس را افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، هزینه‌های فرآوری و تصفیه (TC / RC) که در واقع حق الزحمه و کارمزد فرآوری ماده معدنی و کنسانتره به فلز تصفیه شده است، جریان اصلی درآمد برای کارخانه‌های ذوب می‌باشد. زمانی که تقاضا برای مس زیاد است، اما عرضه مواد اولیه از سوی معادن کاهش می‌یابد، کارخانه‌های ذوب کارمزد خود را پایین می‌آورند تا از عرضه اطمینان حاصل کنند.

زنجیره‌های عرضه به خصوص در سال گذشته و پس از محدود شدن فعالیت‌های استخراج و معدنکاری ناشی از پاندمی کرونا در مناطق مهم جهان مختل شد و زنجیره‌های تامین را نیز مختل کرد و درگیری‌های سیاسی نیز در این بین برخی از مسیر‌های تجاری مهم را مسدود نمود.

با کارمزد‌های TC / RC که حالا در پایین‌ترین سطح یک دهه قرار دارد، کارخانه‌های ذوب این سوال را مطرح کردند که آیا می‌توانند تولید را حفظ کنند یا خیر چراکه این کمک می‌کند تا قیمت مبادلات مس به بالاترین سطح خود برسد.

«متال بولتن Fastmarkets» می‌خواهد درک بهتری از این حوزه کلیدی بازار ارائه دهد. در آوریل این موسسه ضرایب خرید کارخانه‌های ذوب و تجار را بر اساس شاخص معیار کنسانتره مس معرفی کرد. شاخص‌ها نشان دهنده آن بود که طی سال گذشته شرایط بازار، کارمزد‌ها را پایین آورد.

کارمزد فرآوری و تصفیه سقوط می‌کند

در اوایل آوریل ۲۰۲۱، شاخص کنسانتره مس Fastmarkets نشان داد که معاملات در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۳ قرار دارد که ۶۱ درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

این در حالی است که در اوایل آوریل ۲۰۲۰ پس از همه گیری Covid-۱۹ که عدم اطمینانی در مورد تقاضای آتی ایجاد شد، تضادی در قیمت‌ها به وجود آمد؛ بنابراین در حالی که قیمت‌ها در بالاترین سطح در یک سال گذشته رسیده، دارندگان کنسانتره موقعیت‌های خرید یا Long خود را کاهش داده و مقداری مواد را به کارخانه‌های ذوب فروختند.

عرضه محدود

افت TC / RC نشان دهنده عدم تأمین مس استخراج شده در دسترس در بازار‌های لحظه‌ای است. واردات کنسانتره مس چین در سال ۲۰۲۰ با ۱.۹ درصد کاهش سالانه به ۲۱.۷۶ میلیون تن رسید که اولین کاهش واردات از سال ۲۰۱۱ است.

برخی از این موارد به دلیل وجود یک انفصال میان تقاضا در چین و عرضه معادن در سایر نقاط در سال ۲۰۲۰ بود. قرنطینه شدید این امکان را به چین داد تا سال گذشته بهبودی سریع را از همه گیری داشته باشد، اما تولیدکنندگان اصلی مانند شیلی و پرو همچنان تحت تأثیر کرونا قرار داشتند، حتی در سال ۲۰۲۱.

افزایش تنش‌های تجاری میان چین و استرالیا نیز این شکاف عرضه را تشدید کرد. در پایان اکتبر سال ۲۰۲۰، به کارخانه‌های ذوب و تجار چینی دستور داده شد که خرید مواد از جمله زغال کک شو و مس را از استرالیا متوقف کنند. در سال ۲۰۱۹، استرالیا ۵ درصد از واردات مس چین را به خود اختصاص داد و این کشور پنجمین عرضه کننده بزرگ مس پس از شیلی، پرو، مغولستان و مکزیک بود.

ذوب کنندگان چینی از سال ۲۰۱۸ در واردات مواد از آمریکا با موانعی روبرو شدند، زیرا این مواد به عنوان بخشی از دستور ماده ۲۳۲ دونالد ترامپ، مشمول مالیات بر واردات شده بودند.

تقاضا افزایش می‌یابد

«فست مارکتز» می‌داند که کارخانه‌های ذوب مس در دهه گذشته به طور گسترده توسعه یافته اند که این امر منجر به رقابت شدید برای کنسانتره مس وارداتی از خارج از این کشور شده و صنعت را در موقعیت خرید شکننده‌ای قرار می‌دهد.

یک مقام اجرایی در جلسات "نشست دوقلو" کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین و کنگره ملی خلق چین گفت: در سال ۲۰۱۹، ظرفیت مس چین به ۱۲.۵۹ میلیون تن در سال رسید، اما میزان بهره گیری از آن تنها ۷۷ درصد بود. این یک افزایش سه برابری از سطح تولید مس این کشور در یک دهه قبل است که طبق اطلاعات رسمی گمرک چین، در سال ۲۰۰۹ فقط ۴.۱ میلیون تن بود.

چین علی رغم داشتن برخی ظرفیت‌های موجود که بلااستفاده مانده، ساخت تاسیسات جدید ذوب مس را ادامه می‌دهد و در سال ۲۰۲۱، ظرفیت مس تصفیه شده آن به ۱۴.۲۲ میلیون تن می‌رسد و این به نوبه خود، نشان دهنده اشتهای رو به رشد مواد اولیه مس در این کشور است.

از طرفی بحث کاهش تولید می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد. در تاریخ ۱۰ می، گروهی متشکل از ۱۵ کارخانه ذوب دولتی چین که به CSPT موسوم است با کاهش ۳۰۰ هزار تن تولید موافقت کردند.

منبع: کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده