تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۲
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۲۱۲۷۸۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
طی بازه زمانی یکساله بررسی شد:

اثر افزایش قیمت کامودیتی‌ها بر نرخ فروش پتروپالایشی ها، "فولاد" و سه شرکت

‌می‌متالز - اثر افزایش یکساله قیمت‌های کالا‌های جهانی و روند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بر متوسط نرخ فروش فولاد مبارکه، پتروپالایشی‌ها و سه شرکت دیگر بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، روند افزایش قیمت کالا‌های جهانی در یک سال اخیر همچنان تداوم یافته است. در این میان شرکت‌های دلار محور در بازار سرمایه با وجود تحریم‌ها باز هم توانستند بخشی از محصولات را در بازار‌های جهانی به فروش برسانند، اما هزینه نقل و انتقال مالی این محصولات و گاه الزام به تخفیف از پیچیدگی‌های این شرکت‌ها است.

روند صعودی قیمت‌های جهانی و قوت گرفتن توافق میان ایران و غرب و احتمال رفع تحریم‌ها و متوسط نرخ‌های کشف شده این شرکت‌ها را در موقعیتی ویژه قرار می‌دهد.

فولاد مبارکه


طبیعتا برخی از شرکت‌ها متناسب با محصولات بیش از دیگر شرکت‌ها از این تحولات بهره می‌برند. از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت سال جاری قیمت فولاد سرد فولاد مبارکه از ۸۳۲۴۷ به ۲۳۵۶۴۷ ریال رسیده است. محصولات سرد ۲۷ درصد از کل مبلغ فروش را تشکیل می‌دهد.

همچنین در این بازه زمانی قیمت ورق گرم نیز افزایش قیمت خیره کننده را تجربه کرده و از ۵۱۹۴۴ به ۲۰۱۹۵۷ ریال رسیده است. محصولات گرم نیز ۵۷ درصد از نرخ کل فروش را تشکیل می‌دهد. فولاد مبارکه توانسته فروش را ۱۴۱ درصد افزایش دهد.

مبلغ فروش در اردیبهشت ۲۱.۵ هزار میلیارد تومان بوده درحالی که در مدت مشابه سال قبل ۷.۷ هزار میلیارد تومان بوده است. نکته قابل تامل اینکه تمام درآمد از فروش داخلی حاصل شده است.

فولاد خوزستان

بلوم و بیلت سهمی ۵۲ درصدی از کل مبلغ فروش فولاد خوزستان را تشکیل می‌دهند. شمش بلوم "فخوز" از ۴۷۹۵۷ ریال به ۱۲۰۳۳۴ ریال رسیده است. این موضوع موجب رشد ۲۰۴ درصدی درآمد‌ها شده و مبلغ فروش از ۷۶۳ میلیارد تومان به ۵.۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

فولاد خراسان


محصولات سبک ساختمانی – داخلی که بیشترین آن‌ها میلگرد است، بیش از ۷۳ درصد مبلغ فروش فولاد خراسان را تشکیل می‌دهد. از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت سال جاری، قیمت میلگرد کشف شده از ۵۶۴۰۴ ریال به ۱۲۵۶۳۹ ریال افزایش یافته است. این موضوع موجب رشد ۱۱۵ درصدی درآمد‌ها شده و مجموع مبلغ فروش از ۵۰۲ میلیارد تومان به ۱.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

آلومینیوم ایران


شمش خالص آلومینیوم سهمی ۹۴ درصدی در مبلغ فروش شرکت آلومینیوم ایران دارد. این محصول در اردیبهشت سال گذشته ۲۳۳۱۰۱ ریال و در اردیبهشت سال جاری به ۵۶۹۵۵۸ ریال رسیده است. این موضوع باعث شده درآمد‌ها ۱۶۲ درصد افزایش یابد. مجموع مبلغ فروش در ۲ ماهه اول سال ۹۹ از ۴۸۰ میلیارد تومان به ۱.۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ملی مس


کاتد حدود ۹۳ درصد از کل مبلغ فروش شرکت ملی مس را تشکیل می‌دهد. نرخ کاتد بطور متوسط در این دوره از ۷۲۱۵۸۴ به ۲۲۲۸۶۸۳ ریال رسیده است. این موضوع موجب افزایش مجموع نرخ فروش شده و مجموع فروش از ۳.۴ به ۶.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پترو پالایشی‌ها


شرکت‌های پتروشیمی به واسطه محصول پلیمر و پالایشگاهی‌ها به واسطه تولید وکیوم باتوم از دیگر برندگان رشد قیمت‌های جهانی هستند. قیمت پلیمر در این بازه زمانی بطور متوسط از ۱۰۳۳۱۵ به ۳۰۶۹۵۹ ریال رسیده و قیمت وکیوم باتوم از ۱۴۷۸۵ به ۶۳۹۷۲ ریال رسیده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده