تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۵۳۹
کد خبر: ۲۱۲۲۸۷
با تلاش محققان؛

فعالیت‌های حوزه معادن با کمک هوش مصنوعی توسعه می‌یابد

می متالز - هوش مصنوعی و یادگیری زمینه‌ساز تحولی جدی در حوزه معدن و صنایع معدنی شده است. این حوزه در شمار فناوری‌های روبه رشد از هوش مصنوعی است که به مطالعه الگوریتم‌ها پرداخته و با انجام به کمک معدن‌کاران می‌آید.

به گزارش می‌متالز، سنگ بنای فناوری هوش مصنوعی هوشمند کردن و انجام خودکار فعالیت‌ها، بدون نقش آفرینی انسان است. این فناوری تلاش می‌کند سرعت و کیفیت انجام کار‌ها را بهبود بدهد و تؤامان بر ایمنی کار‌ها بیفزاید.

فناوری زمین‌شناسی و معدن، با استفاده از تجهیزات عمرانی و مهندسی، ظرفیت بسیار خوبی برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته دارد. فناوری هوش مصنوعی نیز دارای ظرفیت زیادی برای ایمن سازی و بهره‌وری بیش‌تر عملیات از جمله اکتشافی و بهره‌برداری است.

کمک به اکتشاف و بهره‌برداری


هوش مصنوعی و یادگیری زمینه‌ساز تحولی جدی در حوزه معدن و صنایع معدنی شده است. این حوزه در شمار فناوری‌های روبه رشد از هوش مصنوعی است که به مطالعه الگوریتم‌ها پرداخته و با انجام به کمک معدن‌کاران می‌آید. یکی از حوزه‌هایی که فناوری هوش مصنوعی در آن نقش آفرینی می‌کند، حوزه اکتشاف است. این فناوری با شناسایی اتوماتیک رخساره سنگ‌ها با استفاده از پردازش داده‌های گمانه‌ها، به فرآیند اکتشاف کمک می‌کند.

همچنین در حوزه طبقه‌بندی سنگ‌ها با شناسایی سنگ و خاک به کمک داده‌های سنجش از دور و همچنین شناسایی و پیش‌بینی محل‌های دارای ظرفیت برای اکشتاف به فعالان این حوزه کمک می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های دورسنجی، عکس‌های ماهواره‌ای، عکس‌های هوایی، نقشه‌های ژئوفیزیکی، نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه‌های ژئوشیمی را تحلیل کند.

فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به این پرسش که چه چیزی در زمین است پاسخ دهد. این فناوری با پیش‌بینی نقاط حفاری با استفاده از اطلاعات مغزه‌های پیشین، نمونه‌های خاک، نقشه‌برداری محل معدن یا داده‌های دیگر شامل ژئوفیزیک، نمونه‌برداری شیاری، ترانشی و مغز گیری، طبقه‌بندی شرایط زیرسطحی، شناسایی اتوماتیک کانی‌های زیرسطحی، چین‌ها و شکستگی با استفاده از سیگنال‌های صوتی و تحلیل آن‌ها از دیگر کاربرد‌های هوش مصنوعی است.

توانمندی در حفظ معادن و محیط زیست

اما ظرفیت هوش مصنوعی به همین جا ختم نمی‌شود و می‌تواند در احیا یا بازسازی معادن نیز کارآمدی خود را نشان دهد. هوش مصنوعی می‌تواند به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توانیم معادن را دوباره احیا کنیم و مورد استفاده قرار دهیم. همچنین این فناوری به یاری محیط زیست، انسان‌ها و حیوانات می‌آید و با ارائه روش‌های بهینه از آن حفاظت می‌کند.


هوش مصنوعی با رصد دقیق تغییرات زیست‌محیطی، رخ‌داد‌ها و بلایای طبیعی و آسیب‌های بالقوه برای پوشش گیاهی، آب و گونه‌های جانوری، می‌تواند محیط زیست پایدار را به ارمغان بیاورد. با استفاده از عکس‌های هوایی، ماهواره‌ای و تحلیل آن‌ها، روند بهره وری از محیط زیست و معادن دستخوش تحول می‌شود.


در کشورمان نیز شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های معدن خدمات و محصولات خود را به صاحبان صنعت، فعالان فناور و پژوهشگران ارائه می‌دهند. این محصولات و خدمات فناورانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذیل طرح توسعه فناوری‌های معدن و صنایع معدنی، در مسیر تجاری‌سازی قرار گرفته و همچنین با ارائه آزمایشگاهی کارآمد بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و حمایت ستاد‌های توسعه فناوری، مسیر تبدیل ایده‌های نو و پژوهش‌های کاربردی به محصولات و خدمات اثربخش جدید هموارتر از گذشته شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده