تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۱۲۱۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

یک‌سوزن به "سازمان بورس" یک جوالدوز به ...

‌می‌متالز - معتقدم از همان روزی که معاملات بورس ۲ شیفته شد و شاخص بورس تا محدوده ۲ میلیون واحدی رشد کرد، مشکلات ما آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، در یک سال گذشته همواره سهامداران خرد و تازه‌وارد را مسبب فرازوفرود غیرمنطقی بازار سرمایه معرفی کرده‌اند. حال‌آنکه این بازار هم در این مدت، دستخوش انواع تغییرات مدیریتی و ساختاری بوده است.

سازمان بورس امکان کنترل هیجان سهامداران را داشت اما؛ افسوس که متولیان در اداره این بازار، در زمان صعود و چه نزول، ضعیف عمل کردند.

عبدالله رحیم لوی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: گاهی اوقات در تحلیل شرایط، صورت‌مسئله را گم می‌کنیم و برای شناسایی مقصر، اتفاقات و رویداد‌ها را سطحی موردبررسی قرار می‌دهیم. مشکل اصلی بازار سرمایه از تغییر نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی یا دعوت رئیس‌جمهور از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس آغاز نشد. معتقدم سیگنال توجه به بازار سرمایه را خود سازمان بورس و اوراق بهادار در زمستان ۹۸ و با مصوبه کاهش دامنه نوسان معاملات به مثبت و منفی ۲ درصد صادر کرد و باعث اضطراب دولت و سوءاستفاده اقتصاد خوانده نما‌ها شد. با مطرح‌شدن این موضوع، سازمان بورس به‌نوعی هشدار حباب در بازار سرمایه را داد.

وی افزود: بعد از اقبال بازار سرمایه و هجوم مردم به این بازار نیز، سازمان بورس و اوراق بهادار به‌جای استفاده از ابزار‌هایی برای مدیریت شاخص بورس، از بدترین روش برای اداره این بازار استفاده کرد. سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار هدایت نشدند و ضمناً بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط هم جذاب نبود. در عرضه‌های اولیه هم قیمت‌گذاری سهم در زمان عرضه اولیه به‌گونه‌ای انجام شد که اکثر عرضه‌های اولیه یک سال اخیر برای سهامداران منفعتی به همراه نداشت.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: بازگشایی‌های نماد‌ها و ابطال و تایید‌های سلیقه‌ای هم به بی‌ثباتی این بازار دامن زد. معتقدم از همان روزی که معاملات بورس ۲ شیفته شد و شاخص بورس تا محدوده ۲ میلیون واحدی رشد کرد، مشکلات ما آغاز شد. سازمان بورس امکان کنترل هیجان سهامداران را داشت اما؛ افسوس که متولیان بازار سرمایه در اداره این بازار، چه در زمان صعود و چه در زمان نزول، ضعیف عمل کردند.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: ماه‌ها در مورد تزریق ۱ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، بحث شد؛ غافل از آنکه این موضوع، مصوبه قانونی بود و هیچ شخصی پیگیر اجرای این قانون نشده بود! به‌جای این پیگیری، بازار سرمایه را محلی برای آزمون‌وخطای تصمیمات رنگارنگی کردیم که هیچ‌کدام هم کارساز نبود.

رحیم لوی ضمن انتقاد از شیوه تصمیم‌گیری در بازار سرمایه، اظهار کرد: بازار سرمایه نیازمند برنامه‌ریزی شفاف و بلندمدت است و دلایل و مستندات هر تصمیم جدیدی باید به اطلاع فعالان بازار سرمایه برسد. حال‌آنکه در تصمیماتی که در یک سال اخیر اتخاذشده، دلیل متقنی برای تصمیمات و تغییر مقررات ارائه نشده است. باید پذیرفت که بازار سرمایه جای مداخله‌های سیاسی نیست و هر تصمیمی در این بازار باید با از پشتوانه کارشناسی برخوردار باشد. گام اول در رفع مشکلات بازار سرمایه باید توسط متولیان این بازار برداشته شود و بعدازآن انتظار عدم‌مداخله‌های سیاسی و غیر کارشناسی را در این بازار داشت.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده