تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۳۷۶
کد خبر: ۲۱۲۸۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تأمین خوراک گندله‌سازی در بزرگترین معدن سنگ‌ آهن غرب کشور

‌می‌متالز - «معدن سنگ آهن باباعلی» در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر همدان واقع شده است. این معدن شامل دو توده «باباعلی ۱» و «باباعلی ۲» است. پروانه بهره‌برداری این معدن در سال ۱۳۷۰ و با سقف ۱۰۰ هزار تن صادر شده است که با توجه به راه‌اندازی کارخانه کنسانتره همدان با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان سقف پروانه بهره‌برداری از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ تا ۶۰۰ هزار تن افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، سنگ آهن این معدن، از نوع مگنتیت و با عیار متوسط آهن ۴۱ درصد است که به دلیل پایین بودن عیار آهن و بالا بودن عیار عنصر گوگرد قابلیت مصرف در داخل کشور را ندارد و فقط درحال حاضر به عنوان یکی از منابع خوراک کارخانه کنسانتره اسدآباد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون امور نظارت و بهره‌وری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در بازدید خبرنگاران از این معدن گفت: در حال حاضر۲۸۰ معدن فعال در استان داریم که بهره‌وری از تمام این معادن بر عهده بخش خصوصی است و این معادن سالانه ۲۰ میلیون تن استخراج اسمی دارند.

محمد تاروردیان ادامه داد: بیش ۶۰ درصد از معادن دارای پروانه فعالیت استان، فعال هستند و سالانه۱۳ تا ۱۴ میلیون تن استخراج واقعی از معادن همدان انجام می‌شود.

تاروردیان در رابطه با تخریب زیست‌محیطی معادن، تصریح کرد: فعالیت در معادن باعث تخریب محیط زیست می‌شود و تخریب در ذات معدن‌کاری وجود دارد، اما مسئله تولید و اشتغالی که به وسیله معادن ایجاد می‌شود به ما اجازه می‌دهد تا از معادن بهره‌وری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته حتی در رسانه‌ها مطالبی علیه معدن‌کاری منتشر می‌شد، اما پس از تشکیل شورای معادن و شناسایی قابلیت اشتغال و تولید این کار این مسئله مطرح شد که معدن‌کاری یک فعالیت اقتصادی مهم و زیربنایی است.

تاروردیان در رابطه با مخالفت افراد محلی با معدن‌کاری، توضیح داد: در مواردی معارضه با محلی‌ها باعث تعطیلی کار معادن می‌شود، اما لازم است این توجیه فرهنگی_اجتماعی ایجاد شود که معدن‌کاری برای توسعه و اشتغالزایی امر مهمی است بنابراین لازم است این کار انجام شود.

وی با بیان اینکه معدن سنگ‌آهن باباعلی بزرگترین معدن سنگ آهن استان است، مطرح کرد: سالانه ۶۰۰ هزار تن از این معدن توسط شرکت صبا نور بهره‌برداری می‌شود.

تاروردیان در پایان خاطرنشان کرد: پنج معدن سنگ آهن در استان وجود دارد که در سال‌های گذشته سنگ‌آهن استخراج شده از آن‌ها به صورت خام صادر می‌شد، اما با همتی که در استان صورت گرفت، سنگ‌آهن این معدن به مصرف صنایع فولاد کشور می‌رسد.

تأمین خوراک گندله‌سازی در بزرگترین معدن سنگ‌ آهن غرب کشور

میزان بهره‌برداری از معادن کشور پاسخگوی نیاز صنایع فولادی نیست

سرپرست کارگاه معدن باباعلی نیز در این بازدید گفت: معدن باباعلی از بزرگترین معادن سنگ‌آهن غرب کشور است که از سال ۷۰ با ظرفیت بهره‌برداری ۱۰ هزارتن در سال، فعالیت خود را آغاز کرده و از سال ۹۲با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره اسدآباد، سالانه ۶۰۰ هزار تن سنگ آهن بهره‌برداری کرده که به صورت کامل به مصرف این کارخانه می‌رسد همچنین سالانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن باطله‌برداری دارد.

وحید بهرامی ادامه داد: در این معدن، سنگ‌هایی با عیار ۳۷ استخراج می‌شوند و پس از آن خردایش و دانه‌بندی شده و از عیار ۳۷ به ۴۵ تا ۵۰ می‌رسند سپس برای فرآوری به کارخانه کنسانتره اسدآباد ارسال می‌شوند و در آنجا به عیار ۶۷ خواهند رسید و خوراک کارخانه گندله‌سازی می‌شوند تا به مصرف کارخانه‌های فولادی کشور برسند.

وی در رابطه با میزان ذخیره این معدن، تصریح کرد: در حال حاضر ذخیره معدن باباعلی چهارمیلیون تن بوده، اما ذخیره احتمالی ۱۵ میلیون تن است و با وجود اینکه مجوز معدن ۳۷ کیلومتر است در حال حاضر فقط ۱۰۰ هکتار آن بهره‌برداری می‌شود.

بهرامی با بیان اینکه سنگ آهن بیشترین کاربرد را در صنایع فولاد دارد، گفت: در حال حاضر میزان بهره‌برداری از معادن کشور پاسخگوی نیاز صنایع فولادی نیست و در چشم انداز سال ۱۴۰۵ باید به تولید سالانه۵۰ میلیون تن آهن در کشور برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با طرح‌هایی که در کشور انجام شده، تولید افزایش و میزان صادرات کاهش پیدا کرده و مواد معدنی استخراج شده از معدن باباعلی که در گذشته به صورت خام صادر می‌شد الان در صنایع فولاد کشور مصرف می‌شود.

بهرامی در رابطه با پرداخت حقوق دولتی معادن، بیان کرد: قوانین معدن شفاف است و هرچقدر قیمت مواد معدنی بالا برود حقوق دولتی بیشتر می‌شود، اما با بالا رفتن قیمت، هزینه استخراج نیز بیشتر می‌شود بنابراین بهتر است که حقوق دولتی بر اساس سود به دست آمده محاسبه شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد معارضین محلی کم شده است، افزود: در گذشته مشکلات بیشتری با محلی‌ها داشتیم، اما پس از جذب نیرو‌های بومی در معدن و ایجاد اشتغال، این مشکلات کمتر شده‌است.

تأمین خوراک گندله‌سازی در بزرگترین معدن سنگ‌ آهن غرب کشور

ترویج معدن‌کاری سبز در همدان

مسوول ارزیابی ایمنی معدن باباعلی نیز در جمع خبرنگاران گفت: در معدن باباعلی سیستم ایزو را پیاده کرده‌ایم و در حال حاضر ایزو بهداشت و ایمنی و ایزو محیط زیست را داریم و هر سال ممیزی می‌شویم.

رضا حکمتی‌نژاد با بیان اینکه آمار حوادث در معدن باباعلی کم است، اظهار کرد: خوشبختانه در شش سال اخیر حادثه منجر به فوت نداشتیم و حوادث ایجاد شده در حد شکستگی و جراحات سطحی بوده است.

وی درباره با مسائل زیست‌محیطی این معدن، تصریح کرد: قبل از تشکیل منطقه حفاظت شده آلمابلاغ، ما در اینجا فعالیت داشتیم، اما باز هم سعی داریم کمترین میزان تخریب را داشته باشیم، از طرفی قسمت عمده فعالیت ما در حریم محدوده است و وارد منطقه نمی‌شود و تا جایی که توانستیم تلاش کردیم محیط زیست را حفظ کنیم.

حکمتی‌نژاد ادامه داد: تلاش ما بر این بوده که معدن کاری سبز را ترویج دهیم و به همین منظور در فاز اول ۹۰۰ اصله درخت در منطقه کاشتیم و برنامه بازساری معادن که برای بعد از اتمام فعالیت است را از همین الان با گونه‌هایی که کاشتیم، آغاز کردیم.

وی درباره کمک‌های اجتماعی به مردم محلی منطقه، توضیح داد: پزشکی در روستا مستقر کردیم که به صورت رایگان اهالی را ویزیت می‌کند و در ایام قبل از پاندمی کرونا و تعطیلی مدارس نیز سالیانه دو بار دانش‌آموزان ویزیت می‌شدند و همچنین پس از شیوع کرونا تجهیزاتی مانند تب سنج و پالس‌اکسیمتر برای خانه بهداشت خریداری و اقلام بهداشتی در اختیاز روستاییان قرار دادیم.

تأمین خوراک گندله‌سازی در بزرگترین معدن سنگ‌ آهن غرب کشور

خوراک دهی به گندله‌سازی

مسوول واحد فلوتاسیون کارخانه کنسانتره اسدآباد نیز در این بازدید گفت: دپوی روزانه ما با ورودی شش هزار تن از چهار معدن تأمین می‌شود که بیشترین آن‌ها برای معادن باباعلی و گلالی است که از هرکدام روزانه ۲.۵ تا سه هزارتن ورودی داریم.

اسماعیل عطایی تصریح کرد: خوراک ورودی کارخانه کنسانتره ۷۵ تن در ساعت است و مهم‌ترین کار ما در کارخانه کنسانتره خردایش و پر عیار سازی سنگ‌آهن است.

تأمین خوراک گندله‌سازی در بزرگترین معدن سنگ‌ آهن غرب کشور

وی ادامه داد: هدف اول خردایش رسیدن به دانه ۴۵ میکرون است و کار خردایش در داخل آسیاب صورت می‎‌گیرد و در مرحله پر عیار سازی نیز عیار سنگ آهن ورودی ما به ۴۵ تا ۴۸ می‌رسد.

عطایی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از بالای ۶۰۰ هزار تن تولید اسمی داریم و با وجود اینکه در گذشته مواد معدنی به صورت خام فروشی به چین صادر می‌شد، الان روزانه ۳۵۰ تن به گندله‌سازی خوراک دهی می‌کنیم و مواد معدنی ما در داخل کشور مصرف می‌شود.

تأمین خوراک گندله‌سازی در بزرگترین معدن سنگ‌ آهن غرب کشور

تأمین خوراک گندله‌سازی در بزرگترین معدن سنگ‌ آهن غرب کشور

تأمین خوراک گندله‌سازی در بزرگترین معدن سنگ‌ آهن غرب کشور

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده