تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۶۵۲
کد خبر: ۲۳۹۳۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۶۱ درصدی صادرات از مرز بازرگان در سال جاری

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک بازرگان در آذربایجان غربی گفت: در سال‌جاری، ۱۰۶ هزار و ۵۵۱ تن کالا از طریق این مرز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۱ درصد افزایش دارد.

به گزارش می‌متالز، رامین ظهیری اظهار داشت: این محصولات شامل انواع فرآورده‌های پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی است.

وی افزود: ارزش دلاری این مقدار کالای صادره در این مدت یک میلیارد و ۱۳۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۷۸ دلار است.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: در این خصوص ۲ هزار و ۹۸۸ فقره اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم هزار و ۹۱۳ مورد بود، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

ظهیری ادامه داد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز ۷۲۳ هزار و ۸۹۸ تن برآورد شده است در حالی که سال گذشته در این مدت، ۴۱۰ هزار و ۹۹۲ تن بود.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشور‌های اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده