تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۳۵
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۲۱۲۱۳۶
سرویس خبر : انرژی
صادرات صنعت پتروشیمی در سال ۹۹ به ۱۰ میلیارد دلار رسید

پرواز پتروشیمی به سکوی نخست در ۱۴۰۴

‌می‌متالز - بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در نشست خبری که دیروز (دوشنبه) برگزار شد گفت ایران تا سال ۱۴۰۴ طبق برنامه ششم توسعه به ظرفیت تولید اسمی ۱۳۵ میلیون تن در سال خواهد رسید که رتبه ایران را از دوم به نخست در منطقه تغییر خواهد داد. برخی مدیران و کارشناسان این صنعت معتقدند با توجه به کمبود سرمایه‌گذاری خارجی که لازمه توسعه پتروشیمی است، محقق کردن برنامه ششم توسعه تا ۱۴۰۴ دشوار خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، محمدی همچنین به صادرات ۲۵ میلیون تنی پتروشیمی در سال ۹۹ اشاره کرد و درآمدارزی از فروش خارجی را ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، این صنعت نزدیک به ۳۵ درصد ارز سامانه نیما را به‌صورت مستقیم تامین و در سال گذشته ۱۵۰ درصد تعهدش برای عرضه ارز به سامانه نیما را عملی کرده است. محمدی درباره تاثیر مذاکرات برجامی در وین بر صنعت پتروشیمی گفت هنوز سیگنال جدی دریافت نشده است، اما نشانه‌ها مبنی بر باز شدن فضا است.

بهزاد محمدی دیروز در جمع اصحاب رسانه رشد تقاضای سالانه فرآورده‌های نفتی در دنیا را کمتر از ۹/ ۰ درصد و رشد تقاضای سالانه محصولات پتروشیمی را نزدیک ۵ درصد دانست و افزود: این نشانه مهمی برای لزوم توسعه هر چه بیشتر صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از صادرات ۲۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال ۹۹ در شرایط تحریم و کاهش تقاضای ناشی از کرونا خبر داد و گفت: درآمد ارزی ناشی از این مقدار صادرات ۱۰ میلیارد دلار بوده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از ۶۵ میلیون تن سال ۹۸ با بهره‌برداری از ۱۷ طرح و افزایش ۲۵ میلیون تنی به ۹۰ میلیون تن رسیده است که رکورد بی‌نظیری در تاریخ این صنعت به شمار می‌آید. محمدی میانگین پیشرفت ۱۰ طرح باقی‌مانده جهش دوم صنعت پتروشیمی را ۸۴ درصد برشمرد و با بیان اینکه این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با تحقق ۱۰۰ میلیون تن، صددرصد برنامه ششم توسعه در بخش پتروشیمی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۰ طرح فعال هم در قالب طرح‌های جهش سوم فعال هستند و ظرفیت تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۳۵ میلیون تن می‌رسد، افزود: با تحقق طرح‌های جهش سوم، رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه از رتبه دوم به جایگاه نخست ارتقا می‌یابد.

جلوگیری از خام‌فروشی در پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر نقش صنعت پتروشیمی در گذر از خام‌فروشی تاکید کرد و گفت: صنعت پتروشیمی پارسال (سال ۹۹) ۴۰ میلیون تن انواع خوراک شامل گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی، گاز غنی، نفتا و نفت سفید از صنعت نفت و گاز کشور دریافت کرده که معادل یک میلیون بشکه نفت خام در روز است. محمدی ادامه داد: این عدد در سال ۱۴۰۴ با تکمیل و بهره‌برداری از ۵۰ طرح فعال صنعت پتروشیمی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار معادل بشکه نفت خام در روز افزایش می‌یابد و این رشد از منظر گذر از خام‌فروشی اهمیت بسیاری دارد.

این در حالی است که هفته گذشته حسینعلی زادمهر، یکی از مدیران این صنعت در نشستی آنلاین درباره خام‌فروشی ادعا کرد بخش بزرگی از تولیدات ایران به محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده کمتر مانند متانول اختصاص می‌یابد که سودآوری چندان بالایی در صورت صادرات ندارد، اما اگر به محصولات دیگر با ارزش‌افزوده بالا مانند پروپیلن و ... تبدیل شود، درآمد بسیار بیشتری را نصیب کشور می‌کند. به گفته او، میانگین ارزش محصولات پتروشیمی صادراتی کشور ۴۷۰ دلار به ازای هر تن است. این در حالی است که ارزش هر تن واردات محصولات پتروشیمی ۱۷۰۰ دلار برآورد می‌شود. محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون ۶۷ مجتمع پتروشیمی فعال داریم و با بهره‌برداری از طرح‌های باقی‌مانده جهش دوم که تا پایان سال عملیاتی می‌شوند، تعداد مجتمع‌های تولیدی به ۷۷ مجتمع می‌رسد، تصریح کرد: پارسال (سال ۹۹)، ۶۲ میلیون تن محصول در این صنعت تولید شد که ۲۷ میلیون تن از این مقدار صادر و ۳۵ میلیون تن از آن نیز در صنعت پتروشیمی مصرف شده است. به گفته محمدی، به‌طور معمول ۳۰ درصد محصولات تولیدی در صنایع داخلی مصرف و ۷۰ درصد آن به کشور‌های مختلف صادر می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه این نشست خبری به موضوع صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: سال ۹۹ با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم و کاهش تقاضای ناشی از کرونا، ۲۵ میلیون تن صادرات داشتیم که درآمد ارزی ناشی از آن ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

محمدی با بیان اینکه از سبد ۳۵ میلیون تن محصول نهایی صنعت پتروشیمی، ۱۰ میلیون تن به بازار داخلی عرضه شده و ارزش فروش داخلی ۵ میلیارد دلار بوده است، تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت هیچ صنعتی در کشور نداریم که به پایین‌دست خود ۱۰ میلیون تن محصول عرضه کند. این حجم محصول به رونق و اشتغال بی‌نظیری در ۱۵هزار بنگاه بزرگ و کوچک در پایین‌دست صنعت پتروشیمی منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: تا امروز ۷۹ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده است. این عدد با تکمیل طرح‌های باقی‌مانده جهش دوم به ۸۲ میلیارد دلار و با تکمیل طرح‌های جهش سوم به ۱۰۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

بومی‌سازی ۱۶ کاتالیست در پتروشیمی تا ۱۴۰۰

محمدی همچنین در این نشست خبری به موضوع پژوهش و فناوری در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و مهم‌ترین رویداد در این بخش در سال ۹۹ را رونمایی از دانش فنی فرآیند تولید پروپیلن از متانول دانست و توضیح داد: ما برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور شاهد ساخت یک طرح بزرگ پتروشیمی با دانش فنی تمام ایرانی با تولید محصول راهبردی پروپیلن خواهیم بود و به‌دلیل اهمیت موضوع، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان یک شرکت توسعه‌ای اجرای این طرح را دنبال می‌کند و روند بومی‌سازی دانش فنی فرآیند‌های پتروشیمیایی در سایر محصولات نیز به‌سرعت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ نوع کاتالیست در صنعت پتروشیمی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار در سال مصرف می‌شود، گفت: ۲۰ نوع کاتالیست عمده صنعت پتروشیمی داخلی‌سازی شده و ۱۶ نوع دیگر تا پایان امسال (۱۴۰۰) بومی‌سازی می‌شود، در مجموع ۲۰۰ میلیون دلار از مهم‌ترین و باارزش‌ترین کاتالیست‌ها از سبد ۲۷۵ میلیون دلاری تا پایان سال بومی‌سازی می‌شود.

اثر مذاکرات برجامی بر پتروشیمی

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا با مذاکرات برجامی که در وین در حال انجام است، سیگنال‌هایی از سرمایه‌گذاران خارجی دریافت کرده‌اید یا خیر، اظهار کرد: هنوز سیگنال جدی دریافت نکرده‌ایم، اما فضا و نشانه‌های موجود از باز شدن فضا حکایت دارد و روند ارتباطات خارجی در حال گسترده‌تر شدن است. وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در دو حوزه تامین سرمایه و دانش فنی نیاز به مشارکت و ورود شرکت‌های بزرگ خارجی دارد، افزود: ما هنوز در بعضی از نقاط در دانش فنی فرآیند نیازمندیم که از دانش فنی دنیا استفاده کنیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براینکه دانش فنی موضوع مهمی در صنعت پتروشیمی است، تصریح کرد: امیدوارم ارتباطات خارجی تا حد زیادی این موضوع را برای صنعت پتروشیمی ایران حل‌و‌فصل کند.

محمدی گفت: مهم‌ترین موضوع ما تامین دانش فنی برای طرح‌های پتروشیمی است که تعریف شده اگر این طرح‌ها اجرا شود ۷۰ درصد از واردات بی‌نیاز خواهیم شد، مهم‌ترین گلوگاه این طرح‌ها دانش فنی است که امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد.

وی درباره اینکه آیا بازگشت شرکت‌های خارجی به صنعت پتروشیمی ایران به‌راحتی انجام خواهد شد، ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها با تحریم از کشور رفتند. بازگشت این شرکت‌ها به‌شدت متاثر از شرایط سیاسی کشور است و تا زمانی که شرایط تامین نشود ما با همین وضعیت باید حرکت کنیم، اما درمجموع اگر نگاهی به آمار صنعت پتروشیمی در حوزه توسعه و تولید و صادرات داشته باشیم، به این نکته می‌رسیم که تا حد زیادی توانسته‌ایم تاب‌آور باشیم و شرایط ما شکننده از وضع تحریم نبود، البته بسیار بهتر می‌توانستیم نقشه توسعه را بچینیم، اما با این وضع نیز صنعت پتروشیمی کارنامه قابل قبولی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به اینکه تغییر قیمت خوراک چه مقدار بر خصوصی‌سازی شرکت‌ها و جذب سرمایه‌گذار تاثیر دارد، ادامه داد: افزایش قیمت خوراک که به‌تازگی حادث شده است سرانجام مقداری بر انگیزه سرمایه‌گذاران تاثیرگذار خواهد بود و طرح‌هایی که به خوراک خام به‌ویژه گاز نیاز دارند از این موضوع متاثر خواهند شد و بی‌شک باید در سبد کسب‌وکار خود لحاظ کنند.

این مدیر صنعت پتروشیمی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای این موضوع که بیدبلند خلیج فارس با ۴۰ درصد ظرفیت خوراک در حال فعالیت است، چیست؟ افزود: تامین خوراک صنعت پتروشیمی بسیار مهم است و این صنعت نمی‌تواند تنها تولید کند و حتما باید به خوراک‌های بالادست توجه کنیم و مسیر و مدار توسعه براساس میزان و پایداری خوراک در طول زمان باشد.

محمدی با اشاره به اینکه بیدبلند خلیج‌فارس قرار است گاز‌های متنوعی را از میدان‌های بالادست خود جذب و به خوراک جذاب و موردنیاز صنعت پتروشیمی تبدیل کند، ادامه داد: هلدینگ خلیج فارس که صاحب این طرح محسوب می‌شود، در حال توسعه بالادست این پروژه است و امیدواریم بخشی از آن تا پایان امسال و بخشی نیز ابتدای سال آینده آماده شود و بتوانیم گاز را به میزان مکفی از میدان‌های بالادست به بیدبلند خلیج فارس منتقل کنیم و این پروژه با ظرفیت کامل فعالیت کند.


۱۵۰ درصد تعهدمان به سامانه نیما ارز عرضه کردیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به مقدار ارز عرضه شده از سوی پتروشیمی‌ها به سامانه نیما گفت: این صنعت نزدیک به ۳۵ درصد ارز سامانه نیما را به‌صورت مستقیم تامین می‌کند. سال گذشته ۱۵۰ درصد تعهدمان ارز به سامانه نیما عرضه کرده‌ایم و صنعت پتروشیمی در آرامش شرایط اقتصادی کشور بسیار سهیم و نقش‌آفرین بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره اینکه آیا تولید واحد‌های پتروشیمی تحت‌تاثیر قطعی‌های برق روز‌های اخیر قرار گرفته یا خیر، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی از شبکه برق دریافت نمی‌کند و متکی به نیروگاه‌های خودمان هستیم و تاکنون تأثیری در واحد‌های پتروشیمی نداشته است. محمدی درباره اینکه آیا چین در قرارداد ۲۵ ساله برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران تمایل داشته است یا خیر، گفت: هنوز از نزدیک مذاکراتی نداشته‌ایم، اما در بسته‌ای که این قرارداد گنجانده شده، پتروشیمی سرفصل بسیار مهمی است. فهرست طرح‌های نیمه‌تمام و نیاز به فاینانس را ارائه کرده‌ایم و طرح‌های ما در آن بسته قرار گرفته است، اما مذاکره رودررویی نداشته‌ایم که وارد جزئیات شویم. هنوز قضاوت درباره این موضوع زود است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده