تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۱۲۶۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همزمان با ثبت بیشترین افت شاخص سهام در ۱۸ هفته اخیر رقم خورد

ماراتن حقیقی‌ها در میدان فروش

‌می‌متالز - هرچند شاخص کل بورس تهران در دو روز پایانی اولین هفته خردادماه سبز شد، اما درمجموع هفته با افت ۹/ ۳ درصدی مواجه شد که بیشترین افت هفتگی این نماگر از هفته منتهی به ۲۴ دی ۹۹ بود.

به گزارش می‌متالز، هرچند شاخص کل بورس تهران در دو روز پایانی اولین هفته خردادماه سبز شد، اما درمجموع هفته با افت ۹/ ۳ درصدی مواجه شد که بیشترین افت هفتگی این نماگر از هفته منتهی به ۲۴ دی ۹۹ بود.

همگام با بازیگران بورس هفته

هفته گذشته بازار سهام دو نیمه متفاوت داشت. در سه روز نخست هفته، قیمت‌ها نزولی بود و شاخص کل حتی کانال ۱/ ۱ میلیون واحد را نیز ترک گفته بود، اما در دو روز پایانی هفته، برخلاف انتظارات موجود در ابتدای هفته سهام بزرگ به محدوده سبز تابلو حرکت کردند و در ادامه شاهد تحرکات مثبت در نماد‌های باارزش بازار پایین‌تر نیز بودیم؛ شرایطی که بار دیگر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را به سطوح بالاتر از ۱/ ۱ میلیون واحد رهنمود کرد، اما در تمامی روز‌های هفته حقیقی‌ها نقش فروشنده خود را حفظ کردند. در هفته‌ای که گذشت شاهد خروج یک هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان نقدینگی خرد از گردونه معاملات سهام بورسی بودیم؛ خروجی که در ابتدای هفته شدت بیشتری داشت و در دو روز پایانی هفته با توجه به رشد نسبی قیمت‌ها، از میزان آن کاسته شد. در این میان نگاهی به عملکرد بازیگران بورسی در صنایع از خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در چهار صنعت در مقابل خروج از ۳۱ گروه بورسی حکایت داشت.

به این ترتیب با وجود ثبت ارقام منفی در متغیر‌های اصلی بازار سهام چهار گروه ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، لاستیک و پلاستیک، منسوجات و استخراج نفت‌و‌گاز با خالص خرید سهامداران خرد در مجموع به میزان ۱۷ میلیارد و ۱۷۷ میلیون تومان همراه شدند. در آن‌سوی بازار بانکی‌ها بیشترین خروج سرمایه‌های خرد را تجربه کردند. در این راستا در هفته منتهی به ۵ خردادماه، سهامی به ارزش ۴۴۵ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان از زیرمجموعه‌های بانکی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. این رقم در خودرویی‌ها به ۲۰۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان رسید. پس از آن نوبت گروه‌های کامودیتی‌محور بود که شاهد خروج سهامداران حقیقی خود باشند. در این خصوص فلزی‌ها با خالص فروش ۱۹۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی بازیگران خرد مواجه شدند. پتروپالایشی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۷۲ میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودند. به نظر می‌رسد خالص فروش مثبت گروه‌های بزرگ دلاری و غیردلاری نه دلیل غیرارزنده بودن این سهام بلکه نقدشوندگی مناسب‌تر این گروه‌ها بوده که فرصتی برای نقدکردن سهام به بازیگران خود می‌دهد. این در حالی است که گروه‌های باارزش بازار پایین، مدت‌هاست با صف‌های فروش سنگین دست به گریبانند و سهامداران این گروه‌ها از به فروش رساندن سهام خود در این صنایع ناکام می‌مانند.

نگاهی به روز‌های هفته گذشته

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته، شاخص سهام ۳/ ۲ درصد عقب نشست که بیشترین افت درصدی این نماگر از ۱۸ بهمن سال گذشته بود. این شرایط سبب شد تا شاهد خروج ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی خرد از گردونه معاملات سهام باشیم. در این صنعت تک‌سهم منسوجات، تنها گروهی بود که در سبد خرید حقیقی‌ها قرار گرفت و خالص ورود یک میلیارد و ۶۳۹ میلیون تومانی این دسته از سهامداران را تجربه کرد. در مقابل بانکی‌ها خروج ۱۷۰ میلیارد تومانی سهامداران خرد را تجربه کردند. پس از آن نوبت به خودرویی‌ها رسید تا شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند.

یکشنبه: افت قیمت‌ها روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کرد و شاخص کل با کاهش ۸/ ۱ درصدی ابرکانال ۱/ ۱ میلیون واحد را ترک گفت؛ محدوده‌ای که از میانه خردادماه پارسال حفظ شده بود و مرزی روانی برای سهامداران محسوب می‌شد. با سقوط شاخص کل از این مرز، ترس بیشتری بر معامله‌گران حاکم شد تا با وجود صف‌های فروش سنگین شاهد انتقال سهامی به ارزش ۴۹۰ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشیم. در این روز هر چند حقیقی‌ها در دو گروه دستگاه‌های برقی و منسوجات جمعا خالص خرید ۴۷۲ میلیون تومانی را رقم زدند، اما در ۳۰ صنعت فروشنده بودند. در این راستا بیشترین خالص فروش سهامداران خرد به میزان ۱۲۸ میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومان در زیرمجموعه‌های پالایشی رقم خورد. دوشنبه: با افت ۱/ ۱ درصدی میانگین وزنی قیمت سهام در روز دوشنبه، خروج سهامداران حقیقی نیز ادامه پیدا کرد. این روند با انتقال سهامی به ارزش ۲۵۶ میلیارد و ۴۶۸ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران دنبال شد. در این روز لیست خرید حقیقی‌ها شلوغ‌تر و ۶ گروه را شامل شد. در صدر این لیست، اما گروه فرآورده‌های نفتی قرار داشت که با استقبال حقیقی‌ها از «شتران» خلاف روند هر روزه را رقم زد و شاهد خالص خرید ۱۶ میلیارد و ۷۵۱ میلیون تومانی این گروه از بازیگران سهام بود. در مقابل گروه محصولات غذایی با محوریت «غپینو» با بیشترین خروج سهامداران خرد به میزان ۴۴ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان مواجه شد.

سه‌شنبه: در این روز روند شاخص کل تغییر کرد و این نماگر با رشد ۹/ ۰ درصدی مجددا ابرکانال ۱/ ۱ میلیون واحد را باز پس گرفت، اما مانع از خروج سهامداران خرد نشد. به این ترتیب روز سه‌شنبه حقیقی‌ها خالص فروش ۲۱۷ میلیارد و ۱۳۴ میلیون تومانی را رقم زدند. در این روز حقیقی‌ها در ۱۰ صنعت خریدار بودند که در صدر آن‌ها گروه‌های فرآورده‌های نفتی، خودرو و محصولات شیمیایی خودنمایی می‌کرد. در مقابل بانکی‌ها شاهد ثبت خالص فروش ۱۵۷ میلیارد و ۵۵۶ میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. چهارشنبه: در پایان هفته گذشته شاخص ۳۵/ ۰ درصد دیگر رشد کرد و این رشد قیمتی به گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر نیز سرایت کرد تا پس از افت ۱۰ روزه نماگر هم‌وزن، این شاخص نیز سبز شده و با رشد ۰۸/ ۰ درصدی همراه شود. از این رو از خالص فروش سهامداران خرد نیز کاسته شد و رقم خروج این دسته از بازیگران سهام به ۱۴۳ میلیارد تومان کاهش یافت. در این روز در مقابل ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در ۱۳ صنعت، ۱۹ گروه خروج سهامداران خرد را جمعا به میزان ۱۶۷ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان ثبت کردند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده