تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۲
بازدید: ۴۲۱
کد خبر: ۲۱۱۴۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
هامونی خبر داد؛

موافقت اصولی و مجوز فعالیت سندباکس بازار سرمایه

‌می‌متالز - مدیرعامل فرابورس ایران در نشست «تامین مالی هوشمند» ‏ که به عنوان یکی از نشست‌های همایش اقتصاد هوشمند برگزار شد، به موضوع نظارت هوشمند و سامانه‌هایی که بر کج‌گزینی در بازار‌ها نظارت می‌کنند، پرداخت و گفت:کج‌رفتاری‌هایی در بحث نظارت‌ها به وجود می‌آید و گاه خطا‌های معاملاتی رخ می‌دهد که از طریق تکنولوژی‌های مناسب می‌تواند کنترل شود.

به گزارش می‌متالز، امیر هامونی گفت: در حال حاضر بحث فضای مجازی نیز پررنگ شده و مباحث مالی_رفتاری و اقتصاد روایی از فضای مجازی نشأت می‌گیرد.

هامونی در ادامه به مطالعات مایکل ایتکن استاد اقتصاد یکی از دانشگاه‌های استرالیا اشاره کرد و افزو: این استاد اقتصاد بحث کیفیت بازار را مطرح کرده و عنوان می‌کند که باید با به‌کارگیری تکنولوژی‌های هوشمند و هوش مصنوعی به ارتقای کیفیت بازار کمک کنیم.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه مصادیق کج‌رفتاری‌ها را مواردی همچون دستکاری قیمت و سوءاستفاده از اطلاعات نهانی دانست.

هامونی در ادامه با اشاره به کاربرد‌های فین‌تک، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای تراکنش‌ها، حجم بالای انواع داده‌ها، تنوع بازیگران، ابزار‌ها و بازار‌ها و همچنین پیچیده شدن فرایند‌ها و درنتیجه مطالبه مردم نسبت به سرعت، دقت، شفافیت و در دسترس بودن و درنهایت ظهور تکنولوژی‌های ساختارشکن و تحول صنعت، بحث فین‌تک‌ها بسیار پررنگ‌تر خواهد شد و به‌کارگیری فین‌تک‌ها ضرورت می‌یابد.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه این پنل به گزارش موسسه مکنزی در سال ۲۰۲۰ که مربوط به زیرساخت بازار سرمایه بود، اشاره کرد و گفت: در بحث‌های آماری در خصوص اکوسیستم بازار سرمایه، موضوع هوش مصنوعی (AI) رتبه اول را دارد.

او همچنین با اشاره به تجربه بورس نزدک و دویچه بورس در حوزه سرمایه‌گذاری روی فین‌تک‌ها در امر نظارت افزود: نزدک ونچرز (Nasdaq Ventures) با دو تامین سرمایه بزرگ برای توسعه فین‌تک در حوزه‌هایی نظیر تحلیل داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، رگ‌تگ، بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال و زیرساخت سرمایه‌گذاری کرده است.

هامونی شرکت‌های سرمایه‌پذیر نزدک ونچرز را در حال حاضر شامل ۱۵ شرکت عنوان کرد که Digital Reasoning به عنوان یکی از شرکت‌های شاخص در زمینه هوش مصنوعی و نظارت بر ارتباطات الکترونیکی به منظور شناسایی ارتباطات مشکوک با استفاده از هوش مصنوعی در حال فعالیت است.

به گفته او Caspian نیز دیگر شرکتی است که از این ۱۵ شرکت سرمایه‌پذیر نزدک ونچرز، در زمینه پولشویی به فعالیت مشغول است و از پلتفرمی تحت عنوان AML Investigator در زمینه شیوه‌های چدید برای مقابله با پولشویی بهره می‌برد.

مدیرعامل فرابورس موضوع فعالیت شرکت‌های سرمایه‌پذیر دویچه ونچرز را نیز که تحت نظارت دویچه بورس است، حوزه‌های مختلفی مانند خدمات مدیریت وثیقه مبتنی بر رایانش ابری، راهکار معاملات الکترونیک با درآمد ثابت، پلتفرم انتشار دیجیتال برای بازار‌های جهانی بدهی، بازار اوراق بهادار خصوصی و ... عنوان کرد.

او در پایان با اشاره به اینکه به تازگی وزارت امور اقتصادی و دارایی موافقت اصولی و مجوز فعالیت سندباکس بازار سرمایه را اعطا کرده است، گفت: سندباکس محیطی برای ورود و معرفی انواع تکنولوژی‌های جدید از بلاکچین گرفته تا تحلیل داده و ... به بازار سرمایه است که حضور آن در بازار سرمایه مزایایی نظیر پرکردن خلا قانون، کاهش هزینه رعایت قانون در راه‌اندازی یک بازار یا ابزار جدید معاملاتی، امکان تامین مالی آسان‌تر برای نوآوران و مواردی از این دست را به همراه دارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده