تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۱۲۵۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
رفع موانع تولید در صنعت فولاد (۱۲)

کمبود مواد اولیه و تامین انرژی مهمترین موانع تولید در صنعت فولاد

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تامین مواد اولیه بویژه سنگ آهن، کنسانتره و گندله و تامین برق و گاز مصرفی و سرمایه در گردش کم شرکت‌ها مهمترین موانع تولید صنعت فولاد است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، بهرام سبحانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به موانع تولید در محصولات فولادی افزود: مهمترین موانع صنعت فولاد صرفنظر از بحث نقدینگی و سرمایه در گردش کم شرکتها، بیشتر به کمبود مواد اولیه و تامین آن‌ها در برخی از واحد‌ها بخصوص درحوزه تامین سنگ آهن، کنسانتره و گندله بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این دو عامل مهم و تاثیرگذار مباحث مربوط به تامین انرژی است که در فصول تابستان و زمستان محدودیت‌هایی در برق و گاز کارخانه‌های تولیدکننده ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تامین انرژی برای کارخانه‌های تولید فولاد و قرارداد‌های متوالی این کارخانه‌ها با شرکت توانیر برای تامین برق کارخانه‌های تولیدی گفت: تمام تولیدکنندگان محصولات فولادی با شرکت توانیر قرارداد خرید انرژی دارند منتهی درفصل گرم سال و با افزایش دما که محدودیت انرژی تشدید می‌شود، بیشترین فشار برای کاهش مصرف بر صنعت فولاد است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: همین شرایط در زمستان برای تامین گاز کارخانه‌های تولید فولاد بوجود می‌آید و با افت دمای شدید و برودت هوا، کمبود گاز بوجود می‌آید و بناچار مصرف گاز واحد‌های فولادی محدود می‌شود که در واقع این امر مشکل تکراری تمام فصول سال شده است.

سبحانی تاکید کرد: با توجه به نیاز این صنعت به انرژی و پیش بینی تولید فولاد به میزان ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ تفسیر این شرایط این است که هم باید نیروگاه‌ها به تامین برق کارخانه‌ها کمک کنند و هم اینکه شبکه‌های گازرسان برای تولید محصولات فولادی کارگشا باشند و شرکت ملی گاز به همراه وزارت نفت یاری دهنده این صنعت برای تحقق ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه توسعه باشند.

رییس انجمن فولاد در پایان تصریح کرد: صنعت فولاد به توسعه معادن سنگ آهن نیاز دارد و اگر فکر برای تامین مواد اولیه صنعت نشود در آینده نه چندان دور تولید دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده