تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۲۱۲۶۶۵
در سومین روز از سفر به استان آذربایجان غربی انجام شد؛

بازدید وزیر صمت از منطقه آزاد و پایانه مرزی بازرگان/ گام‌های اساسی برای روان سازی و تسهیل در تردد و ترانزیت بزرگترین پایانه مرزی کشور

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین روز از سفر به استان آذربایجان غربی از منطقه آزاد و پایانه مرزی بازرگان (شهرستان ماکو) بازدید به عمل آورد.

به گزارش می‌متالز، مرز بازرگان که بیش از ۹ دهه از فعالیت آن می‌گذرد، یکی از مهمترین مرز‌های زمینی کشور به شمار می‌رود و از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ هزار و ۵۰۱ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعالیت تجاری در این خطه می‌باشد.

متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز ۷۴۹ دستگاه است و در این مدت هشت هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۲۴ هزار و ۱۸۸ دستگاه نیز وارد شده است.

گفتنی است که سال گذشته به علت شیوع کرونا و بسته بودن مرز، تعداد تردد کامیون در ماه‌های ابتدایی سال به شدت کاهش یافته بود که قابل مقایسه با آمار امسال نیست.

عمده کالا‌های صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشور‌های آسیایی و اروپایی صادر شد.

عمده کالا‌های وارداتی از طریق این پایانه مرزی نیز انواع ماشین آلات صنعتی، MDF، موز، رنگ، لوازم و قطعات یدکی است.

گفتنی است که مرز بازرگان پایلوت مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی کشور شده و اقدامات لازم جهت انتقال درب صادرات از صفر مرزی بازرگان به محوطه سالن تجاری با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال و اقداماتی نظیر بهسازی و مرمت اساسی ابنیه، تاسیسات برقی و مکانیکی سالن مذکور و محوطه آن آغاز شده است.

در کنار اقداماتی همچون مرمت اساسی، نسبت به روز رسانی گیت‌های زون تجاری و تجهیزات آنها، مرمت و رنگ آمیزی جداول، فنس کشی در محدوده درب ترانزیتی جدید اقدام شده است.

انتظار می‌رود با اتصال سیستمی مجموعه‌ها و پشتیبانی‌های پایانه مرزی بازرگان شامل تیرپارک آنا وطن و سایر مجموعه‌های پشتیبانی و لجستیکی پس کرانه و اقداماتی که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای سالن تجاری پایانه مرزی بازرگان انجام شده شاهد گامی بزرگ در جهت روان سازی و تسهیل در تردد و ترانزیت بزرگترین پایانه مرزی کشور باشیم.

شایان ذکرست که آذربایجان‌غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

کل پایانه‌های مرزی کشور ۲۲ مورد است که حدود یک چهارم آن‌ها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان‌غربی واقع است.

جمعی از معاونان و مدیران وزارت صمت، نمایندگان مجلس و مسوولان استانی و شهرستانی در این بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت را همراهی نمودند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده