تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۲۱۲۰۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
دوراهی تعجیل یا تعویق خرید شمش فولاد از رینگ معاملاتی بورس کالا

تعمیق رکود در بازار خاموش مقاطع فولادی

‌می‌متالز - بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور بدون توجه به سیگنال‌های مختلف در رکودی سنگین به سر می‌برد؛ این در حالی است که همچنان رونق در معاملات شمش فولاد بورس کالا به چشم می‌خورد. در این شرایط خرید شمش و تولید مقاطع طویل فولادی تنها با انگیزه صادرات قابل توجیه است. در این وضعیت شمش فولاد در اوج قیمت پایه تاریخی خود در رینگ امروز (سه‌شنبه ۴ خرداد) در بورس کالا عرضه می‌شود. استقبال یا عدم‌استقبال نوردکاران از این شمش سیگنالی مهم برای بازار مقاطع طویل فولادی کشور خواهد داشت.

پافشاری میلگرد در کانال ۱۴ هزار تومانی

به گزارش می متالز، تعمیق رکود در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی موضوع مهم و ناگواری بود که پس از پا گذاشتن قیمت‌ها به کانال ۱۴ هزار تومانی رقم خورد. در روز‌های ابتدایی هفته قبل با تغییر نحوه محاسبه بهای پایه شمش فولاد و سیگنال‌های افزایشی که این تغییر در نحوه تعیین قیمت پایه برای بازار به همراه داشت، قیمت میلگرد در بازار آزاد تهران برای اولین مرتبه وارد کانال ۱۴ هزار تومانی شد. در این شرایط افزایشی شدن نرخ ارز نیز به تقویت قیمت میلگرد در بازار آزاد انجامید. اما این رشد قیمتی با افزایش خرید همراه نبود و تنها به تعمیق بیشتر رکود در این بازار انجامید. در شرایط فعلی ازسویی بازار مسکن در رکودی سنگین به سر می‌برد و همین موضوع از تقاضای مصرفی برای مقاطع طویل فولادی کاسته و از طرف دیگر مشخص نبودن چشم‌انداز ارزی و تعدیل انتظارات تورمی باعث رخت بربستن تقاضای سرمایه‌ای از این بازار شده است. در این شرایط نرخ ارز در روز ابتدایی هفته جاری یعنی شنبه اول خرداد در واکنش به انتشار اخباری مثبت از مذاکرات برجامی به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشت که این موضوع نیز بر رکود بازار مقاطع فولادی در دو روز ابتدایی هفته افزود و حتی بهای میلگرد در این بازار را نیز حدود ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش داد، هرچند که همچنان میلگرد در بازار آزاد در کانال ۱۴ هزار تومانی نوسان داشت. البته این روند کاهشی ایجاد شده در نرخ ارز چندان ادامه‌دار نبود و مجدد دیروز دوشنبه سوم خرداد، بهای ارز افزایشی شد. اگرچه این روند مثبت به وجود آمده در نرخ ارز به مثبت شدن قیمت‌ها در بازار آزاد انجامید، اما نتوانست از رکود این بازار بکاهد. به گفته فعالان بازار آزاد تهران، قطعی‌های مداوم برق نیز مزید بر مشکلات شده و بر بی‌رونقی این بازار افزوده است. در این شرایط با توجه به قیمت شمش فولاد معامله شده در بورس کالا و هزینه تمام شده محصول نمی‌توان انتظار داشت که حتی بهای مقاطع طویل فولادی در واکنش به اخبار سیاسی افتی محسوس داشته باشد.

استمرار سیگنال‌های مثبت در بازار شمش

در حال حاضر همچنان سیگنال‌های معاملات شمش فولاد در بورس کالا برای بازار آزاد مقاطع طویل فولادی افزایشی است. میانگین قیمت فروش شمش فولاد از بورس کالا در هفته گذشته یعنی سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت برابر ۱۲ هزار و ۲۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. از آنجا که مطابق مصوبه جدید وزارت صمت نرخ عرضه شمش فولاد در هفته جاری باید در بازه منفی ۳ تا مثبت ۳ درصد قیمت عرضه قبل باشد، شرکت‌های فولادی می‌توانند محصول خود را در عرضه‌های امروز سه‌شنبه ۴ خرداد با قیمت ۱۱ هزار و ۸۶۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۵۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کنند. در شرایطی که همچنان شمش فولاد در بازار‌های جهانی در رونق نسبی قرار دارد و تولیدکنندگان داخلی امکان صادرات محصولات خود را دارند، طبیعتا بخش قابل‌توجهی از فولادسازان محصول خود را با نرخی در سقف تعیین شده به بازار خواهند آورد. بیشترین رکورد قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا مربوط به هفته منتهی به ۲۶ دی با قیمت ۱۲ هزار و ۳۲۰ تومان بود که طبیعتا این رکورد در معاملات امروز شکسته خواهد شد.

خریداران شمش فولاد از عرضه‌های هفته قبل این محصول در بازار فیزیکی بورس کالا استقبال گسترده‌ای داشتند به گونه‌ای که برای ۱۰۹ هزار تن شمش فولاد عرضه شده در این بازار تقاضایی برابر ۱۹۷ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند. میانگین قیمت معامله شمش فولاد در عرضه هفته قبل برابر ۱۲ هزار و ۲۳۰ تومان بود که با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس خریداران باید برابر ۱۳ هزار و ۳۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم میلگرد می‌پرداختند. با توجه به هزینه حمل و تبدیل میلگرد تولیدی با این شمش قیمتی حداقل ۱۴ هزار تومانی خواهد داشت؛ بنابراین با احتساب مالیات ارزش افزوده مجدد فروش این میلگرد در رینگ بازار فیزیکی بورس کالا، هزینه حمل و سود تاجر این کالا به شکل منطقی باید با نرخی در کانال ۱۵ هزار تومان به بازار آزاد عرضه شود این در حالی است که در شرایط کنونی برای میلگرد ۱۴ هزار تومانی نیز مشتری در بازار وجود ندارد. البته در شرایط کنونی رونق بازار صادراتی به این تولیدکنندگان چنین اجازه‌ای را می‌دهد که محصول خود را ارزان‌تر از قیمت تمام شده به بازار داخل بیاورند و بخشی از زیان خود را از محل سود صادرات جبران کنند.

در چنین شرایطی بهای شمش فولاد برای عرضه در هفته جاری شاید افزایش داشته باشد. این نرخ، توجیه اقتصادی قدرتمندی برای تولید و فروش مقاطع طویل فولادی در بازار داخل ندارد. در کنار تمامی موارد بیان شده ظرف روز‌های گذشته اعلام شد که قیمت برق برخی فولادسازان از ابتدای خرداد تا ۶ برابر نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع نیز می‌تواند دومینیوی رشد قیمت را در این بازار تقویت کند. تقویت قیمت شمش و محصولات فولادی در بازار کم‌رمق داخل تنها به تعمیق رکود می‌انجامد.

در این شرایط چشم امید تولیدکنندگان محصول نهایی به صادرات است. اگرچه ظرف ماه‌های اخیر بازار جهانی تمامی حلقه‌های فولاد رونقی قابل ملاحظه داشته، اما این بازار‌ها نیز در معرض کاهشی شدن قرار گرفته‌اند. موضوعی که می‌تواند ادامه فعالیت را برای فعالان این صنعت در بازار داخل دشوار کند.

بهای هر تن بیلت فولادی CIS تحویل دریای سیاه در روز چهارشنبه ۱۹ ماه مه با افتی ۲۸/ ۴ درصدی نسبت به قیمت قبلی معامله این محصول به ۶۹۴ دلار به ازای هر تن رسید؛ این در حالی بود که قیمت بیلت صادراتی CIS در هفته‌های قبل در روندی رو به رشد نوسان می‌کرد و بهای این محصول در هفته قبل‌تر یعنی چهارشنبه ۱۲ مه با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۲۵ دلار به ازای هر تن رسیده بود. اما این روند رو به رشد برای بیلت فولاد منطقه CIS در هفته گذشته ادامه نیافت و سیگنال‌های جهانی با محوریت چین توانستند این بازار را نزولی کنند. البته کاهش قیمتی به وجود آمده در منطقه CIS تنها شامل حال بیلت می‌شد و اسلب و سایر محصولات فولادی همچنان در مسیر افزایشی نوسان می‌کردند. هر چند که انتظار می‌رود سیگنال‌های کاهشی مخابره شده از سوی چین بتواند همچون سرعت‌گیری قوی در این بازار عمل کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده